X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Krótka historia rozwoju mediów społecznościowych

Krótka historia rozwoju mediów społecznościowych

reklama


Infografika autorstwa kancelarii prawniczej Morrison & Foerster pokazuje poszczególne etapy rozwoju rynku socialmediowego. Przypomina również kilka nazw zapewne nieznanych obecnym amatorom social mediów.

Początek datowany jest na… 1978 rok. Wówczas ukazał się na rynku program CBBS stworzony przez Warda Christensena, dzięki któremu on i inni pasjonaci komputerów mogli wymieniać ze sobą informacje. Bywa uznawany za protoplastę for społecznościowych.

Protoplaści

Jednym z najstarszych serwisów społecznościowych jest SixDegress.com (w najlepszym momencie miał 1 mln użytkowników) powstały w 1997 roku. Działał do 2001r. Niedawno uruchomiono go ponownie, jednak dostęp posiadają tylko ci, którzy uprzednio byli zarejestrowanymi użytkownikami, bądź też zaproszeni przez nich znajomi. W planach jest otwarcie serwisu dla wszystkich, jednak dopiero po przebudowie.

Warto również wspomnieć o pojawieniu się na rynku Bloggera. Miało to miejsce w 1999r. Dzisiaj to już bardzo silna marka, której niewątpliwie pomogło przejęcie przez Google (2003r.) i zintegrowanie z Picasą.

Uruchomiony w marcu 2002 roku Friendster w chwili obecnej niczym nie przypomina już tego czym był na początku. Do maja 2011 funkcjonował jako normalny serwis społecznościowy, po przeformatowaniu skupia miłośników gier komputerowych i muzyki. Sporą popularność zdobył w Azji, gdzie jeszcze w 2008 roku był najpopularniejszym tego typu serwisem. Obecnie liczba zarejestrowanych użytkowników to ok. 1,2 mln, w szczytowym momencie przekraczała 8 mln.

Rodzą się przyszli giganci

Dalsza historia to już pojawienie się na rynku doskonale nam obecnie znanych: LinkedIn (maj 2003), MySpace’a (lipiec 2003), Facebooka (luty 2004) i Twittera (marzec 2006).

Do ważnych wydarzeń autorzy infografiki zaliczyli odrzucenie przez władze Facebooka oferty zakupu portalu przez Yahoo! w grudniu 2006r. Najwidoczniej szefostwo Yahoo! już wówczas dostrzegło wielki potencjał tkwiący w platformie stworzonej przez Marka Zuckerberga, skoro ton serwisom społecznościowym nadawał w tym okresie MySpace. Facebook wyprzedził MySpace’a na liście najpopularniejszych tego typu portali (biorąc pod uwagę liczbę unikalnych wizyt) dopiero kilkanaście miesięcy później, w kwietniu 2008r. (co ciekawe, Dreamgrow podaje, że stało się to rok później).

Rosnąca popularność social mediów znalazła również ujście na giełdzie, wystarczy wspomnieć doskonały debiut na Wall Street akcji LinkedIn, a to przecież dopiero początek. Wymagane dokumenty złożył już Groupon, a wszyscy z niecierpliwością czekają na ofertę publiczną Facebooka.

Jak będzie z Google+ ?

Jeśli chodzi o ostatnie tygodnie, to nie ma wątpliwości, że tą datą, którą za czas jakiś będzie się wspominało będzie 28 czerwca 2011r. – uruchomienie Google Plus w wersji beta. Oczywiście zależeć to będzie od tego, jak poradzi sobie nowa platforma, a przecież tu i ówdzie można już usłyszeć opinie mówiące, że serwis stracił nieco z początkowego rozpędu. Potwierdzają je kroki podejmowane przez Google, takie jak ułatwianie zaproszeń czy nowe funkcje w postaci gier, mające na celu budowanie marki i ściąganie coraz większej liczby nowych użytkowników. Prawdziwym testem będzie jednak uruchomienie portalu w pełnej wersji.

Poniżej infografika:

fot. Mofo.com/sociallyaware

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail