X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Piękna, silna, mądra – taki wizerunek kobiety rysuje się w internecie

Piękna, silna, mądra – taki wizerunek kobiety rysuje się w interneciefot. Ed Yourdon/CC/ Flickr

reklama


8 marca kobiety uczcić można goździkami i rajstopami, udziałem w Manifie lub wspólną modlitwą za ofiary feminizmu – wiele jest sposobów świętowania, wiele też interpretacji słów „kobieta”, czy „kobiecość”. Instytut Monitorowania Mediów zbadał przekazy internetowe dotyczące kobiet i te stworzone przez kobiety w okresie od 1 marca 2011 do 1 marca 2012 roku.

Kobieta doceniana w sieci

Słowo „kobiecość” pojawiło się w internecie prawie 23 tys. razy na przestrzeni 12 miesięcy. Najczęściej pojawiające się określenie dotyczące kobiet to „piękna” – 22 tys. publikacji. Na odległym drugim miejscu znalazła się „silna” (2,6 tys. materiałów), następnie „mądra” (2,1 tys. publikacji) i „niezależna” (1,7 tys. postów). Wysoko uplasowały się też „zadbana” i „szczęśliwa”.

fot. Instytut Monitorowania Mediów

Kobiety o sobie

Piękno nie bez powodu kojarzy się z kobietami – z analizy przekazów internetowych wynika, że zagadnienia dotyczące urody są dla kobiet ważne. Lektura publikacji na forach poświęconych urodzie, dla matek – obecnych i przyszłych, osób dbających o linię, wskazuje na to, że kobiety traktują swój wygląd bardzo poważnie, czasem niepokojąco poważnie. „Chcę być piękna” – te słowa pojawiły się w internecie prawie 1,3 tys. razy. 950 publikacji zawierało deklarację „chcę być szczupła”. W 240 materiałach pojawiły się słowa „chcę być atrakcyjna”, ale kilkanaście z nich nie odnosiło się do urody, tylko atrakcyjności zawodowej – np. „chcę być atrakcyjna na rynku pracy”.

Dla kogo to wszystko?

Na forach dla osób odchudzających się częstą praktyką jest konieczność podania przyczyny walki ze zbędnymi kilogramami. Jako motywację internautki podają często względy zdrowotne lub niezadowolenie z siebie, niekiedy zaś walka o atrakcyjny wygląd jest związana ze staraniem o zainteresowanie obecnego partnera lub szukaniem nowego. Przykłady deklaracji kobiet: „hmmm, na pewno robię to dla siebie oraz dla mojego męża, chce być atrakcyjna. Znajdzie się też kilka osób, którym chce żeby kopara opadła”, „Nie chcę, żeby mój mąż zniechęcił się do mnie, obcując z taką górą kilogramów”, „Chcę, żeby mój mąż i dziecko byli ze mnie dumni” lub „jak dla kogo?? dla tych wszystkich którzy chodzą ulicami żeby mieli w końcu na kogo popatrzeć”.

Partner jest ważny

„Chciałabym, żeby mój mąż (przyszły, którego jeszcze nie mam) miał takie same cechy charakteru, co mój tata” – zadeklarowała jedna z internautek. Stworzenie udanego związku z odpowiednim kandydatem to jednak dopiero początek drogi. Życzenia „chciałabym, żeby mój mąż / chłopak / partner / narzeczony” pojawiły się ponad 150 razy. W materiałach tego rodzaju internautki pisały głównie o akceptacji i zrozumieniu, niekiedy ujawniały fantazje erotyczne, którymi wstydziły się podzielić z partnerem. Na forach dla kobiet w ciąży ważnym tematem jest udział ojca dziecka w porodzie. Wiele ciężarnych obawia się, że poród rodzinny może spowodować, iż przestaną być postrzegane jak obiekt seksualny. Jednocześnie zdarzają się posty, w których kobiety skarżą się, że już sama ciąża oznacza koniec aktywności seksualnej. Fora dla ciężarnych czy młodych matek to niezwykłe zjawisko w internetowym społeczeństwie – mówi Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów – Niewiele jest miejsc w sieci, które mają tak zintegrowanych, wręcz zaprzyjaźnionych użytkowników. Kobiety wspierają się wzajemnie, pomagają i zwierzają się wirtualnym koleżankom, często narzekając na wiecznie zapracowanych partnerów.

Nie tylko Matki Polki

„Jestem spełnioną…” – tego rodzaju deklaracje pojawiły się ponad 650 razy w internecie, w wielu wariantach: chociażby „żoną i matką” – w ponad 120 materiałach, czy „singielką” – w prawie 60 publikacjach. O spełnieniu zawodowym również pisano wielokrotnie. Interesujące publikacje związane ze spełnieniem to także prezentacje, m.in. Gabinetu Dobrego Samopoczucia czy projektu Pozytywna Egoistka, aktywizujących kobiety warsztatów i szkoleń. O aktywności zawodowej kobiet napisano w prawie 400 tekstach, o bezrobociu pań – w 420. Słowa „jestem feministką” pojawiły się 1050 razy, o Manifie napisano 3,4 tys. razy.

Badanie wykonano na podstawie 90 232 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania. Raport obejmuje okres 12 miesięcy: od 1 marca 2011 do 1 marca 2012 r.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail