X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nielsen: Social media wchodzą w dojrzałą fazę rozwoju

Nielsen: Social media wchodzą w dojrzałą fazę rozwojuZ internetu częściej korzystamy w smarfonach / fot. Fotochannels

reklama


Firma badawcza Nielsen opublikowała kolejną odsłonę „The Social Media Report”, czyli zestawienia pokazującego obecną sytuację na rynku mediów społecznościowych.

Twórcy raportu podkreślają, że social media wchodzą powoli w dojrzałą fazę swojego rozwoju. Korzystanie z nich deklarują setki milionów internautów (w przypadku Facebooka to już nawet miliard), coraz częściej korzystając przy tym z urządzeń mobilnych. Już prawie połowa użytkowników (46%) używa do łączenia się z platformami społecznościowymi smartfonów. W przypadku tabletów jest to póki co 16% użytkowników. Najpopularniejszymi urządzeniami do korzystania z platform społecznościowych wciąż pozostają jednak komputery (94%).

Komputery w odwrocie?

Na przykładzie danych z rynku amerykańskiego doskonale widać jak gwałtowny jest rozwój mobilnego internetu. Okazuje się, że liczba internautów łączących się z mobilnymi stronami internetowymi wzrosła niemal 2-krotnie. Jeszcze większy wzrost zanotowano w liczbie użytkowników mobilnych aplikacji. Przeciwny trend zaobserwowano natomiast w przypadku liczby internautów korzystających z klasycznych „pecetów”. Tutaj odnotowano niewielki spadek. Wzrosła również liczba unikalnych użytkowników social media na mobilnych urządzeniach – ze 163 milionów do niemal 172 mln.

fot. Nielsen

Wraz z rozwojem social media zauważalne są jednocześnie zmiany w sposobie korzystania z nich. Coraz popularniejsze jest łączenie tej aktywności z oglądaniem telewizji i udostępnianie contentu związanego z treściami pokazywanymi na ekranie telewizora. Innym rozwijającym się trendem jest korzystanie z mediów społecznościowych jako platformy do kontaktu z biurami obsługi przedsiębiorstw. Taką formę kontaktu stosowała już niemal połowa ankietowanych, jedna trzecia użytkowników jest zdania, że to lepszy sposób niż wykonywanie telefonów do konsultantów.

Mobilne aplikacje pochłaniają internautom coraz więcej czasu

Nie jest zatem zaskoczeniem, że ilość czasu spędzanego w Internecie rośnie. Najbardziej gwałtownie (o 120%) wzrosła ilość czasu jaki internauci poświęcają na korzystanie z mobilnych aplikacji. W czerwcu 2011 r. było to 58 miliardów minut, obecnie to już niemal 130 mld. Biorąc pod uwagę wszystkie formy korzystania z Sieci (strony, aplikacje) odnotowano wzrost o jedną piątą – z 430 mld minut do 520 mld minut. W przypadku social media zanotowano wzrost z 88 mld do 121 mld.

Najpopularniejszą platformą wciąż pozostaje oczywiście Facebook. W USA korzysta z niego ok. 152 milionów użytkowników, co stanowi jednak spadek o 4%. Potwierdza to tezę, że tamtejszy rynek jest już nasycony. Na kolejnych miejscach znalazły się takie platformy jak Blogger, Twitter czy WordPress. Jak widać na poniższej liście, zdecydowanie najszybszy rozwój zanotował w mijającym roku Pinterest, którego liczba użytkowników wzrosła o ponad 1000%! Inne dosyć prężnie rozwijające się platformy to Google+ i Tumblr.

fot. Nielsen

“Kradzież” czasu to specjalność Facebooka i Twittera

Interesujące są również dane dotyczące czasu spędzanego przez użytkowników mediów społecznościowych na poszczególnych platformach w zależności od urządzenia, z którego akurat korzystają. We wszystkich 3-ech wyróżnionych kategoriach (mobilne aplikacje, strony mobilne, desktop) wygrał rzecz jasna Facebook, a na podium w każdym przypadku znalazł się również Twitter. Warto wszakże zauważyć, że użytkownicy „pecetów” więcej czasu niż na Twitterze spędzili na Tumblr. Z kolei bardzo popularną mobilną aplikacją może pochwalić się Foursquare.

fot. Nielsen

Nie wszystkim podoba się reklama społecznościowa

W raporcie znajdujemy również dane dotyczące opinii użytkowników platform społecznościowych na temat wyświetlanych w nich reklam. Jedna trzecia ankietowanych jest zdania, że tego typu reklamy są bardziej denerwujące niż te wyświetlane w innych miejscach w Sieci. Z kolei 26% twierdzi, że jest większe prawdopodobieństwo zwrócenia przez nich uwagi na daną reklamę w przypadku gdy jest promowana poprzez odniesienie do ich znajomych. Tyle samo respondentów nie widzi problemu w tym, że algorytm reklam społecznościowych jest oparty o informacje zawarte w profilu użytkownika. Z kolei 17% pytanych użytkowników zadeklarowało większe przywiązanie do marek, które promują się w social media.

Najczęściej wskazywaną przez respondentów aktywnością w social media było zapoznawanie się z informacjami publikowanymi przez innych użytkowników (70%). Niewiele mniej użytkowników (65%) zdobywa w ten sposób informacje o markach, produktach i usługach. Nieco ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zdarzyło im się pochwalić konkretną markę w serwisie społecznościowym, a połowa ankietowanych wyrażała w ten sposób swoje niezadowolenie, bądź skargę dotyczącą produktu czy usługi danej marki.

Pełny raport dostępny tutaj.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail