X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nowe przepisy dotyczące “cookies” już za 2 dni. Na co musimy się zgodzić?

Nowe przepisy dotyczące “cookies” już za 2 dni. Na co musimy się zgodzić?

reklama


Cookies, czyli popularne „ciasteczka”, to nic innego jak niewielkie pliki tekstowe, które serwisy internetowe instalują na urządzeniach, na których w danej chwili surfujemy po internecie. Umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie stron www, jak również personalizowanie wyświetlanych treści. Są między innymi odpowiedzialne za sposób wyświetlania witryn, możliwość oddawania głosów w ankietach czy też zapamiętywanie logowania do serwisu.

Kontrowersje wokół cookies dostrzegła Unia Europejska

Aby było to możliwe, serwer który utworzył i zainstalował pliki na naszym laptopie czy smartfonie odczytuje zapisane w nich informacje. W ten sposób identyfikowany jest komputer i przeglądarka, z których następowało połączenie z daną witryną. Ta kwestia od dawna wzbudzała wątpliwości obrońców prywatności w internecie, nawet pomimo tego, że cookies nie umożliwiają identyfikacji samego użytkownika. Ich zdaniem dzięki „ciasteczkom” właściciele stron mogą śledzić aktywność internautów w sieci. W ten sposób mogą stosować między innymi tzw. retargeting, czyli wyświetlać reklamy, które będą „podążały” za internautą, zachęcając go po powrotu na stronę.

Sprawą zajęła się Bruksela. W celu uregulowania kwestii związanych z plikami cookies uchwalono tzw. “dyrektywę cookies”. Jak w przypadku każdej dyrektywy unijnej, państwa członkowskie były zobowiązane do implementacji jej przepisów do własnych porządków prawnych, bowiem nie są one, co do zasady, bezpośrednio skuteczne. Termin wprowadzenia przepisów dyrektywy upłynął 25 maja 2011 r. Polski ustawodawca zastosował się do wymogu dopiero 16 listopada 2012 r.

Uchwaloną wówczas ustawą o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw zmieniono między innymi treść przepisu art. 173 prawa telekomunikacyjnego, którego brzmienie w części odnoszącej się do plików cookies będzie od piątku następujące:

Art. 173. 1. Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
1) abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
2) abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
3) przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.

2. Abonent lub użytkownik końcowy może wyrazić zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi.

3. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji, o której mowa w ust. 1, jest konieczne do:
1) wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej;
2) dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego.

Jak wynika z treści przepisu, na właścicieli witryn nałożono kilka obowiązków – poinformowania użytkownika o kilku kwestiach związanych z plikami cookies, uzyskania zgody na ich instalację i uzyskiwanie dostępu do zapisanych w nich informacji oraz zapewnienia, by pliki w żaden sposób nie zmieniały konfiguracji urządzeń, na których zostaną zainstalowane. Do tej pory istniało domniemanie zgody użytkownika na instalację cookies, toteż nie musiał on podejmować żadnych kroków. Mógł natomiast wyrazić sprzeciw (opt-out). Wraz z nowym brzmieniem przepisu sytuacja ulega zmianie o 180 stopni – od teraz zgodę użytkownika będzie trzeba uzyskać (opt-in). Nowe obowiązki obwarowane są surowymi sankcjami, głównie w postaci wysokich kar pieniężnych.

Jak przestrzegać nowych obowiązków? IAB doradza właścicielom stron

W jaki sposób zastosować się do nowych wymogów? Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wskazuje, że udzielenie zgody przez internautę może nastąpić w postaci wprowadzenia odpowiednich ustawień przeglądarki. Z kolei poinformowanie użytkownika o celu przechowywania cookies może odbywać się w formie umieszczenia na stronie odpowiedniej zakładki z odnośnikiem do podstrony. W Wielkiej Brytanii, gdzie przepisy dyrektywy implementowano wcześniej, internauci mogli się spotkać również z oknami pop-up i ramkami umieszczonymi na stronie głównej, zawierającymi podstawowe informacje. Jednocześnie, MAC podkreśla, że „od chwili uzyskania informacji o cookies każda nasza decyzja (a także jej brak w postaci braku zmiany domyślnych ustawień przeglądarki umożliwiających przetwarzanie cookies) będzie wyrazem świadomego aktu woli.”

Z okazji wprowadzanych zmian IAB Polska prowadzi akcję informacyjną „Wszystko o ciasteczkach”. Jej celem jest edukacja internautów w tej kwestii, a pomóc w tym ma specjalne w tym celu utworzona strona internetowa. Eksperci IAB opracowali również rekomendacje dla firm, które mają im pomóc dostosować się do wymogów stawianych przez znowelizowane przepisy. Właściciele mogą między innymi skorzystać z gotowego formularza informacyjnego dotyczącego cookies.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nqM1_D1G-RY

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail