X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

6 mln Polaków korzysta ze smartfonów

6 mln Polaków korzysta ze smartfonów

reklama


Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował w grudniu 2012 r. badanie, którego celem była analiza potencjału usług online w smartfonach. W tym celu sprawdzono między innymi jak dużą grupę wśród wszystkich aktywnych internautów stanowią użytkownicy smartfonów. Raport, który przygotowano w oparciu o uzyskane wyniki pokazuje, że rynek mobile ma w Polsce dobre perspektywy rozwoju.

”Ekranożercy” rosną w siłę

Przede wszystkim stale rośnie odsetek użytkowników smartfonów wśród aktywnych internautów. Na koniec 2012 r. wynosił on 54% i wzrósł w porównaniu do zeszłego roku o 50%. Jak podkreśla IAB Polska, spodziewane są dalsze dwucyfrowe wzrosty. Łączna liczba aktywnych internautów w naszym kraju oscyluje wokół 12 milionów i stanowią oni ok. 70% wszystkich użytkowników sieci. Z kolei populacja użytkowników smartfonów powinna na koniec 2013 r. sięgnąć poziomu 7-8 mln. Warto odnotować, że popularność tabletów wśród aktywnych internautów jest póki co wyraźnie mniejsza (14%).

Użytkowników smartfonów określono jako „ekranożerców”, którzy dużą część swojego czasu spędzają na przeglądaniu ekranów telewizora, komputera i smartfona. Jeśli chodzi o korzystanie z tych ostatnich, prawie 3/4 użytkowników deklaruje, że łączy się za ich pośrednictwem z internetem kilka razy w tygodniu, a 44% robi to codziennie.

Bezkonkurencyjny Android

Wiadomo również, jakie są najpopularniejsze marki smartfonów używanych przez Polaków. Top 3 stanowią Samsung, Nokia oraz Sony Ercisson. Dopiero na 7. miejscu znalazł się iPhone, osiągając taki sam wynik jak Blackberry. Powyższe wyniki mają oczywiście przełożenie na ranking popularności mobilnych systemów operacyjnych. Pod tym względem dominuje Android, wyprzedzając Symbiana, Windows oraz iOS.

fot. IAB Polska

fot. IAB Polska

fot. IAB Polska

fot. IAB Polska

Najchętniej wykorzystywaną przez użytkowników smartfonów usługą internetową są serwisy społecznościowe. Korzysta z nich nieco ponad połowa ankietowanych. W czołówce znalazły się również takie usługi jak wyszukiwarki oraz serwisy informacyjne.

Reklamy z promocjami mają najlepszą klikalność

Autorzy raportu poruszyli też temat potencjału marketingowego usług mobilnych, wszak „ekranożercy” stale znajdują się w zasięgu wielu marek, które mogą zachęcać ich do kupowania produktów i usług. Dzięki temu, że środowisko mobile nie jest jeszcze nasycone reklamami , te które pojawiają się na ekranach smartfonów są lepiej zauważalne i po prostu skuteczniejsze.

fot. IAB Polska

fot. IAB Polska

Aż 94% użytkowników smartfonów deklaruje korzystanie z reklamy online przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 77% wykorzystuje w tym celu social media. Klikanie w reklamy deklaruje co drugi użytkownik smartfona. Pytani o powody, respondenci najczęściej wskazywali, że reklama oferowała promocje, pasowała do zainteresowań lub była ciekawa graficznie. Jednocześnie, z punktu widzenia użytkowników smartfonów najbardziej preferowane typy reklam to reklama mailowa, społecznościowa oraz display.

Płatne aplikacje powinny kosztować nie więcej niż 5 zł

Korzystanie ze smartfonów nierozerwalnie wiąże się również z korzystaniem z mobilnych aplikacji. 85% użytkowników deklaruje korzystanie z fabrycznie zainstalowanych aplikacji, a 75% również z tych, które sami zainstalowali. Łączny odsetek tych, którzy w ogóle korzystają z aplikacji wynosi 93%. Liczba aplikacji wynosi z reguły 6-10 (30%). Największą popularnością cieszą się gry, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem.

Warto dodać, że 37% użytkowników ściąga także płatne aplikacje. Respondentów zapytano nawet o ich preferencje cenowe. Okazuje się, że tania aplikacja to dla nich taka, która kosztuje ok. 3 zł, natomiast cena powyżej 8 zł jest w przekonaniu wielu użytkowników zbyt wysoka. Co ciekawe, aż 87% wszystkich płatnych aplikacji ściągnięto na iPhone’y.

Rynek mobile będzie się rozwijał

Specjaliści z IAB prognozują, że w najbliższej przyszłości czeka nas intensywny rozwój usług mobilnych wszelkiej maści, takich jak aplikacje czy m-commerce. Wiąże się to między innymi z coraz niższymi kosztami zakupu tych urządzeń oraz niższymi cenami pakietu danych. Poza tym, zmienia się samo nastawienie Polaków do smartfonów

Dynamiczne wzrosty użytkowników urządzeń mobilnych powodują, że przybywa osób, które są potencjalnymi odbiorcami ogromnego portfolio produktów i usług dostępnych online. Dzięki temu obecnie wiele środowisk, takich jak reklama, social media, aplikacje, e-commerce i wiele innych, korzysta z coraz większych możliwości, jakie otwierają się przed rynkiem – komentuje wyniki badania Paweł Kolenda, Manager ds. Badań IAB Polska i jednocześnie koordynator projektu.

Pełen raport dostępny za darmo (w ramach usługi „Pay With a Tweet/Post”) na stronach IAB Polska.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail