X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Płatne social media – korzystać czy nie?

Płatne social media – korzystać czy nie?

reklama


Widać to zwłaszcza na przykładzie działań prowadzonych na rzecz marek przez agencje marketingowe. Zdaniem wielu przedstawicieli świata reklamy, wykupywanie reklam w mediach społecznościowych przynosi wymierne korzyści.

Firma Vizu, której właścicielem jest badawczy gigant Nielsen, przeprowadziła wśród specjalistów od marketingu internetowego badanie dotyczące wykorzystywania przez nich płatnych form promocji w mediach społecznościowych (tzw. paid social media). Analiza objęła wyłącznie rynek amerykański, a dane zebrano we wrześniu i październiku 2012 r.

Agencje wolą zapłacić za promocję w social media

Z danych opublikowanych w raporcie wynika, że marketerzy dostrzegają potencjał reklam oferowanych przez serwisy społecznościowe, dlatego wielu z nich korzysta z tej formy promocji. W przypadku agencji marketingowych popularność stosowania płatnych rozwiązań jest nawet większa niż tych darmowych. Same marki wciąż preferują bezpłatne formy promocji.

fot. Nielsen

fot. Nielsen

Środki przeznaczane na reklamy w serwisach społecznościowych stanowią wszakże niewielki wycinek budżetów reklamowych. 70% przedstawicieli marek deklaruje, że przeznacza na płatne formy promocji nie więcej niż 10% całego budżetu.

Wydatki na marketing społecznościowy będą rosnąć

Z drugiej strony, niemal 2/3 marketerów planuje zwiększyć budżety na reklamę w mediach społecznościowych. Wprawdzie w większości przypadków nie będą to wielkie kwoty (wzrost o 1-10% w porównaniu do obecnych budżetów), ale najwidoczniej efektywność reklam na Facebooku czy Twitterze jest wystarczająco wysoka, by wykupywać ich coraz więcej.

fot. Nielsen

fot. Nielsen

Co ważne, już ponad 40% marek ma specjalnie wydzielone budżety dla działalności w social media. W przypadku pozostałych zwiększanie środków na reklamę w mediach społecznościowych ma się odbywać kosztem innych form promocji, jak reklama display czy nawet kanały offline.

fot. Nielsen

fot. Nielsen

Marka ma być lepiej rozpoznawalna

Na pytanie o cele, którym ma służyć wykupywanie reklam, respondenci wskazali, że przede wszystkim chodzi o zwiększenie rozpoznawalności marki czy wpływanie na opinie o niej. Znacznie rzadziej wskazywano na cele związane ze sprzedażą i konkretnymi produktami.

fot. Nielsen

fot. Nielsen

Czy reklama w social media przynosi efekty?

Czy reklama w social media przynosi efekty? Marketerzy są mocno podzieleni w ocenach, choć przyznać trzeba, że bardzo niewielki odsetek jest zdania, że to nieefektywna forma promocji.

W przypadku przedstawicieli agencji większość respondentów wskazała na to, że w połączeniu z innymi kanałami promocyjnymi reklama społecznościowa przynosi zapewne efekty, ale problem przynosi dokładne ich określenie. Wśród przedstawicieli marek jedna trzecia była tego samego zdania, ale tyle samo respondentów ograniczyło się do stwierdzenia, że płatna promocja w social media wydaje się być obiecującym rozwiązaniem, ale jednocześnie nie byli pewni co do jej efektywności.

fot. Nielsen

fot. Nielsen

Niemal 30% przedstawicieli marek i agencji wyraziło przekonanie, że reklama w mediach społecznościowych jest efektywna i mierzalna.

Miarodajne wyniki warunkiem zwiększenia nakładów

Temat pomiaru efektywności czy zwrotu z inwestycji w social media jest bardzo żywotny od dłuższego czasu. Marketerzy przekonują, że zwiększyliby budżety na wykup reklamy w mediach społecznościowych, gdyby wskaźniki efektywnościowe były dokładniejsze. Może tutaj chodzić o konkretne wyniki sprzedażowe, ale także dane dotyczące wzrostu rozpoznawalności marki, czy też jej lepszego postrzegania przez konsumentów.

Pełna treść raportu do pobrania tutaj.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda sytuacja na polskim rynku i zapytaliśmy kilku przedstawicieli branży marketingowej, czy korzystają z płatnych form promocji w social media, które uważają za najefektywniejsze, jak dużą część budżetów pochłaniają tego typu badania, a także jakim służą celom.

Czytaj dalej opinie:
Mariusza Pełechaty, Lemon Sky
Radosława Kropielnickiego, Tribal DDB Warszawa
Daniela Grzesiuka, Hypermedia Isobar

Pages: 1 2

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail