X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Największe korporacje stawiają na Twittera, Facebooka i YouTube

Największe korporacje stawiają na Twittera, Facebooka i YouTube

reklama


Eksperci z Centrum Badań Marketingowych Uniwersytetu Stanu Massachusetts (oddział Dartmouth) opublikowali kolejną edycję raportu dotyczącego wykorzystywania mediów społecznościowych przez największe amerykańskie korporacje. Pod lupę, jak zwykle, wzięto spółki z listy F500 przygotowywanej przez magazyn Fortune. Dla porządku wymieńmy kilku gigantów z zestawienia: Walmart, Apple, General Motors czy Ford.

Blogi korporacyjne coraz popularniejsze

Z badania wynika, że coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie bloga korporacyjnego. W 2011 roku było to 23% badanych spółek, rok temu – 28%, a obecnie już 34%. Spośród czołowych 5 spółek z listy F500, bloga prowadzą Walmart i Exxon Mobil.

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Jeśli chodzi o poszczególne branże, wśród tych, które są najliczniej reprezentowane w zestawieniu magazynu Fortune, najlepiej wypadają spółki z branży telekomunikacyjnej, z których ponad połowa (53%) posiada oficjalnego bloga. Na przeciwległym biegunie są spółki motoryzacyjne, z których tylko 2 na 15 prowadzą bloga.

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Twitter wciąż na czele

Najpopularniejszą platformą społecznościową wśród największych spółek pozostaje Twitter. Aż 77% spółek posiada oficjalne konto na Twitterze, na którym w okresie 30 dni poprzedzających dzień badania opublikowano co najmniej jeden wpis. To oznacza wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu do poprzedniego roku i aż o 15 pkt proc. w stosunku do danych za 2011 r.

Najbardziej rozpowszechnione jest wykorzystanie Twittera przez spółki z branż bankowej, żywnościowej i wyspecjalizowanych sieci handlowych. Ponownie najsłabiej wypadł przemysł motoryzacyjny. Najwięcej obserwujących na Twitterze zgromadził jak dotąd… Facebook (ponad 10,3 mln). Za liderem uplasowały się Google (obecnie już 6,5 mln) i Starbucks (4 mln).

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Na Facebooku rządzi… Facebook

Sporą popularnością, acz nieco mniejszą niż Twitter, cieszy się również Facebook. Oficjalnego fan page’a prowadzi 70% spółek z listy (2011 – 58%, 2012 – 66%). Spośród czołowych 10 spółek, tylko Exxon Mobil nie posiada swojej strony na Facebooku.

Patrząc na poszczególne branże, najchętniej po Facebooka sięgają specjalistyczne sieci handlowe (96%) oraz spółki telekomunikacyjne (88%). Który fan page posiada najwięcej fanów? Strona Facebooka, naturalnie. Polubiło ją już ponad 94 mln facebookowiczów. Pozostałe spółki tracą do lidera po kilkadziesiąt milionów – druga w zestawieniu Coca-Cola zgromadziła jak dotąd 70 milionów fanów, a trzeci Disney – 44 mln.

Platformy Google’a zyskują na popularności

Wśród pozostałych platform społecznościowych największą popularnością cieszy się YouTube, z którego korzysta prawie tyle samo korporacji, co z Facebooka (69%). Po raz pierwszy w badaniu uwzględniono także Google+. Oficjalną stronę w serwisie prowadzi dosyć sporo spółek, bo 35%. Nie powinno to dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że właśnie w USA ta platforma radzi sobie stosunkowo dobrze, zwłaszcza w porównaniu z pozostałymi częściami świata.

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Póki co, słabo rozpowszechnione jest wykorzystanie takich serwisów jak Instagram, Pinterest czy Foursquare. W przypadku Pinteresta i tak zanotowano dosyć spory wzrost, bowiem jeszcze rok temu oficjalny profil w serwisie posiadało 2% analizowanych spółek, a obecnie to już 9%.

Pełen raport dostępny tutaj. Polecamy również zapoznać się z raportem za 2011 rok, który dokładnie opisywaliśmy na naszych łamach.

  • Agnes Grodzka

    Kończymy z nieefektywnym marketingiem w postaci leafletów, broszur i tym podobnych materiałów stroniących od interaktywnego kontaktu z klientem. W mediach społecznościowych średni czas oczekiwania przez klienta na zapytanie / zażalenie skierowane do firmy to ok 30 min. Oznacza to powolny kres wyczekiwania na linii i wsłuchiwania się w monotonny głos – Wszyscy nasi konsultanci są obecnie zajęci…I o to właśnie chodzi.

    Teraz firmom pozostanie już tylko monitorowanie wpisów, oczywiście tylko tym, które jeszcze tego nie robią

    http://www.agnieszkagrodzka.com/czy-monitorujesz-wizerunek-swojej-firmy-w-internecie-to-takie-proste

    • Artur Kawik

      Z tym czasem odpowiedzi to ciężko mi dać wiarę, bo nawet polskie marki telekomunikacyjne (najlepsze u nas na polu social media customer service) nie osiągają takich wyników ;) Choć w swoich badaniach Socialbakers zapewne grupuje wszystkie zapytania i dla nich zlicza średni czas odpowiedzi, nie kategoryzując ich pod kątem tego, czy to jakieś krytyczne opinie, skargi, zażalenia czy coś innego ;)

      Natomiast co do całej reszty – pełna zgoda :)

  • Agnes Grodzka

    Przytaczane 30 min to ciągle standardy zachodnie, ale przecież do nich chcemy równać. Po tym czasie, firma może się liczyć z tym, iż negatywny feedback zacznie się rozchodzić po sieci. Klient zaczyna traktować social media, jak wykonany telefon i oczekuje wyjaśnienia lub rozwiązania sprawy.
    Jednak tak jak piszę ciagle na takie standardy obsługi czekamy. I mam nadzieję, że jeszcze się ich osobiście doczekam.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail