X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Sprawozdanie finansowe Facebooka przerosło oczekiwania inwestorów. Giełda zareagowała bardzo szybko

Sprawozdanie finansowe Facebooka przerosło oczekiwania inwestorów. Giełda zareagowała bardzo szybko

reklama


Poczyniliśmy wyraźny progres jeśli chodzi o powiększanie facebookowej społeczności, pogłębianie zaangażowania użytkowników i w wynikach finansowych, co szczególnie widać w sektorze mobile – stwierdził w komunikacie zawartym w najnowszym sprawozdaniu finansowym CEO Facebooka Mark Zuckerberg. – Praca, którą włożyliśmy w to, by mobilna wersja Facebooka była tą najważniejszą, przynosi dobre rezultaty i stanowi solidny fundament na przyszłość. Szef serwisu odniósł się również do przewijających się od pewnego czasu doniesień, jakoby znudzona młodzież zaczynała porzucać Facebooka na rzecz innych serwisów. Stwierdził, że w USA penetracja serwisu wśród nastolatków korzystających z internetu jest bliska 100, a ich zaangażowanie cały czas utrzymuje się na podobnym poziomie.

Mobile przynosi Facebookowi blisko połowę przychodów reklamowych

W II kwartale 2013 r. spółka osiągnęła przychody na poziomie 1,8 mld USD, z czego reklama przyniosła aż 1,6 mld (88%). Oznacza to wzrost aż o 53% w porównaniu do II kwartału 2012 r. Co ważne, słowa Marka Zuckerberga, że „Facebook to mobilna firma” powoli znajdują potwierdzenie w wynikach osiąganych przez spółkę. Reklama mobilna stanowi już 41% wszystkich przychodów reklamowych serwisu. Na przestrzeni minionych 3-ech miesięcy przyniosła Facebookowi aż 656 mln USD przychodu, a jeszcze w I kwartale tego roku było to blisko 2-krotnie mniej, bo 375 mln.

fot. Facebook

fot. Facebook

Zysk netto GAAP (liczony zgodnie z amerykańskimi zasadami rachunkowości) wyniósł 333 mln USD, z czego na jedną akcję przypadło 0,13 USD. Dodajmy, że na koniec II kwartału 2012 r. spółka wykazała stratę w wysokości 157 mld USD, co przełożyło się na 0,08 USD straty przypadającej na jedną akcję.

Mobilnych facebookowiczów przybywa w bardzo szybkim tempie

Wraz z wynikami finansowymi ujawniono również najnowsze dane dotyczące samego serwisu. Liczba użytkowników Facebooka (liczona w skali miesiąca) na koniec czerwca wynosiła już 1,15 mld, z czego największa ich część pochodziła z Azji. W porównaniu do I kwartału 2013 wzrosła o 40 milionów, natomiast w stosunku rok do roku – o 21% (955 milionów na koniec II kwartału 2012 r.). Z kolei licznik DAU (daily active users), czyli tych, którzy korzystają z „fejsa” każdego dnia, zatrzymał się póki co na liczbie 699 milionów.

fot. Facebook

fot. Facebook

Nie obyło się bez danych dotyczących mobilnych użytkowników. Liczba mobilnych facebookowiczów wynosi już 819 milionów w skali miesiąca. Tutaj odnotowano znacznie wyższy wzrost niż w przypadku ogólnej liczby użytkowników, bo aż o 68 milionów (na koniec I kwartału – 751 mln). Co więcej, jeśli zestawić ten wynik z danymi za II kwartał 2012 r., okaże się, że w ciągu roku liczba mobilnych użytkowników Facebooka wzrosła aż o 51%!

fot. Facebook

fot. Facebook

Liczba mobilnych facebookowiczów odwiedzających portal każdego dnia wynosi natomiast 469 milionów. Trzy miesiące temu było ich 425 milionów. Tych, którzy korzystają z Facebooka wyłącznie w wersji mobilnej (strona mobilna, aplikacja) jest z kolei już 219 milionów, czyli o 30 milionów więcej niż na koniec I kwartału tego roku.

Cena akcji wystrzeliła w górę

W sprawozdaniu finansowym Facebook wyróżnił również najważniejsze wydarzenia II kwartału 2013 r. Wśród nich wymieniono m.in. osiągnięcie bariery miliona reklamodawców miesięcznie, wprowadzenie funkcji wideo na Instagramie, wprowadzenie autentyfikacji fanpejdży, hashtagów czy uruchomienie europejskiego centrum danych w szwedzkim mieście Luleå.

Patrząc na reakcje inwestorów, można śmiało powiedzieć, że najnowsze sprawozdanie finansowe Facebooka przerosło ich oczekiwania. Nastroje są zupełnie inne niż przed rokiem, kiedy to sprawozdanie na II kwartał 2012 r. okazało się być dużym rozczarowaniem. Tym razem na giełdzie odnotowano błyskawiczną hossę. Cena akcji Facebooka na NASDAQ w czwartkowy poranek poszybowała w górę aż o 26%! Na otwarciu sesji inwestorzy za jedną akcję płacili 33 USD. To najlepszy wynik od czasu… debiutu giełdowego Facebooka, kiedy to wycena w IPO wynosiła 38 USD za akcję. Obecnie, według danych oficjalnej strony NASDAQ, cena osiągnęła poziom 34 USD. Niewykluczone, że już wkrótce po raz pierwszy dobije do poziomu z pierwszej oferty publicznej.

Skąd taka reakcja inwestorów? Podkreśla się, że to przede wszystkim efekt coraz lepszych wyników Facebooka w sektorze mobile, co jeszcze do niedawna dla wielu z nich było mrzonką. Wygląda na to, że po model biznesowy serwisu zaczyna zyskiwać w oczach inwestorów.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail