X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kampanie socialowe – co zwróciło uwagę w 2014 roku – przegląd trendów

Kampanie socialowe – co zwróciło uwagę w 2014 roku – przegląd trendów

reklama


Ice Bucket Challange królem social media

W tym roku to Ice Bucket Challenge królował w social media. Kampania znana niemal wszystkim użytkownikom sieci, miała na celu wzmocnić świadomość istnienia rzadkiej i ciężkiej choroby -Stwardnienia Bocznego Zanikowego (ALS) i wesprzeć finansowo działalność ALS Association – stowarzyszenia pomagającego chorym.

Ona po prostu zalała świat. Globalny zasięg, zerowy budżet. Absolutnie zmiotła konkurencję – mówi o Ice Bucket Challenge jeden z jurorów MIXXa, Maciej Mroczek z IBM Polska. – Kampania „chwyciła” dzięki skutecznemu mechanizmowi – wyzwania i prowokacji. Wykorzystano przy tym marketing wirusowy. Dzięki temu zasięgiem objęła bardzo szeroką publiczność, począwszy od zwykłych internautów, kończąc na celebrytach – wszyscy oblewali się lodowatą wodą – dodaje Maciej Hoffmann z MEC Global – Równie dobrą zabawą było uczestnictwo w akcji jak i samo oglądanie innych uczestników. Do wyobraźni przemawiały też kwoty, które w czasie akcji trafiały na konto stowarzyszenia ALS w USA. Na pewno teraz, w głowach wielu marketerów, powstają już kolejne pomysły na akcje o podobnym zasięgu i potencjale – zauważa Grzegorz Krzemień, prezes agencji marketingu interaktywnego GoldenSubmarine.

Polska

W Polsce, w kategorii sukcesów społecznościowych, zwróciłbym uwagę nie na kampanię, ale na inicjatywę „70 sekund ciszy”– mówi Maciej Hoffmann. – Należy docenić pomysł oddania hołdu Powstańcom, którzy 70 lat temu oddali życie za wolność i niepodległość ojczyzny. Rozgłos akcji był ogromny, 70 sekundowy specjalny materiał historyczny wyemitowano we wszystkich znaczących mediach – podkreśla Hoffmann.

Celem społecznej akcji „70 sekund ciszy na 70-lecie Powstania Warszawskiego” było wyemitowanie przez polskie media publiczne i niepubliczne specjalnie przygotowanego 70 sekundowego utworu, na który składały się elementy ciszy przeplatanej archiwalnymi odgłosami walk o godzinie „W” czyli 1 sierpnia o godzinie 17 . Udział w akcji wzięły prawie wszystkie największe stacje telewizyjne i radiowe, a także ponad 1500 portali internetowych.

– W polskich mediach społecznościowych, wyróżniłbym również kampanię Wybory Żywieckie, towarzyszącą wprowadzeniu nowych wariantów piwa Żywiec na rynek. Na uwagę zasłużyła dzięki wykorzystaniu crowdsourcingu na naprawdę dużą skalę. A także przez spójną komunikację we wszystkich kanałach oraz wykorzystywanie cząstkowych wyników do angażowania społeczności lokalnych i tych skupionych wokół konkretnych tematów – mówi Grzegorz Krzemień. – Dodatkowo warto zwrócić uwagę na umiejętne podsycanie dyskusji na Facebooku i wykorzystanie najciekawszych komentarzy w kampanii, m.in. jako uzasadnienie do pozostawienia na rynku wszystkich trzech wariantów – tłumaczy Krzemień.

Kampania Wybory Żywieckie była pierwszą akcją w polskiej branży piwnej, w której marka oddała głos konsumentom i pozwoliła wybrać im piwną specjalność, która została wprowadzona na stałe do sprzedaży. Od 14 kwietnia do 8 czerwca nowo uwarzone piwa – Bock, Marcowe i Białe – walczyły na stronie internetowej akcji o głosy konsumentów. Marka obiecała, że gatunek, który zostanie w akcji wskazany przez głosujących najwięcej razy, zostanie w sprzedaży na stałe.

Świat

Oprócz Ice Bucket Challange, uwagę polskich jurorów konkursu MIXX zwróciła aktywność wokół Mundialu. – Na świecie warto zwrócić uwagę na mundial w Brazylii i sposób w jaki wykorzystały go marki – mówi Grzegorz Krzemień. Dane globalne robią ogromne wrażenie i dowodzą, że brazylijskie mistrzostwa były najbardziej społecznościowym wydarzeniem w historii. Po części to zasługa tego, że trwał 4 tygodnie, jednak pobite rekordy mówią same za siebie. Na zakończenie turnieju Facebook pochwalił się, że w czasie trwania Mistrzostw użytkownicy wygenerowali aż 3 miliardy interakcji – polubień, komentarzy i udostępnień związanych z turniejem. Łącznie Mundial zaangażował ok. 350 milionów facebookowiczów. Rekordowym wydarzeniem nie tylko tych Mistrzostw, ale również całej historii Facebooka wśród wydarzeń sportowych był finałowy mecz między Niemcami a Argentyną. Spotkanie zaangażowało na Facebooku aż 88 mln użytkowników, którzy wygenerowali aż 280 mln interakcji.

Wśród kampanii ze świata na uwagę zasłużyła również kampania produktowa Amazona #AmazonBasket. Cenię kampanie, gdzie element społecznościowy sięga aż do produktu – mówi Maciej Mroczek. – Amazon promował na Twitterze wybrane produkty i wystarczyło retwittować dany produkt z hashtagiem #AmazonBasket lub #AmazonCart, aby został dodany do naszego koszyka na Amazon. Pomysł jest innowacyjny, dochodzi aż do funkcjonalności produktu, a zastosowany mechanizm jest użyteczny dla kupujących – tłumaczy Mroczek.

Wszystkich, którzy chcą posłuchać o innych liczących się w tym roku na rynku kampaniach marketingowych, zapraszamy na MIXX Awards & Conference 2014. W tym roku postawiono na całkiem nową formułę. Zaprezentowane zostaną na niej wyłącznie case studies – we wspólnych wystąpieniach agencji i ich klientów. Po konferencji w warszawskim klubie Palladium odbędzie się uroczysta gala, podczas której wyłonieni zostaną zwycięzcy w konkursie MIXX.

Bilety do nabycia: https://www.mixx-awards.pl/mixx/rejestracja?back=/kup-bilet

SOCIALPRESS jest patronem medialnym wydarzania.

Źródło: materiały prasowe

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail