X

Zapisz się na newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 11 000 osób!

Tak zmienią się social media w 2015 roku – prognozy ekspertów

Tak zmienią się social media w 2015 roku – prognozy ekspertówfot. © Rawpixel - bank zdjęć Fotolia.com

Anna Prętka, Kierownik Działu Social Media – Płodni.com

zdjęcieCo będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Tym, co będzie angażowało użytkowników w 2015 roku, będzie ich „własny content”. Marki, które będą opowiadały historie treściami dostarczanymi przez użytkowników, zyskają najwięcej. Marketing w social media dojrzał na tyle, by skoncentrować się na dialogu i zrezygnować z wysyłania jednostronnych komunikatów. Kolejnym znaczącym czynnikiem, wpływającym na zaangażowanie użytkowników, będzie personalizacja zachodząca na wszystkich poziomach komunikacji. Zasadność komunikatu w social media warunkowana będzie unikalnością komunikatu trafiającego do grupy docelowej.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Zapowiedzi roku mobile było już wiele, jednak rok 2015 potwierdzi dojrzałość mobile’u jako kanału reklamy internetowej. Technologia Responsive Web Design stanie się elementem warunkującym zasadność budowania strony internetowej.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Działania w mediach społecznościowych coraz częściej stają się integralną częścią działań marketingu 360 stopni. Marki dążą do tego, aby kanały w których występują, działały komplementarnie – uzupełniały się wzajemnie i przenikały. Użytkownik social media stał się bardzo świadomy, dzięki temu pośród ogromnej liczby komunikatów wyszukuje jedynie tych o najwyższej jakości i oczekuje, że social media odpowiedzą na jego jakościowe zapotrzebowanie. Rok 2015 to czas prawdziwego social media, polegającego na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obu stron.

Michał Dunin, Managing Director – WebTalk

Michal Dunin 0 Co będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Otoczenie social media staje się coraz bardziej rozproszone. Tendencja ta jest widoczna zwłaszcza na przestrzeni ostatniego roku. Przed markami w mediach społecznościowych stają nowe wyzwania. Dotarcie do większej, podzielonej grupy odbiorców w kanałach różniących się specyficznym tonem komunikacji nie jest łatwe i wymaga dużego zaangażowania zasobów oraz wiedzy. Poniżej 4 trendy, które kształtować będą social media w 2015 roku:

Zintegrowane reklamy social media: W 2014 roku widzieliśmy wiele nowości reklamowych: pierwszą kampanię Snapchat w Polsce, reklamy video na Instagramie, auto-odtwarzanie video na Facebooku, sprzedaż oferty reklamowej Twitter’a w Polsce. Jeszcze więcej nowości reklamowych zobaczymy w 2015 roku. Platformy social media chcą zarabiać na użytkownikach. Aby to osiągnąć, muszą tworzyć coraz bardziej angażujące i wyróżniające się formy reklamowe. Spodziewam się też wprowadzenia nowych funkcjonalności integrujących bazy danych reklamodawców z social advertising. Wraz z targetowaniem kontekstowym, pozwoli to na jeszcze bardziej precyzyjne wykorzystanie mediów społecznościowych, co skutkować będzie częstszym uwzględnianiem mediów społecznościowych w całościowych strategiach komunikacji marek. Social retargeting, retention upuszczonych koszyków, targetowanie po bazach to kierunki rozwoju social advertising, które muszą zostać uwzględnione przez wszystkie liczące się platformy społecznościowe. Im lepiej zintegrowane z innymi zasobami marketingowymi lub sprzedażowymi będą social media, tym bardziej będą efektywne. Z kolei im bardziej reklamy będą spersonalizowane, tym mniej, jako użytkownicy, będziemy odbierać je jako nachalne i tym chętniej będziemy wchodzili z nimi w interakcje.

Dalsze eksperymenty platform społecznościowych: W minionym roku zarówno Facebook, jak i Twitter próbowały zintegrować nowe funkcjonalności sprzedażowe ze swoimi platformami. Twitter wprowadził „Product Cards” (karty produktowe), mające na celu prezentowanie wizytówki produktów: zdjęcia, opisu i kluczowych informacji. Obie platformy testowały też klikalne przyciski „Buy” jako element kampanii call to action. Snapchat wprowadził funkcję „Snapcash”, umożliwiającą przesyłanie pieniędzy pomiędzy użytkownikami na zasadzie peer-to-peer w oparciu o środki na kartach debetowych. Podobny mechanizm zamierza wprowadzić Facebook. Perspektywa otrzymywania płatności bezpośrednio od użytkowników kanałów social media jest interesująca dla firm, zwłaszcza przy zakupach impulsywnych, gdzie jedna viralowa wiadomość potrafi bardzo mocno przełożyć się na sprzedaż. Niskokosztowe przelewy za pośrednictwem social media to dla sklepów atrakcyjna alternatywa do płatności kartą kredytową oraz kolejne narzędzie, które umożliwi bardzo precyzyjne określenie efektywności działań prowadzonych w social media. Mobile.

Tak, nadal mobile: Mobile, w dużo większym stopniu niż każdy istniejący kanał, umożliwia markom wykorzystanie każdego momentu drogi zakupowej np. poprzez SMS, powiadomienia push oraz rekomendacje wewnątrz aplikacji. Technologia będzie dalej rozwijać się pod kątem geofencing i geotargetingu. Biorąc pod uwagę fakt, że penetracja rynku przez smartfony cały czas rośnie, duże platformy social media nadal będą rozwijać swoją obecność w kanałach mobile. Zoptymalizowane pod kątem mobile strony oraz aplikacje już są normą. Rok 2015 będzie rokiem, w którym pójdziemy o krok dalej. Standardem stanie się geotargeting oraz real-time content dopasowany pod kątem kontekstu do lokalizacji i upodobań użytkownika, jako element kompleksowych strategii digitalowych.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Popularność tej składowej komunikacji w mediach społecznościowych w 2015 roku będzie nadal rosnąć. Marki chętnie wykorzystywać będą możliwość opowiedzenia historii produktu w sposób stworzony specyficznie pod funkcjonalności video platform social media. Według danych Socialnomics, w 2014 roku video było udostępniane 12 razy bardziej chętnie niż linki i tekst. Coraz częściej wykorzystywany będzie również video user generated content pozyskiwany od fanów. Na fali popularności vloggowania wzrośnie również nacisk na niewyreżyserowany consumer generated content. Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że użytkownicy chcą usłyszeć o marce od innych użytkowników – a nie od samej organizacji.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Według niektórych ekspertów, 2015 będzie rokiem social commerce. Polska, moim zadaniem, nie jest na to jeszcze gotowa. Wciąż niskie jest zaufanie użytkowników do zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych. Co więcej, marki nie wykorzystują w pełni możliwości, które już teraz dają nam social media. Dopiero w latach kolejnych, s-commerce zacznie odgrywać w Polsce większą rolę. S-commerce eliminuje jeden z problemów, z jakim muszą sobie poradzić marki, a mianowicie: „jak przekierować użytkowników z social media do mojej platformy sprzedażowej?”. Na Facebooku czy Twitterze już masz swoją społeczność. Dzięki s-commerce może ona dokonać zakupu, jednocześnie czatując ze znajomymi, prosto ze swojego newsfeedu (przynajmniej tak to sobie wyobrażam). W moim przekonaniu, bliskie połączenie social media i sprzedaży może stać się użytecznym kanałem prosprzedażowym. Niebezpieczeństwem pozostaje brak kompetencji po stronie marek, które często nieumiejętnie wykorzystują tego typu nowości. Social media jest i pozostanie kanałem, który ma przede wszystkim angażować i budować związek marki z użytkownikami – obawiam się, że przy wprowadzeniu nowych funkcjonalności prosprzedażowych marki o tym mogą zapomnieć i stracić wiele z wypracowanej przez lata wiarygodności w tych kanałach.

Aleksandra Prejs, Marketing Specialist – Sotrender

oladje_cieCo będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Kolejne miesiące przyniosą kontynuację trendu, który obserwujemy już dziś, czyli postępującej „wizualizacji” kanałów społecznościowych. Z miesiąca na miesiąc strony na Facebooku czy profile na Twitterze publikują coraz więcej zdjęć. To właśnie ten typ treści najbardziej angażuje użytkowników. Jak wynika z danych Sotrendera, posty zawierające zdjęcia są udostępniane 9,1 raza częściej, lubione ponad 188 razy oraz komentowane ponad 24 razy częściej niż te bez zdjęć. Tweety ze zdjęciami otrzymują natomiast średnio 141% więcej retweetów. Komunikacja stawać się będzie w związku z tym coraz bardziej wizualna. Można się spodziewać, że coraz więcej marek zdecyduje się również na publikowanie w mediach społecznościowych wideo. Treści wideo plasują się na drugim miejscu pod względem siły angażowania użytkowników, prawdopodobnie więc ich liczba z miesiąca na miesiąc również będzie rosnąć.

Na pewno na znaczeniu zyska także Instagram, którego liczba użytkowników stale rośnie, przez co również marketerzy spoglądają na niego coraz przychylniej. Ciekawe, jak będą popularyzować się inne serwisy, takie jak Snapchat czy Vine?

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Urządzenia przenośne zdecydowanie podbijają polski rynek, a wielu użytkowników korzysta z mediów społecznościowych wyłącznie za ich pośrednictwem, ceniąc szybkość, wygodę i dostępność tego rozwiązania. Zdecydowanie powinni pamiętać o tym administratorzy stron, którzy jak dotąd, chyba nie do końca uwzględniają ten fakt w planowaniu swojej komunikacji. Wyraźnie widać, że społecznościowa aktywność administratorów stron nadal koncentruje się w godzinach standardowej pracy biurowej, a nie w godzinach, w których aktywne są grupy docelowe administrowanych przez nich stron. Tymczasem okazuje się, że bardzo wielu użytkowników korzysta z mediów społecznościowych jeszcze przed przyjściem do pracy, np. za pośrednictwem urządzeń mobilnych w komunikacji miejskiej lub tuż po wyjściu z niej. Podobnie sytuacja wygląda z późnymi godzinami wieczornymi (szybka kontrola Facebooka czy Twittera przed snem) oraz wczesnymi godzinami porannymi (poranny przegląd informacji), które są przez administratorów zupełnie niewykorzystane, a mają duży potencjał właśnie dzięki użytkownikom urządzeń mobilnych. W przypadku Twittera oznacza to także ciągle niedoceniane repostowanie opublikowanych wcześniej treści.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Postępująca profesjonalizacja obsługi klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych, w której od miesięcy prym niezaprzeczalnie wiodą strony operatorów komunikacyjnych. Telekomy, ubezpieczyciele oraz strony poświęcone bankowości już dawno doceniły możliwość dwustronnej komunikacji z użytkownikami, jaką dają social media. Powoli przekonują się do niej także strony z innych kategorii produktowych. Już teraz widać, że trend ten rośnie w siłę, a kolejne fanpage decydują się na umożliwienie użytkownikom opcji dodawania postów i odpowiadają na nie w coraz krótszym czasie. W ostatnich trzech miesiącach prawdziwym rekordzistą pod tym względem okazała się strona hotelu W drzewach, która w stosunku do października ub. r. poprawiła swój czas odpowiedzi na Facebooku o… 608 godzin. Na drugim miejscu pod względem poprawy czasu odpowiedzi uplasowała się Rebel.tv, która poprawiła się o 415 godzin, a na trzecim Galeria Twierdza Zamość, która odpowiada o 312 godzin szybciej. Liczę na to, że nadchodzące miesiące przyniosą także rozwój innych społecznościowych kanałów obsługi, jak np. Twittera, które marki będą obsługiwały komplementarnie (nie zamiast!) do obsługiwania klientów za pośrednictwem Facebooka.

Adam Szudra, Managing Director – Faster&Better

Adam Szudra2 Co będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Odpowiedź jest relatywnie prosta. Konsumentów zawsze angażował i nadal będzie naprawdę wartościowy content. Od zawsze jednak problemem była właściwa definicja tego, czym taki content jest i jak go wdrożyć, aby odnieść sukces. Cały czas zapominamy o tym, że social media to w gruncie rzeczy jedynie przestrzeń, w której ludzie są narzędziem przekazu, ale to od nas zależy co mają/mogą przekazać. Najlepsze case’y globalne pokazują (i to od dawna), że w social media potrzebne jest w końcu myślenie jakościowe, bo tylko dobre idee i najwyższej klasy kreacje są w stanie wywołać interakcje. Realnie patrząc, dyskusja o tym czy najbardziej angażujące w 2015 roku będą grafiki, video czy jakiekolwiek inne formaty nie ma znaczenia, jeśli nie będzie w nich w końcu atrakcyjnej i prawdziwej wartości dla konsumenta.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Świat cyfrowy zmierza do dominacji nad pozostałymi kanałami komunikacji. Aby utrzymał swoją tendencje, musi cechować się maksymalizacją uproszczeń. Co za tym idzie, informacja digitalowa będzie stawała się coraz bardziej symboliczna i zwięzła, żeby nie powiedzieć lakoniczna. Jest to tym bardziej istotne przy założeniu, że mamy do czynienia z ciągłym wzrostem spędzania czasu konsumenta online i ogromem pojawiających się informacji w sieci. Z dnia na dzień treści bardziej naciskają na odbiorcę, co sprowadza się do skracania komunikacji digitalowej i mniej wymagających form: jeśli angażować, to jednym kliknięciem, jeśli edukować, to jednym zdaniem itd. Z drugiej strony konsument osaczany wszechobecną e-informacją nie będzie miał innego wyboru niż włączyć naturalny mechanizm obronny – ignorowanie. Przekaz nieadekwatny, nietrafiony czy najzwyczajniej miałki będzie coraz częściej lądował w śmietniku świadomości. Jeśli chcemy to zmienić to pora na nauczenie się szacunku czasu, wzroku i cierpliwości konsumenta.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Od długiego czasu mam jedno zasadnicze oczekiwanie – chciałbym, aby branża social media w obecnej formie przestała istnieć. Dobre społeczności nie powinny wciągać klientów, którzy są w nich obecni tylko dlatego, że „wypada”, a nie mają ku temu powodów i pomysłów. Nie powinny się tam również znaleźć agencje, które przychodzą do klientów sprzedając im złote góry i mówią o sprzedaży – kiedy nie mają o tym pojęcia. Życzyłbym branży, marketerom i sobie, aby w 2015 roku zdecydowana większość marek zrezygnowała z social media, a pozostała tam ta część, którą na to naprawdę stać, ma ku temu powód i co najważniejsze będzie się jej to opłacało.

Damian Tokarczyk, Managing Partner – OX Media

10422159_10204812328208763_7190975842995138574_n Co będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Biorąc pod lupę samego Facebooka, agencje powinny mocno przysiąść i przebudować strategie dla swojego klienta, jeśli nie chcą, aby zaczął on rozglądać się za nowym partnerem. Era codziennej komunikacji bez wsparcia mediowego dawno minęła. Obecnie, tylko w nielicznych obszarach komunikacji internetowej można liczyć na zaangażowanie bez dodatkowego budżetu. Wzrastający trend możemy zaobserwować również w rodzaju contentu w postaci wzrastającej popularności materiałów video, które obecnie osiągają o wiele lepsze zasięgi w porównaniu do publikowanych linków czy obrazków. Dodatkowo, coraz więcej marek, zamiast standardowych zdjęć produktowych, pokusi się o autorskie sesje zdjęciowe lub produkcje video, dostosowane pod konkretne scenariusze postów. To jednak nie wszystko, ponieważ udoskonalone narzędzia targetowania oraz geokolokalizajci pozwolą markom zwiększać zaangażowania wśród konsumentów poprzez tworzenie komunikatów dostosowanych do odbiorcy i otoczenia w jakim się znajduje (pogoda, wydarzenia sportowe czy kulturalne).

Rok 2015 to też początek końca konkursów na FB. Obecnie dużą część gadżetów jakie proponują marki w konkursach zbierają osoby, które nie są i nigdy nie będą oddanymi konsumentami marki. Chociaż generują zasięgi konkursy często nie spełniają celów strategicznych, jakim jest np. pozyskanie wartościowych fanów. W planach na 2015 nie zapominajmy też o drugim największym serwisie społecznościowym – YouTube. Marki coraz częściej inwestują w ten kanał tworząc content, który nie zatopi się w masie innych treści na wallu po 1 czy 2 dniach. Mogą dzięki temu stworzyć i zapewnić konsumentowi bazę wartościowych treści, które będą miały długi termin „przydatności do spożycia”. Użytkowników w serwisie przyciąga merytoryka a nie rozmach produkcji, także obejdzie się bez wielkich budżetów znanych z produkcji telewizyjnych. Dzięki dobrej optymalizacji filmów można zapewnić im stały przyrost wyświetleń, zwiększając liczbę subskrybentów. Prerolle wciąż będą zyskiwać na popularności, ale zmieni się ich forma – nie będą mogły pozostać tylko reklamami, które znamy z TV. Użytkownicy lepiej reagują na komunikaty, które są dostosowane do tego co obecnie konsument ogląda i kim jest i tak też będą musiały ewoluować formaty reklamowe video na YouTube.
Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Z laptopa, w którym oglądamy swoje ulubione kanały na YouTube, przesiądziemy się na kanapę i włączymy Smart TV zapominając całkiem o telewizji kablowej. Przyszłość jest mobile – Android jako system operacyjny jest drugim na liście najczęściej używanych systemów operacyjnych i właśnie prześcignął Windows XP. Źródło ruchu popularnych portali społecznościowych np. Facebooka coraz częściej będzie pochodziło z urządzeń mobilnych, a nie jak dotąd, z komputerów stacjonarnych. W 2015 będziemy obserwować również coraz więcej marek budujących swoje własne mikrospołeczności oraz strony www kierujące ruch ze wszystkich swoich kanałów komunikacji wokół angażującego, wartościowego i unikalnego contentu. Za dobry przykład może tu posłużyć KuchniaLidla.pl.

Izabela Kozak, Social Media & Creative Manager – Trol Intermedia

Izabela Kozak2 Co będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Konsumentów będą angażowały przede wszystkim wysokiej jakości treści. Na znaczeniu zyskuje content marketing i informacje, które dla użytkownika mają charakter użytkowy. Następuje odejście od tzw. lol contentu i żebrolajków, na rzecz ciekawych wpisów. Komunikat kierowany do społeczności będzie coraz bardziej spersonalizowany. Na znaczeniu zyskują również w dalszym ciągu liderzy opinii. Marki coraz chętniej będą współpracować z blogerami i kreować wśród nich swoich ambasadorów.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Nacisk zostanie położony w dalszym ciągu na obraz, ale rok 2015 będzie rokiem dynamicznego wzrostu wartości wideo. Użytkowników męczy odbiór dużej ilości tekstu, content wideo jest w odbiorze przyjemniejszy, budzi również większe zaufanie. Polityka Facebooka promuje dodatkowo takie treści, a You Tube z roku na rok zyskuje na popularności. Nie można również zapominać o mobile, bo użytkownicy internetu coraz częściej korzystają z niego na urządzeniach mobilnych, które mają ze sobą wszędzie.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Konwersja, konwersja i jeszcze raz konwersja. Marki oczekują realnych korzyści ze swojej obecności w social mediach. Czy jest to zwiększenie sprzedaży, zaangażowanie, kreowanie ambasadorów, czy zbieranie leadów, działania muszą być mierzalne i opłacalne.

Mikołaj Winkiel, Chief Evangelist – Brand24

mikolaj_zdjęcieCo będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Zabrzmi to trywialnie, bo co roku mamy „rok: mobile, video albo real time marketingu” ale te trendy rozwijają się najszybciej i te kategorie będą angażowały użytkowników. W ciągu mniej więcej roku, półtora, mieliśmy ekspresowy rozwój video w Polsce, powstało dużo kanałów na YT, które są robione profesjonalnie, oferują rozrywkę na poziomie i angażują widzów do interakcji. Myślę że to jest trend, który w tym roku będzie dominujący.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Z roku na rok zmienia się konsumpcja treści. Korzystamy z mediów społecznościowych i ogólnie internetu częściej w formie mobilnej, oznacza to, że potrzebujemy dostosowywać treść do tego trendu. Od kilku lat stawiamy na responsywność, na treści przyjazne mobilnie, ale w 2015 to się nasili. Za tym idzie również dostosowanie środków przekazu do treści – przechodzenie z działaniami na Snapchata lub silniej na Instagram. Komunikacja obrazkowa cały czas skutecznie „przyciąga” internautów.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Osobiście mam nadzieję że w końcu pojawi się portal społecznościowy, która będzie angażowała userów tak jak Facebook lub Twitter. W zeszłym roku były próby (chociażby Ello), może w tym roku pojawi się coś takiego? Albo internauci przejdą na G+? Mam nadzieję że w tym roku pojawi się jakaś sensowna alternatywa.

Rafał Skwiot, Spokesperson Chomikuj.pl

Rafal_Skwiot Co będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

W epoce dynamicznych zmian, których jesteśmy świadkami, trudno o jednoznaczną prognozę w jakiejkolwiek dziedzinie. Jednak opierając się na dostępnych badaniach i obserwacjach można przypuszczać, że w najbliższym roku wciąż będzie rosło zainteresowanie konsumentów treściami wideo i graficznymi. I to one będą angażowały najbardziej w przestrzeni mediów społecznościowych. Potwierdzają to między innymi dane pochodzące z największego serwisu społecznościowego – Facebooka, w którym rośnie ruch organiczny treści wideo, a także ostatnie badania Gemius dotyczące popularności serwisów z takimi treściami. Wyzwaniem jest natomiast przewidzenie, jaką formę będą miały najbardziej angażujące treści: czy będą humorystyczne, odwołujące się do emocji, a może ironiczne; a także to, w jaki sposób będziemy mierzyli zaangażowanie w nie. W każdym razie, na podstawie powyższych zjawisk można prognozować, że wciąż najbardziej angażująca będzie komunikacja wizualna. Obserwuję to również w portalu, który reprezentuję.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Co do formy konsumpcji treści cyfrowych, to słowo multiscreening raczej nie wyjdzie z mody, jednak to smartfon będzie stanowił centrum uwagi użytkowników. I podobnie jak to, że coraz bardziej będą angażowały treści wideo, tak coraz więcej czasu użytkownicy będą poświęcali na oglądanie, a coraz mniej na czytanie. Co do tego drugiego, być może jeszcze bardziej trzeba będzie zabiegać o uwagę potencjalnych odbiorców. Tym bardziej, że coraz więcej z nich kanibalizuje kanały komunikacji, które nie dostarczają interesującej ich wiedzy (poprzez selekcję). Będzie zatem rosła rola ambasadorów informacji, a malała konkretnych źródeł. Prawdopodobnie na znaczeniu wzrosną też treści spod znaku “na żywo”, co jeszcze bardziej wpłynie na ich jakość.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Standaryzacja, będąca dowodem dojrzałości polskiego rynku social media. Wydaje się, że dochodzimy już do momentu, w którym social media przestały stanowić słowo klucz większości działań, np. marketingowych, a stanowią ich dopełnienie. Coraz lepiej potrafimy mierzyć działania w przestrzeni mediów społecznościowych, coraz lepiej je planujemy, a co najważniejsze – wykorzystujemy je nie tylko jako autonomiczne, ale wpisujące się w całość planów strategicznych. To pozwala mieć nadzieję, że rok 2015 przyniesie dalsze harmonizowanie się rynku.

Jacek Basiński, Social Media Manager – Traffic Trends

Jacek Basiński foto1Co będzie angażowało konsumentów w mediach społecznościowych w 2015 roku?

Ton prognozom na rok 2015 muszą nadać zwycięzcy minionych 365 dni. Bezpośredni kontakt za pomocą ekskluzywnej treści to trend, który objawił się szczególnie w postaci zeszłorocznego sukcesu Snapchata. Mówią namacalne osoby oraz budzące zaufanie lub zapewniające rozrywkę maskotki, a ich relacja z konsumentem nosi praktycznie wszelkie znamiona osobistej. Wydaje się, że może mieć to odzwierciedlenie także w warunkach Facebooka czy Twittera. Służyć temu będzie stały rozwój ich narzędzi reklamowych, którego kierunek jest obliczony na dotarcie z interesującym przekazem do konkretnego, niemal pojedynczego użytkownika.

Koniec końców, wszystko rozbije się więc o treści. Nie deprecjonując roli takich aplikacji, jak rosnący w siłę Tinder czy wspomniany już Snapchat, nie sposób widzieć w nich realnego zagrożenia dla wspomnianych gigantów czy chociażby Instagrama. Ten ostatni może śmielej budować swoją pozycję nowego “kanału głównego”, niepełniącego już roli estetycznej oraz lekkiej podpórki dla komunikacji na Facebooku, ale niezależnego i samowystarczalnego miejsca budowy społecznościowych relacji.

Nie sposób nie patrzeć na przyszły rok przez pryzmat wszechobecności materiałów video w roku ubiegłym. Z jednej strony bazują na tym aspirujące portale i aplikacje społecznościowe, ale z drugiej jest to również podstawa do ustawienia Facebooka w zupełnie nowej roli – konkurenta Youtube’a. Ostrzę sobie zęby na walkę tych dwóch portali o rynek materiałów filmowych. Za szczególnie ważne uważam zastosowanie opcji autoodtwarzania, która jest matką sukcesów Facebooka i Instagrama na tym polu. Nieporównywalny wzrost zaangażowania oraz udziału treści video w udostępnieniach pozwala uważać ten obszar za kluczowy w budowaniu tam zasięgu dziś i jutro.

Jak zmieni się konsumpcja treści cyfrowych przez użytkowników w 2015 roku?

Kluczowa będzie także postępująca „mobilizacja” i wymuszona tym coraz większa popularność formatów reklamowych projektowanych specjalnie na wersje mobilne, nadawanie im osobnej i dostosowanej do zachowań mobilnych specyfiki, a także dalsze obniżenie kosztów ich użycia. Nasze oczy na pewno muszą być zwrócone także na rozwój technologii wearable, która może stworzyć nową jakość dla mediów społecznościowych.

Świadomość inwigilacji, śledzenia i magazynowania ogromnych ilości danych osobistych przez portale i aplikacje społecznościowe może przynieść całkowicie przeciwny temu trend w nadchodzącym roku. Czasowe limity znane ze Snapchata i coraz mocniejsza pozycja takich narzędzi, jak Secret czy Whisper, pokazuje, że mamy potrzebę zachowania anonimowości oraz komunikacji “tu i teraz”, bez potrzeby jej archiwizacji. Facebookowy Anonymous Login zdaje się być potwierdzeniem na zauważenie tej potrzeby także u liderów i można liczyć na kolejne tego typu kroki.

Oczekiwanie wobec rynku social media, które powinno ziścić się w 2015 roku to…

Odpowiedzią na wiele pytań byłby pełny start Facebook Atlas. Prawdopodobnie powiązana byłaby z nim perspektywa zerowego zasięgu postów fan page’y, a także ogólnej dostępności systemu reklamowego na Instagramie. Pierwsza stanowiłaby koniec pewnej ery, ale zarazem niewielką zmianę dla rynku marketingu społecznościowego, który i tak nie może brać już dzisiejszych zasięgów organicznych postów za jakąkolwiek bazę promocji. Osobiście wiążę duże nadzieje z “rekompensatą” za to ewentualne cięcie, licząc, że nie będzie ona ograniczona do wprowadzenia przycisków CTA na zdjęciu w tle fan page’a… Druga z kolei stanowiłaby początek innej ery i otwarcie serwisu na nowe branże oraz marki, dotąd nie mające racji bytu wśród typowo instagramowej treści.

Który to już rok wyrażamy swoje oczekiwania wobec Twittera? To kolejny, jednak czuć na naszym rynku pewien powiew zmian, a ich wyrazem w nadchodzącym roku powinien być coraz szerzej dostępny system reklamowy. Jest to jednak kwestia bezpośrednio zależna od liczby użytkowników, ich aktywności, a także wzrostu średniej liczby obserwowanych kont przez użytkownika, by liczba reklam nie wpływała negatywnie na użytkowanie portalu.

Z kolei chyba ostateczne rozwiązanie czeka nas w kwestii Pinteresta – dalszy brak dostępnego systemu reklamowego i wsparcia aspektów sprzedażowych będzie gasić i tak nikłe już zainteresowanie nim marketingowców. Oczekiwań nie budzi już Google+ i wszystko, co pozwoli markom budować lepsze (a może jakiekolwiek?) relacje z użytkownikami, będzie tu miłą niespodzianką.

Być może śladem ostatnich 3 lat pojawi się hit „znikąd”, czyli następca Instagrama, Vine’a i zeszłorocznego Snapchata. Pytanie, czy będzie to np. pełne uwolnienie marketingowego potencjału Tindera czy zupełnie nowy gracz. Ciekawi mnie perspektywa, jaka rysuje się przed Dubsmash – jego rozrywkowa konwencja może nie rodzić szczególnych skojarzeń z promowaniem marki, ale czyż podobne zarzuty nie towarzyszyły eksplozji wyników poprzednich zwycięzców? Czas pokaże, czy okażą się równie nietrafione.

Bądź na bieżąco. Zapisz się na newsletter!

Do newslettera SOCIALPRESS zapisało się już 11 000 osób!

free newsletter templates powered by FreshMail
  • Julia Julia

    Damian: „Rok 2015 to też początek końca konkursów na FB. Obecnie dużą część gadżetów jakie proponują marki w konkursach zbierają osoby, które nie są i nigdy nie będą oddanymi konsumentami marki. Chociaż generują zasięgi konkursy często nie spełniają celów strategicznych, jakim jest np. pozyskanie wartościowych fanów.” …a czy to nie jest tak, że jednak to zależy od produktu?

  • Julia Julia

    Izabela: „Następuje odejście od tzw. lol contentu i żebrolajków, na rzecz ciekawych wpisów.” …tu też bym tak nie generalizowała…rozumiem, że kontekst odnosi się do wejścia w interakcję ze starszą grupą docelową niż gimbaza?