X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Poznaliśmy zarobki blogerów. Niektórzy zarabiają nawet 10 tys. zł miesięcznie

Poznaliśmy zarobki blogerów. Niektórzy zarabiają nawet 10 tys. zł miesięczniefot. CC0 Public Domain

reklama


Wszystkie informacje zawarte w tym artykule zostały opracowane na podstawie ankiety, którą przeprowadził portal WhitePress. W badaniu wzięło udział 183 blogerów i wydawców, którzy odpowiedzieli na 16 pytań jedno- i wielokrotnego wyboru. Spośród ankietowanych osób, kobiet było 77, mężczyzn 94, a reszta to osoby prawne. W badaniu ważne były zarówno zarobki, jak i czas i metody potrzebne do zarabiania w najbardziej efektywny sposób.

Jak długo?

Najwięcej osób prowadzi swój portal lub bloga co najmniej 5 lat, co w zestawieniu z innymi wynikami pokazuje, że na zauważalne dochody ze swojej internetowej działalności trzeba poczekać.

jak_dlugo_prowadzisz_bloga

Ile?

Następne pytanie w ankiecie dotyczyło ilości prowadzonych stron/blogów przez jedną osobę. Najwięcej ankietowanych odpowiedziało, że prowadzi 1 przedsięwzięcie (77 osób) co potwierdza tezę, że robi się dobrze jedną rzecz, a jeżeli jest ich więcej to są co najmniej średniej jakości. Wiąże się to nie tylko z ograniczonym czasem, ale także z koniecznością współpracy z innymi redakcjami, blogerami czy dziennikarzami.

ile_blogow_prowadzisz

O czym?

Jeżeli chodzi o tematykę najpopularniejszych blogów to zaskoczeń raczej nie ma. Na pierwszym miejscu plasują się blogi i portale lifestyle’owe, na drugim te o modzie i urodzie, a trzecie ex quo podróże i kulinaria.

kategoria_bloga_portalu

Jak zacząć zarabiać

Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw przedstawić trzy wykresy:

po_jakim_czasie_zaczales_zarabiac

ila_zarabiasz_na_blogu

zarabianie

Ja wynika z pierwszego wykresu, najwięcej osób zaczęło zarabiać na swoim projekcie w pierwszym i drugim roku jego istnienia. Zarobki blogerów plasują się na różnych poziomach (od 50 zł do ponad 10 000 zł miesięcznie), ale co ważne, prawie 64% spośród nich sami zgłosili się do reklamodawcy z propozycją współpracy. Takie rozwiązanie wydaje się efektywniejsze. Czekanie na oferty może o wiele wydłużyć zwrot poniesionych kosztów i rozpoczęcie generowania zysków.

Przy omawianiu drugiego wykresu należy zwrócić także uwagę na 3 największe grupy odpowiedzi. Pierwsza z nich zarabia od 100 do 500 złotych, swoją stronę prowadzi sama, najczęściej około 2-3 lat. Liczba unikalnych użytkowników waha się od 1000 do 10000, a wpisy ukazują się 2-6 razy w ciągu tygodnia. W tej grupie najpopularniejszą  formą zarabiania są artykuły sponsorowane (15 odpowiedzi), reklamy AdSense (9 odpowiedzi) i współpraca z firmami (6 odpowiedzi). Podobnie jak w pozostałych przypadkach, najmniej popularne są programy partnerskie i sieci afiliacyjne.

Druga grupa to blogerzy zarabiający od 1000- do 9999 złotych (ponad 21% ankietowanych). Tutaj także większość zajmuje się blogiem samodzielnie, jednak często wskazuje na współpracę z dziennikarzem , fotografem czy osobą techniczną. Większość przedsięwzięć istnieje od ponad 5 lat, a liczba unikalnych użytkowników mieści się w przedziale 10000 – 90000. Najczęściej wybieraną formą zarabiania w tej grupie są: reklamy AdSense (10 odpowiedzi) oraz współpraca z markami i artykuły sponsorowane (po 9 odpowiedzi).

I wreszcie trzecia grupa, zarabiająca na blogach od 500 do 1000 zł miesięcznie. Tutaj też przeważają osoby, które samodzielnie prowadzą portale/blogi, robią to średnio od 2-3 lat, a grupa unikalnych użytkowników to przedział między 10000 -90000. W tej grupie najczęściej posty publikowane są więcej niż raz dziennie (10 osób) oraz od 2 do 6 razy w tygodniu (9 osób). Najpopularniejszymi formami zarabiania są: współpraca z markami i artykuły sponsorowane.

Zaangażowanie w tworzenie dobrej jakości treści (57,9%), systematyczność w tworzeniu treści (52,5%) i cierpliwość (43,7%) – te cechy najczęściej wskazano jako decydujące o sukcesie bloga czy portalu. Po raz kolejny sprawdza się nieśmiertelna zasada, mówiąca o contencie będącym najważniejszym elementem tego typu przedsięwzięć. Krótko: bubel już nie przejdzie.

Formy zarabiania

W tym pytaniu też raczej zaskoczeń nie ma. Najbardziej popularną formą zarabiania są artykuły sponsorowane oraz reklamy AdSense. Te pierwsze wydają się także najskuteczniejsze (30,6%). Na drugim miejscu uplasowała się współpraca z markami – w tym przypadku nie trzeba znać się na reklamie, wystarczy dogadać się z konkretnymi działami marketingu w firmach.

formy_zarobkowania_na_blogach

skutecznosc_reklamy

Podsumowanie

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez WhitePress, aby zacząć zarabiać na swoim własnym internetowym przedsięwzięciu, nie trzeba czekać wielu lat. Dosyć duży wybór metod, którymi można zarabiać na blogu czy portalu niejednokrotnie pozwala zarobić “na życie”. I to całkiem nieźle. Warunki są trzy: tworzyć swojego bloga konsekwentnie, dbać o content i stronę wizualną oraz być aktywną stroną w relacjach bloger/wydawca – reklamodawca.

  • Podstawą jest content plus czysta i przejrzysta forma prezentacji. Dodałbym jeszcze monitoring social media, np b24 żeby wiedzieć gdzie o nas wspominają i można stworzyć pozytywną relację z czytelnikami.

  • Myślę, że wiele elementów wpływa na sukces bloga. Przy każdym może to być coś zupełnie innego. Na pewno podstawą jest treść. Uważam również, że osobowość danego blogera jest szalenie istotna. No i ciężka, systematyczna praca.

  • Jedyne co w oczy kole to ten dziwny przedział 1000-9999 :( Śmiało można to było rozbić na 2-3 widełki dla lepszego zobrazowania czy zarabia się “mniej” czy jednak “więcej” ;)

  • Fajne zestawienie ;)

  • Milena Milena

    dla mnie to nie jest obraz prezentujący konkrety. przedział 1000-9999 oznacza, ze osoba może poświecać mnóstwo swojego czasu i zarabiać 1100 zł miesięcznie… miałam nadzieję, że przeczytam cos sensownego, a artykuł dał niewiele…na najważniejsze pytanie zabrało konkretnej odpowiedzi.

  • Maciek Partyka

    Zawsze się czepiam metodologii przy takich raportach więc zrobię to i tym razem :)
    1. Badanie dotyczy blogów i portali. A jaka jest wg autorów badania
    różnica między blogiem i portalem? Ile było badanych portali a ile blogów? Nie wiadomo.
    2. Absurdalny jest przedział zarobków od 1000 do 9 999 zł. Bo do jednego worka wrzuca się ludzi, którzy na blogu tylko dorabiają, ludzi którzy mają porównywalny hajs z bloga i z etatu oraz ludzi, którzy mogą się utrzymać z bloga i etatu w ogóle nie potrzebują. Jak można traktować takie widełki jako jednorodną grupę?
    3. Formy zarabiania także są podzielona w dziwaczny sposób. Czym się różni współpraca z marką/agencją od publikacji artykułu sponsorowanego? Przecież najczęściej jest tak, że marka/agencja zleca napisanie artykułu. To jak oni to rozróżniają?
    4. Brakuje jednego bardzo istotnego pytania – ile czasu poświęcasz tygodniowo na prowadzenia bloga/blogów – to było rozróżniało dla kogo to hobby a dla kogo praca.

    Jednak mimo błędów cieszę się, że
    jest taki raport bo w publikacjach prasowych przewija się tylko Kominek i Eliza którzy zarabiają krocie oraz testereczki, które robią współprace w barterze za błyszczyk albo dżinsy – nic pośrodku, jakby w ogóle nie istniało.

  • Interesuje mnie bardzo, ile czasu autorzy poświęcają na tworzenie treści a ile na promowanie jej wśród czytelników i jakie ma to przełożenie na zarobki.

    • Maciek Partyka

      o właśnie! To jest bardzo istotne, a danych w raporcie brak.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail