X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Poznaj plany Facebooka na najbliższe 10 lat

Poznaj plany Facebooka na najbliższe 10 latwww.facebook.com

reklama


Wystartowała konferencja F8, na której Mark Zuckerberg opowiedział o planach rozwoju Facebooka na najbliższe 10 lat. Wydarzenie zaczęło się od wzniosłego przemówienia założyciela portalu. Mowa była pełna pięknych słów. Trudno się jednak dziwić. O takich planach nie da się mówić „zwyczajnie”. Co więcej Zuckerberg pokazał, że Facebook już od dawna nie jest tylko portalem społecznościowym. Jest ogromną machiną, która chce mieć satelitę i dostarczać Internet, mocno zainwestuje w boty oraz zbuduje cały ekosystem między innymi wokół Messengera.

Dwudniowa konferencja, która wystartowała wczoraj, odbywa się w Fort Mason w San Francisco. Na miejscu wydarzenie śledzi 2600 osób, a setki tysięcy ogląda transmisję na żywo. Oczywiście za pośrednictwem Facebook Live.

Plany na najbliższe 10 lat

www.facebook.com

www.facebook.com

Facebook szokuje ilością zmian, które chce wprowadzić w najbliższym okresie. 10 letnią podróż w rozwoju portalu, Mark Zuckerberg podzielił na 3 aspekty. Pierwszy z nich ma zostać zrealizowany w przeciągu 3 lat i odnosi się do ekosystemu samego Facebooka. Na realizacje drugiego etapu zostało przeznaczonych 5 lat, a jego celem jest zbudowanie ekosystemu dla produktów, które wchodzą w skład Facebooka (Messenger, Instagram itp.). Z kolei ostatni etap został całkowicie poświęcony technologii – łączności z Internetem, rozwojowi wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji.

Plany na najbliższe 5 lat

W pięcioletnich planach Facebooka zawiera się jeden cel – rozbudowanie ekosystemu wszystkich działających produktów pod marką Facebook. Mark Zuckerberg zaczął od swojego „ulubionego dziecka”-  Messengera, które w ostatnim czasie przekroczyło 900 milionów użytkowników miesięcznie. Jako że Mesenger odnosi sukces, jego twórca zaczyna rozbudowę ekosystemu. W szczególności chce on dać więcej możliwości firmom i markom w ich kontaktach z klientami.

Boty w Messengerze

www.facebook.com

www.facebook.com

Mark Zuckerberg ogłosił plany budowy Messenger Platform, która umożliwi budowanie botów. W ramach platformy Messenger boty mogą dostarczać w zautomatyzowany sposób, bezpośrednio do zainteresowanych osób, wiele rodzajów treści: od prognozy pogody, przez informacje o korkach, rachunki, po listy przewozowe. Send / Receive API Messengera będzie wspierać nie tylko wysyłanie oraz odbieranie tekstów, ale również grafik oraz interaktywnych powiadomień, zawierających różne call-to-action.

API funkcji Live

www.facebook.com

www.facebook.com

Funkcja Facebook Live, która swoją światową premierę miała niedawno (powoli zaczyna funkcjonować w Polsce) odniosła ogromny sukces. Jak podał dyrektor Facebooka filmy na żywo są 10 razy częściej komentowane niż pozostałe nagrania. Dlatego Facebook otwiera API dla programistów, dzięki czemu ludzie oraz wydawcy zyskają więcej możliwości interakcji oraz dzielenia się treściami w czasie rzeczywistym na Facebooku.

Plany na najbliższe 10 lat

Następnie, założyciel Facebooka przeszedł do planów na najbliższe 10 lat. Zaznaczył, że chce się skupić na 3 głównych aspektach – podłączeniu ludzi do internetu, sztucznej inteligencji oraz wirtualne i rozszerzonej rzeczywistości.

Satelita, statek kosmiczny i platforma połączy ludzi

www.facebook.com

www.facebook.com

Dyrektor generalny Facebook w swoim przemówieniu, odniósł się do statystyk- 4 miliardy osób nie korzysta z Internetu. Z czego miliard nie ma takiej możliwość, miliarda nie stać, a dwa miliardy ma możliwość, ale nie czuje takiej potrzeby. Z badań również wynika, że 1 osoba na 10, które korzystają z sieci, wychodzi z biedy dzięki dostępowi do wiadomości, edukacji i pomocy, które znajduje znajdują w Internecie. Dlatego Mark Zuckerberg chce umożliwić im korzystanie z Internetu oraz oczywiście z Facebooka. Jak podał portal Spidersweb prawdopodobnie wynika to z potrzeby wytworzenia nowego rynku ponieważ stary już dawno się nasycił.

www.facebook.com

www.facebook.com

Na konferencji Mark Zuckerberg zapowiedział, że w przeciągu pół roku na orbicie pojawi się satelita, dzięki której Facebook będzie dostarczać Internet na terytorium północnej Sahary. Wspomniał również o statku powietrznym, który ma spełniać podobne zadanie.

www.facebook.com

www.facebook.com

Fakt, że miliard ludzi nie stać na połączenie z Internetem, Facebook chce rozwiązać na dwa sposoby – obniżyć koszta danych oraz ich zużycie. Aby obniżyć konsumpcję danych portal zbudował specjalną platformę programistyczną. Umożliwi ona zaprogramowanie i zbudowanie aplikacji, które zużywają znacznie mniej danych.

www.facebook.com

www.facebook.com

Tych ludzi, którzy z jakiś powodów mogą korzystać z Internetu, ale tego nie robią Facebook chce uświadamiać jakie korzyści z tego płyną. Planuje on uzmysłowić im pożytek jaki płynie korzystania z sieci. Free Basics jest otwartą platformą, na której można dostarczyć darmowy Internet ludziom. Jej głównym celem jest na przykład pomoc w znalezieniu pracy albo znalezieniu pomocy medycznej. Platforma ta działa już w 37 krajach.

Sztuczna inteligencja prześcignie człowieka

Następnym aspektem, który Mark Zuckerberg poruszył na konferencji F8 jest kwestia rozwoju sztucznej inteligencji. Za główny cel twórca Facebooka, objął sobie zbudowanie sztucznej inteligencji o zdolnościach kognitywnych lepszych od człowieka. Twórca portalu zaznaczył, że już dzieje się to na naszych oczach. Na przykład aplikacja Moments używa najlepszego programu do rozpoznawania twarzy. Należy przypomnieć, że w zeszłym tygodniu Facebook ogłosił nowe narzędzie, które właśnie za pomocą sztucznej inteligencji opisuje niewidomym użytkownikom portalu to co znajduje się na zdjęciach.

Czytaj więcej: Dla niewidomych użytkowników Facebook opisze zdjęcia

Mark Zuckerberg planuje również wprowadzić zmiany w News Feedzie Facebooka. Sztuczna inteligencja rozumiałaby co jest napisane w danym tekście albo co przedstawia zdjęcie przez co działający algorytm byłby jeszcze bardziej precyzyjny.

Wirtualna rzeczywistość na wyciągnięcie ręki

www.facebook.com

www.facebook.com

W zeszłym miesiącu Facebook zaczął wysyłkę gogli Oculus Rift, za pomocą których ich konsument może przenieść się do innego wymiaru w swoim salonie. Wraz z okularami wypuszczone zostały gry, a teraz Facebook chce wypuścić kontrolery – urządzenia, które gracz będzie trzymać w dłoniach. Umożliwią one bardziej zaawansowane korzystanie z WR.

Rozszerzona rzeczywistość w okularach

www.facebook.com

www.facebook.com

Ostatnim aspektem, który Mark Zuckerberg opisał w swoim przemówieniu są plany dotyczące rozwoju rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality) i okularów, które to umożliwią. Działanie owych okularów Zuckerberg opisał na przykładzie. Dzisiaj gdy chcemy pokazać swojemu znajomemu zdjęcie wyciągamy telefon z kieszeni i wyświetlamy je na małym ekranie. Możliwe, że już za 10 lat to się zmieni, a dzięki specjalnym okularom będziemy mogli pochwalić się zdjęciem, które wyświetli się przed nami, a my za pomocą rąk będziemy zmieniać jego rozmiar.

Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany

Powyższe zmiany zostały zawarte w przemówieniu samego twórcy portalu Marka Zuckerberga, który na zakończenie podkreślił, że jest to misja, która przyświeca portalowi i do której spełnienia będzie dążyć w przeciągu najbliższych 10 lat. Jednak nie był on jedynym prelegentem tego wieczoru. Wśród pozostałych prelegentów znaleźli się Deb Liu, który w Facebooku prowadzi zespół zajmujący się rozwojem platformy developerskiej, Ime Archibong, dyrektor ds. partnerstw strategicznych, który ściśle współpracuje ze światową społecznością developerów, David Marcus prowadzący zespół Messengera oraz Chris Cox, Chief Product Officer w Facebooku. Zapowiedzieli oni pozostałe zmiany. 

Facebook Surround 360

www.media.fb.com/

www.media.fb.com/

System dla kamer 3D-360, który pozwoli na produkcję wyraźnych, prawdziwie sferycznych materiałów filmowych w 3D. Zaprezentowany system ma wbudowaną technologię łączenia obrazów nawet z 17 kamer, co przyczyni się do ograniczenia czasu potrzebnego na fazę post-produkcji. Technologia będzie udostępniona latem na platformie GitHub.

Profile Expression Kit

Dzięki zewnętrznym aplikacjom, ludzie będą mogli tworzyć zabawne wideo profilowe. Wersja beta rozszerzenia zostanie udostępniona już dzisiaj, ze wsparciem sześciu aplikacji: Instagram, Lollicam, BeautyPlus, Cinemagraph Pro by Flixel, Lollicam, MSQRD oraz Vine

Free Basics Simulator & Demographic Insights

Free Basics Simulator to narzędzie dla developerów pracujących nad usługami w ramach Free Basics, dzięki któremu będą mogli sprawdzić, jak ostatecznie prezentują się stworzone przez nich treści. Demographic Insights pomogą natomiast lepiej poznać różne grupy ludzi korzystających z tych usług.

Account Kit

Account Kit umożliwia logowanie do nowych aplikacji jedynie za pomocą numeru telefonu lub adresu e-mail, ułatwiając w ten sposób developerom dotarcie do nowych użytkowników.

Aktualizacja narzędzi analitycznych dla aplikacji

Ponad 450 000 unikalnych aplikacji korzysta z tego narzędzia by lepiej rozumieć i rozszerzać grupę swoich użytkowników. Facebook opracował nowe narzędzia, które pomogą developerom i marketerom rozwinąć ich biznes dzięki głębszej wiedzy na temat użytkowników, a także powiadomieniom push oraz wewnątrz aplikacji (w wersji beta).

Quote Sharing

Quote Sharing to nowy sposób na łatwe dzielenie się ze znajomymi na Facebooku cytatami znalezionymi na stronach internetowych lub w aplikacjach.

Przycisk Save

Przycisk Save pozwoli ludziom zapisać interesujące artykuły, filmy i inne materiały znajdujące się w sieci. Trafią one do folderu Saved na Facebooku, dzięki czemu będzie można do nich wrócić na dowolnym urządzeniu.

Wystąpienia w ramach konferencji F8 będą odbywać się również dzisiaj. Dlatego będziemy monitorować kolejne nowości, które mogą zostać zapowiedziane przez poszczególnych prelegentów. “So that’s it” (Zatem to wszystko) – tymi słowami Mark Zuckerberg zakończył swoje przemówienie, w którym opisał plany Facebooka na najbliższe 10 lat.

 

 

Agnieszka Bień

Agnieszka Bień

Dziennikarka

Zobacz wszystkie artykuły autora

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail