X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czy blogerzy to już piąta władza? RAPORT: Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie

Jak postrzegana jest blogosfera? Co nas motywuje do konsumpcji blogów i vlogów? Przedstawiamy raport na temat roli blogerów dla internautów i stałych czytelników.

Czy blogerzy to już piąta władza? RAPORT: Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świeciefot. bank zdjęć shutterstock

reklama


Przedstawiamy raport stworzony przez Natalię Hatalską i T-Mobile na temat tego, jak blogerów i youtuberów postrzegają osoby zainteresowane ich twórczością. Przeprowadzono badanie na grupie 1409 internautów oraz 123 blogerów/youtuberów z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview), czyli responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach www oraz w w wysyłce meilowej. Realizowano je w dniach 19-25 sierpnia 2016 roku, oraz w dniach 30 sierpnia – 6 września 2016 roku. Oto jak blogosfera widziana jest oczami internautów, odbiorców blogów i samych twórców.

Kto czyta blogi i ogląda vlogi?

Na chwilę obecną 33 procent internautów, czyli 1/3 badanych deklaruje, że czyta blogi. Jest spadek o 6 punktów procentowych w stosunku do roku 2014. W przypadku vlogów zanotowano natomiast prawie dwukrotny wzrost oglądalności. Obecnie oglądanie wideoblogów deklaruje 29 procent, w stosunku do 14 procent z roku 2014. Jest to jednak naturalne zjawisko, ponieważ żyjemy w erze treści wideo i szacuje się, że w 2019 roku aż 80 procent ruchu w internecie będzie pochodziło z treści wideo.

Największą grupę odbiorców stanowią osoby w przedziale 15-18 lat – blisko połowa jest czytelnikami blogów, a ponad połowa widzami vlogów. Między tym gronem, a drugą największą grupą odbiorców, czyli osobami w 19-24 roku życia, widoczna jest znaczna różnica. Najmniejszy odsetek stanowią osoby powyżej 55 roku życia.

fot. raport "Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie"

fot. raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”

Zarówno w przypadku wideoblogów, jak i blogów odbiorcami są głównie kobiety  40 procent deklaruje czytanie blogów, a 30 procent konsumpcję wideoblogów. Dla porównania, dla mężczyzn jest to kolejno 26 i 27 procent.

Z jakich powodów nie konsumujemy blogów i wideoblogów?

Wedle badań jest to ściśle związane z trybem życia, czyli brakiem czasu, a także brakiem świadomości i potrzeby. Z raportu wynika także, że zaufanie do wideoblogerów i youtuberów jest wyższe niż do blogerów, mimo, że z odpowiedzi respondentów wynika, że są oni mniej obiektywną grupą.


Przyczyny niekonsumowania tego typu treści są zależne od grup wiekowych. Na przykład grupa 15-18 deklaruje, że najważniejszym powodem nieczytania blogów jest brak czasu i nieznajomość twórców, oraz, że są oni irytujący, zaś dla wideoblogów jest brak takiej potrzeby. Dla blogów u grup 19-24, 25-34 i 35-44 przeważa argument braku czasu. Dla wideoblogów jest podobnie, włączając w to także grupę 45-54. Powodem nieczytania blogów w grupie 45-54 i 55+ oraz oglądania vlogów u osób powyżej 55 roku życia jest brak potrzeby konsumpcji.

Jak odbiorcy blogów i vlogów konsumują treści?

Statystyczny internauta czyta od 5 do 10 blogów i ogląda 2-4 vlogów. Głównymi motywacjami czytania blogów i oglądania wideoblogów są chęć nauki, śledzene trendów i bycie na bieżąco, chęć przeczytania lub obejrzenia czegoś ciekawego, a także chęć rozrywki, pośmiania się i poznania opinii kreatywnych osób.

fot. raport "Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie"

fot. raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”

fot. raport "Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie"

fot. raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”

Które blogi czytamy najchętniej? TOP 6 kategorii najpopularniejszych kategorii blogów i wideoblogów to kolejno: zdrowie, hand made i DIY, podróżnicze, kosmetyki/uroda, dom i ogród oraz kulinarne. 

Intensywność konsumpcji tych treści jest wysoka, ponieważ stali odbiorcy blogów i vlogów czytają blogi i oglądają wideoblogi kilka razy w miesiącu- 24 procent oraz kilka razy w tygodniu – 22 procent.

Jaki wpływ na odbiorców mają blogi i vlogi?

Blogerzy i vlogerzy nie są zbyt dobrze postrzegani przez użytkowników internetu. Aż 76 procent ankietowanych uważa, że nie zmieniają oni świata – według badanych nie mają oni wpływu na zmiany zachowań, popularyzowanie postaw społecznych czy decyzje zakupowe.

Dla stałych odbiorców tych treści wygląda to nieco inaczej – 58 procent wskazuje, że mają oni wpływ na otoczenie, a aż 91 procent jest przekonane, że zmieniają oni świat na lepsze. Plasują oni twórców blogów i vlogów na czwartym miejscu wpływu na zmiany zachowań i popularyzowanie postaw, zaraz po społecznościach lokalnych, rodzinie i przyjaciołach oraz znanych osobach.

Dużo bardziej optymistycznie wygląda to dla działań publicznych – według respondentów blogerzy i youtuberzy zaraz po rodzinie i przyjaciołach, mają największy wpływ na sukcesy projektów społecznych. Co więcej, mają również ogromny wpływ na decyzje zakupowe – tylko fora internetowe mają większą siłę rekomendacji aniżeli twórcy internetowi. Stali odbiorcy deklarują, że dzięki treściom umieszczanym na blogach i w wideoblogach wprowadzają zmiany w swoim stylu życia – co czwarty badany podjął dzięki nim decyzję dotyczącą uprawiania sportu. 

fot. raport "Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie"

fot. raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”

Publikacje blogerów i vlogerów mają także wpływ na odbiorców w takich kategoriach jak sposób postępowania w sieci, wybór wakacji, styl życia czy decyzje polityczne.

Deklarowano również, że blogi pomagają rozwijać pasje, inspirują i pomagają kształtować światopogląd. W dalszej kolejności rozszerzają świadomość konsumencką w kwestiach takich jak skład produktów czy prawa konsumenta, a także są bardzo dobrym źródłem informacji o świecie. Natomiast wideoblogi często obnażają prawdę o otaczającym świecie, inspirują i wpływają na powstawanie społeczności skupionej wokół tematu. Pomagają także rozwijać pasje i często sprawiają, że zmieniamy opinię w danym temacie.

fot. raport "Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie"

fot. raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”

Co motywuje twórców do kreowania treści?

Uzupełnieniem wyników dotyczących motywacji na temat roli blogerów jest ankieta przeprowadzona wśród samych twórców. Deklarują oni, że priorytetem jest chęć uświadamiania ludzi w różnych kwestiach i wpływ na rzeczywistość Co ciekawe, wbrew powszechnie panującej opinii motywacja zarobkowa oraz motywacja „bycia znanym” należą do najmniej istotnych, i to niezależnie od wieku i płci.

fot. raport "Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie"

fot. raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”

Jakie zwierzę przypomina bloger/youtuber?

Które zwierzę najlepiej opisuje blogera? Według internautów – baran, lis lub osioł. Swoją opinię opierają oni najczęściej na przekazach mediowych i powszechnie panujących stereotypach, a nie bezpośrednim zetknięciu z twórcami. Dla odbiorców blogów przypominają oni bardziej lamparta lub pantera, lwa, pawia lub osła. Jest to pozytywne skojarzenie, ponieważ przywołane zwierzęta są powszechnie kojarzone z odwagą i siłą. Influencerzy samym sobie kojarzą się z mrówką, pawiem lub też lwem. Połączenie z owadem może wynikać z faktu, że tylko sami twórcy wiedzą ile pracy i trudu kosztuje ich przedstawienie efektu końcowego.

Skojarzenia z internautami zdają się być jeszcze bardziej krytyczne – vlogerzy kojarzą się internautom z osłem, baranem lub pawiem. W tym przypadku opinia jest prawdopodobnie, podobnie jak u blogerów, oparta na stereotypach. Stałym odbiorcom wideoblogów youtuberzy przywołują pozytywne skojarzenia – najlepiej opisują ich paw, lew lub mrówka. Youtuberzy najtrafniej opisaliby siebie jako lew, ewentualnie lis lub mrówka.

Królują stereotypy

Mimo wielu zmian i nowych trendów w blogosferze wciąż królują stereotypy na temat wciąż utrzymują się pewne stereotypy. Respondenci zgadzali się ze stwierdzeniem, że bycie blogerem/youtuberem jest modne, że są to osoby lubiące się wyróżniać, kreatywne, które dzielą się ciekawymi i przydatnymi informacjami oraz dysponujące bardzo dużą ilością czasu wolnego. Podobnie uważali zarówno internauci, jak i stali odbiorcy blogów, którzy zauważyli ponadto, negatywne sytuacje takie jak koncentracja na zarobkach i brak dbania o jakość.

Najważniejsze wnioski

Z raportu wynika, że co trzeci internauta czyta blog i prawie co trzeci (29 procent) ogląda vlogi. Dla treści pisanych zanotowano spadek w stosunku do roku 2014, a dla treści wideo prawie dwukrotny wzrost. W kwestii samych odbiorców – znacznie więcej kobiet aniżeli mężczyzn czyta blogi. Za najważniejsze przyczyny niekonsumowania medium podaje się brak czasu oraz brak świadomości istnienia blogów/vlogów. Najistotniejszymi motywacjami są chęć nauki, bycie na bieżąco i śledzenie trendów, natomiast motywacje zakupowe deklaruje co piąty czytelnik blogów i co trzeci odbiorca wideobloga. Statystyczny internauta czyta najczęściej od 5 do 10 blogów i ogląda między 2, a 4 vlogi. Najpopularniejsze kategorie medium to zdrowie, hand made i DIY, podróże, kosmetyki i uroda, dom i ogród oraz kulinarne. Blogerzy i wideoblogerzy nie cieszą się niestety poważaniem wśród internautów – ponad 3/4 uważa, że nie mają oni wpływu na otaczający świat oraz zachowania, postawy społeczne i decyzje zakupowe. Jednak stali odbiorcy deklarują, że treści jakie odnaleźli na blogach i vlogach miały wpływ na ich decyzje dotyczące sportów, tego na kogo głosować czy dokąd pojechać na wakacje. Sami twórcy również mają świadomość wpływu na swoich czytelników i widzów – aż 95 procent deklaruje, że wywiera wpływ na otaczający świat.

Raport pokazuje, że pomimo krytycznego postrzegania blogosfery, szczególnie przez internautów, jest to wpływowa grupa, która inspiruje i motywuje do działania swoich odbiorców i młodych fanów, dlatego nie można jej lekceważyć.

Cały raport “Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie” do pobrania tutaj

Monika Kuchta-Nykiel

Monika Kuchta-Nykiel

Redaktor prowadząca

Zobacz wszystkie artykuły autora

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail