X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Efektywność w social mediach – dla ponad połowy brand managerów się nie liczy

Efektywność w social mediach – dla ponad połowy brand managerów się nie liczy

Takie wnioski przynosi badanie Social Media Brand Index, zrealizowane przez agencję Think Kong przy wsparciu IAB Polska. Jego celem było określenie stosunku największych marek – najsilniejszych, najbardziej rozpoznawalnych – do mediów społecznościowych.

Badanie objęło 71 marek z branż: odzieżowej, spożywczej, farmaceutycznej, finansowej, motoryzacyjnej, RTV i AGD, medialnej oraz telekomunikacyjnej. Wzięły w nim udział osoby odpowiedzialne za działania marketingowe lub komunikację danej marki.

Wśród marek, które zostały zaproszone do udziału w badaniu, 81 proc. wykorzystuje media społecznościowe w komunikacji marketingowej.

Wśród narzędzi wykorzystywanych przez marki i uwzględnionych w Social Media Brand Index najpopularniejsze są profile lub strony w serwisach społecznościowych (86% wskazań). Tuż za nimi plasuje się reklama (72%). Dopiero na kolejnych miejscach, dużo rzadziej wskazywane, znalazły się instrumenty związane z pozyskiwaniem opinii zwrotnej od użytkowników – monitoring opinii (41%) i badania w sieciach społecznościowych (20%).

Facebooka, jako skuteczne medium uprawiania marketingu, wskazało aż 94 proc. respondentów. Kolejne miejsce zajął YouTube z 67 proc. odpowiedzi. Polskie serwisy są daleko w tyle. Jedynie 20 proc. uczestników badania wskazało NK.pl. Drugi w kolejności Epuls.pl zyskał 10 proc. odpowiedzi, Fotka.pl – zaledwie 5 proc.

Marketerzy bardzo mocno podkreślają zalety działań w mediach społecznościowych związane ze wzmocnieniem dialogu z użytkownikami (60%) i budową głębszych relacji z marką (67%).

Marki w Polsce wydają na działania w mediach społecznosciowych niewielką część budżetów marketingowych. Ponad połowa (52%) przeznacza na ten cel mniej niż 5% ogółu środków przeznaczonych na marketing. Kolejne 39% deklaruje budżet na ten rodzaj promocji na poziomie 5-10%. Jedynie 9% marek wydaje na tego typu działania więcej niż 10%, przy czym żadna z nich nie przekracza progu połowy środków.

Stosunkowo duża część działań jest zlecana zewnętrznym agencjom. Takie podejście do prowadzenia działań w serwisach społecznościowych zadeklarowało 55% przedstawicieli największych marek. Pozostałe 45% brand managerów największych marek prowadzi kampanie poprzez wyspecjalizowane działy lub specjalistów zatrudnionych w ramach struktur wewnętrznych.

Jedną z najważniejszych barier, które zdaniem specjalistów biorących udział w badaniu stoją na drodze do wdrożenia marketingu w mediach społecznościowych, jest trudność w mierzeniu jego efektywności w internetowych warunkach. Problem z wyznaczeniem zwrotu z inwestycji w tego typu działania jako ważną przeszkodę wskazało aż 44% badanych. Kolejne 13 proc. uważa, że winne są „niechęć bądź niezrozumienie ze strony decydentów” (np. zarządu).

Pełna treść raportu dostępna jest w tym miejscu.

  • Marek

    Nieźle. To stawia pod znakiem zapytania jakość niektórych kampanii w social mediach.

  • Jacek

    Ciekawe kiedy firmy zaczną żądać takich informacji i konkretów na temat kampanii w social mediach?

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail