X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Dzieci w social media

Dzieci w social media

reklama


Rodzice chwalą się dziećmi

Większość dzieci rozpoczyna swoją przygodę z Internetem zupełnie nieświadomie – dzięki kontom zakładanym na serwisach społecznościowych przez ich rodziców. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez AVG w 10 krajach (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, USA, Kanada, Australia, Japonia i Nowa Zelandia) średnio 80% dwulatków jest już obecnych w social media (92% w USA, 73% w Europejskich krajach). Swoje profile mają już nawet kilkumiesięczne niemowlaki.

Rodzice wykorzystują social media jako publiczna kronikę rozwoju ich pociechy. Publikują zdjęcia swoich dzieci, w tym także te z momentu narodzin (1/3 dzieci) czy nawet zdjęcia z USG (37% w Kanadzie, około 15% w Francji, Włoszech, Niemczech i Japonii). 7% świeżo narodzonych ma założonego maila, a 5% profil społecznościowy. Z wiekiem liczba ta wzrasta i stopniowo rodzice zaczynają wprowadzać swoich potomków w świat nowych technologii.

Nowe technologie a maluchy

Jak wynika z raportu opublikowanego przez organizacje non-profit Joan Ganz Cooney Center i Sesame Workshop ponad 80% dzieci do lat 5 korzysta aktywnie z Internetu. Ponad  60% maluchów do lat 3 ogląda wideo online. Te liczby zmieniają się wraz z wiekiem, gdy wideo jest wypierane z czasem przez inne strony, np. społecznościowe, edukacyjne czy oferujące gry. Co ciekawe, dzieci zwykle korzystają też z więcej niż jednego nowoczesnego narzędzia.

Badania te dotyczą młodych mieszkańców Stanów Zjednoczonych, jednak spokojnie możemy przełożyć je na polski grunt. Jeśli jeszcze nasze statystyki odbiegają od tych amerykańskich, to prawdopodobnie w niedługim czasie różnice nie będą już tak duże.

Polska

Jak podaje PBI, aż 13% polskich internautów to dzieci poniżej 16 roku życia, z czego 4% to młodzież gimnazjalna. Wśród najmłodszych internautów (7-12 lat) 58% stanowią chłopcy. Dzieci z Internetu korzystają niezwykle często – 2/3 gimnazjalistów korzystających z Sieci robi to codziennie lub prawie codziennie.

Dla uczniów strony WWW są przede wszystkim źródłem informacji (szkoła i zainteresowania) oraz rozrywki. Bardzo ważne dla dzieci i nastolatków są również serwisy społecznościowe, z których korzysta ponad 90% badanych! 56% internautów poniżej 13 roku życia obecnych jest na Naszej Klasie, a 36% na Facebooku.

Co ciekawe, polskie dzieci lepiej niż inne europejskie radzą sobie w social media (badanie EU Kids Online ). Więcej dzieci w Polsce niż w innych potrafi zmienić ustawienia prywatności swojego profilu w portalach społecznościowych.  Powód? Większe doświadczenie. Social media cieszą się wśród polskich nastolatków zdecydowanie większą popularnością niż przeciętnie wśród młodzieży europejskiej (różnica aż 14 punktów procentowych).

Uzależnieni od Internetu?

Z zakończonego w listopadzie 2010 drugiego etapu europejskiego projektu badawczego EU Kids Online wynika również,  że co trzecie dziecko jest uzależnione od Internetu. Co czwarty 12-latek korzystający z Sieci zajrzał na przynajmniej jedną witrynę o niebezpiecznym charakterze. Wśród dzieciaków w wieku gimnazjalnym odsetek ten wyniósł już aż 42%! 25% dzieci kontaktuje się z nieznajomymi online, a co czternaste – kontakt taki kończy realnym spotkaniem.

Na co narażone są dzieci? Co piąte dziecko w wieku 11-16 lat miało w Internecie kontakt z treściami propagującymi nienawiść, samobójstwo, samouszkodzenia, anoreksję i narkotyki. Prawie co siódme dziecko otrzymało wiadomości o podtekście seksualnym.

Podobnie statystyki te przedstawiają się w Polsce. W badaniu aż 41% naszych młodych internautów podało, że podczas korzystania z Internetu miało negatywne doświadczenia takie, jak np. zetknięcie się z pornografią czy odbieranie wiadomości napastliwych czy z podtekstem seksualnym.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail