X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Maskotki Squishable zaktywizowały facebookowiczów

Maskotki Squishable zaktywizowały facebookowiczówPluszaki Squishable podbiły Facebooka / fot.: colmmcsky/CC/Flickr.com

reklama


Idea

Squishable założyło oficjalny Facebookowy fan page na początku 2009 roku. Profil szybko zyskał ponad 10 tys. fanów, dzięki czemu powstała licząca się społeczność miłośników pluszaków. Użytkownicy zaczęli wrzucać na stronę własne zdjęcia z maskotkami, a z czasem ich aktywność osiągnęła tak wysoki poziom, że odpowiadali na pytania innych użytkowników, niejako uprzedzając administratorów strony. Firma ogłsza na Facebooku wiele konkursów, regularnie publikowane są komiksy, których bohaterami są tzw. Squishies. – Zdaliśmy sobie sprawę, że Facebook to doskonałe narzędzie promocji naszych pluszaków, bez potrzeby prowadzenia agresywnego marketingu, zmuszania ludzi do klikania w dany link – stwierdza Aaron Glazer, przedstawiciel firmy.

fot. Marketsentinel.com

Jednocześnie, zespół Squishable doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że marketing w social mediach nie polega na posiadaniu kilku kont na portalach społecznościowych i używaniu ich do celów stricte informacyjnych. To na czym im zależało najbardziej, to zaktywizowanie użytkowników tak, aby wizyta na facebookowym fan page była codzienną zabawą. Dzięki temu, social media (głównie Facebook, ale również Twitter) stały się doskonałym wsparciem dla firmy, a nie tylko platformą informacyjną.

Zoe Fraade-Blanar, odpowiedzialna w Squishable za design, wyjaśnia – Kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że im więcej mieliśmy fanów, tym większą frajdę sprawiało im kontaktowanie się ze sobą, postanowiliśmy skupić się na powiększeniu tej społeczności, żeby jej członkowie byli jeszcze bardziej skłonni do wzajemnej interakcji.

Cel: powiększenie społeczności fanów Squishable na Facebooku

Realizacja

Pod koniec 2009 roku Squishable rozpoczęło wypuszczanie niewielkoformatowych reklam, zachęcających do polubienia fan page’a na Facebooku. Z reguły zawierały zdjęcie pluszaka, krótki opis i zachętę „Polub tę stronę”. Dzięki użyciu Facebook Targeting starano się dotrzeć do tych, którzy z największym prawdopodobieństwem mogą stać się fanami Squishable. Do tej grupy zaliczali się uczniowie szkół średnich, college’ów, ale także ludzi starsi. Doskonałym targetem okazali się być fani Anime czy też science-fiction. Przyczynić się do zwiększenia popularności Squishable mogli również dotychczasowi fani poprzez opcję zapraszania własnych znajomych. Jeśli udało im się „namówić” określoną liczbę znajomych do „polubienia” fan page’a Squishable mogli otrzymać nagrody, zniżki na nowe produkty.

fot. Facebook.com

Jak podkreśla Zoe Fraade-Blanar, odzew ze strony fanów był bardzo żywy – Wielu użytkowników wysyłało informacje dotyczące Squishable swoim znajomym w bardzo bezpośredniej formie, np. „błagam, na Boga, zostańcie fanami tej strony, żebym mógł otrzymać kupon”. Dodatkowo, na facebookowym fan page umieszczono zakładkę „Get a Squishable”, po kliknięciu której ukazuje się pełny katalog zabawek firmy. W razie chęci kupna którejś z nich, wystarczy na nią kliknąć i automatycznie zostaniemy przeniesieni na oficjalną witrynę internetową firmy.

fot. Facebook.com

Rezultaty

  • W chwili obecnej społeczność Squishable na Facebooku liczy już ponad 148 tys. lojalnych i zaangażowanych członków.
  • Facebook generuje 29% ruchu na stronie www.squishable.com.
  • 15% transakcji sprzedaży produktów Squishable odbywa się dzięki automatycznemu przejściu z fan page na stronę sklepu internetowego; ten odsetek jest prawdopodobnie większy, gdyż nie uwzględnia tych, którzy po przeglądnięciu naszego fan page szukają adresu sklepu w Google.

Facebook okazał się być doskonałym narzędziem marketingowym. – Spośród wszystkich kanałów jakimi prowadzimy marketing w Internecie, największy zwrot z inwestycji generuje właśnie Facebook – przekonuje Aaron Glazer.

Ale wyniki sprzedaży tudzież statystyki z Facebooka to tylko część wymiernych korzyści jakie przyniosło firmie zaangażowanie na portalu. Fani mają coraz większy wpływ na dalsze poczynania firmy, choćby w kwestii wprowadzania nowych produktów. W momencie gdy użytkownicy zaczynają coraz mocniej domagać się nowych modeli pluszaków, firma wybiera kilku „kandydatów” i poddaje ich głosowaniu. Dużo do powiedzenia na temat interakcji z fanami przez Facebooka ma Zoe, odpowiedzialna za design – Kiedy ludzie mówią „nie” danemu modelowi, wysyłam im nowy i tak do skutku aż powiedzą „tak”. To bezpieczniejszy sposób wprowadzania nowych produktów, zwłaszcza jeśli masz ograniczenia budżetowe. Najlepszym przykładem na to, jak duży wpływ na poczynania Squishable mają konsumenci może być fakt, że najnowszy planowany pluszak, feniks, został odesłany do przeprojektowania kiedy fani stwierdzili, że wygląda jak… indyk.

Przyszłość

Firma planuje zwiększyć nakłady na facebookowy marketing, pozostając jednak wierną metodom używanym dotychczas – angażowaniu fanów. – Największą siłą Facebooka jest to, że nie jest platformą stricte marketingową – mówi Fraade-Blanar – Ludzie czują się tutaj o wiele bardziej komfortowo, gdyż są traktowani nie jak klienci, ale jako fani. Przedsiębiorcy powinni wziąć to sobie do serca.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail