X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Cenimy blogerów, ale nie wymagamy od nich obiektywności

Cenimy blogerów, ale nie wymagamy od nich obiektywności

Te interesujące dane przedstawia Marek Jeleśniański (eredaktor.pl) w raporcie z badania polskiej blogosfery w 2010 roku. Z raportu wynika, że ta blogosfera jest stosunkowo młoda: prawie 70% blogerów ma mniej niż 30 lat, a grupa najchętniej czytająca blogi obejmuje osoby między 20 a 25 rokiem życia. Jednocześnie tylko co dwudziesty autor ma mniej niż 16 lat i dokładnie tak samo sytuacja wygląda w przypadku czytelników. Zresztą zarówno pisanie, jak i czytanie blogów to głównie domena ludzi z dużych miast, najczęściej pracujących i dobrze wykształconych lub będących w trakcie nauki.

fot.: eredaktor.pl

Kultura i religia interesują blogerów najbardziej

Publikowane na blogach treści bazują przede wszystkim na tekście, a tylko nieco ponad połowa autorów zamieszcza we wpisach zdjęcia. Najrzadziej publikowane są podcasty. W kwestii poruszanych tematów oczekiwania czytelników lekko rozmijają się z zainteresowaniami blogujących. Czytelnicy preferują tematy dotyczące polityki i społeczeństwa (57% najczęściej poszukiwanych tematów), technologii (38%), biznesu, gospodarki i prawa (32%), a wreszcie kultury i religii (31%). Tymczasem blogerzy najczęściej piszą właśnie o kulturze i religiach (35% poruszanych tematów), a dopiero na drugim miejscu znajdują się tematy dotyczące polityki i spraw społecznych (30%).

Dużą popularnością wśród badanych przez Jeleśniańskiego autorów cieszyła się kategoria tematyczna „inne”, która objęła aż 34% poruszanych na blogach tematów. Jako „inne” najczęściej wymieniano fotografię, muzykę, modę, media i nowe media, handel internetowy, rodzicielstwo i dobroczynność. Za to nie potwierdziło się popularne przekonanie, że blog to internetowy pamiętnik: o życiu swoim i znajomych pisze tylko 16,5% autorów, chociaż ich wpisy cieszą się akurat sporą popularnością (czyta je co czwarty czytelnik).

fot.: eredaktor.pl

Cenimy wysoką jakość tekstów, ale nie wymagamy obiektywności

Ponad 50% czytelników zadeklarowało, że do odwiedzin zachęca szczególnie unikalność zamieszczanych na blogach informacji. Ponadto blogi inspirują, pomagają w rozwoju zainteresowań i są źródłem wartościowych opinii. Najważniejszym czynnikiem motywującym do lektury jest wysoka jakość merytoryczna wpisów, ale od blogerów nie wymaga się obiektywizmu i rzadko uznaje się ich za dziennikarzy. Również sami autorzy nie uważają, aby blogowanie było formą dziennikarstwa. Dlaczego w takim razie blogerzy blogują? Przede wszystkim liczy się dla nich możliwość przedstawienia własnej opinii i podzielenia się wiedzą. Co ciekawe, jako narzędzie marketingowe swojego bloga traktuje tylko co czwarty autor.

fot.: eredaktor.pl

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail