reklama
Dobrym miejscem do sprawdzenia tego, co ludzie wiedzą i mówią o marce jest przyjrzenie się frazom i słowom kluczowym wykorzystywanym przez nich do znalezienia strony internetowej firmy. Wskaźniki te można znaleźć w pakiecie analitycznym, którego używa większość serwisów www. Jeśli natomiast administrator witryny nie zdecydował się na zainstalowanie pakietów analitycznych, takich jak Google Analytics, Webtrends lub Clicky, trzeba przyjrzeć się słowom kluczowym lub frazom, które np. można usłyszeć od klientów i użytkowników podczas dyskusji z nimi.
Trzeba zdecydować, co należy umieścić w narzędziu do monitorowania. Istnieje mnóstwo opcji do wyboru – strony internetowe, aplikacje, oprogramowania i powiadomienia. Serwis socialmediaexaminer.com wymienia kilka z nich. Oto cztery darmowe narzędzia służące do monitorowania.
Google Email Alert System
Zapisanie się do Google Alerts jest szybkie i łatwe. Korzystając ze słów i fraz kluczowych we wstępnych badaniach można zdecydować się na różne opcje łączenia ich z nazwą marki, produktu lub usługi, podczas gdy Google znajduje je w sieci i przesyła bezpośrednio do skrzynki odbiorczej klienta.
Na przykład, szukając informacji o Harrisburg International Airport (HIA) – regionalnym porcie lotniczym położonym w centralnej Pensylwanii – użytkownicy wpisywali do wyszukiwarki następujące hasła: Harrisburg Airport”, “HIA lotniczy” oraz “lotnisko MDT.” Można więc otrzymywać od Google informacje nie tylko o pełnej nazwie firmy, ale i innych frazach kluczowych. Powiadomienia są bezpośrednimi linkami do artykułów, stron i blogów, w których pojawiło się słowo kluczowe. Po kliknięciu w link jesteśmy bezpośrednio przekierowywani o miejsca, w którym została wspomniana nasza firma.
Social Mention
SocialMention pozwala w łatwy sposób śledzić i mierzyć to, co ludzie aktualnie mówią o firmie lub nowym produkcie w sieci. SocialMention monitoruje bezpośrednio większość mediów społecznościowych, w tym takie portale jak Twitter, Facebook, FriendFeed, YouTube, Allegro, Google i inne.
SocialMention jest również narzędziem pozwalającym na monitorowanie konkurencji. Aplikacja dostępna jest bezpośrednio na stronie internetowej. Można tez pobrać widet i dodać go do witryny, aby zyskać wygodny dostęp do informacji na swoim blogu lub stronie firmy. Dostępna jest również opcja wyszukiwania, pozwalająca na ustawienie SocialMention na poziomie przeglądarki (opcji wyszukiwania).
To prosty i łatwy w użyci sposób. Po wpisaniu nazwy marki, produktu czy usługi (czy też słów kluczowych) w polu wyszukiwania, wybiera się obszary, w których szukane będą interesujące nas informacje. Następnie należy kliknąć przycisk „Szukaj”. Najlepiej jest szukać we wszystkich kategoriach, ale jeśli czas czy środki są ograniczone, można zawęzić obszar wyszukiwania.
W oparciu o kryteria wyszukiwania, SocialMention pokaże wszystkie wzmianki o marce/słowach kluczowych w Internecie. W wynikach pojawi się szereg danych statystycznych, które dotyczyć mogą nie tylko marki czy słowa kluczowego. Na podstawie parametrów wyszukiwania można oszacować najlepsze słowa kluczowe – czyli te najczęściej używane w połączeniu z marką. Informacje uzyskane dzięki aplikacji SocialMention są dobrym punktem odniesienia, pomagającym zrozumieć charakter rozmów i komentarzy wokół marki.
http://youtu.be/m_hdB-yM6VA
TweetDeck
Aby zawęzić poszukiwania, TweetDeck oferuje prosty sposób na przeglądanie wielu rozmów i wyszukiwanie ich lokalizacji. Z aplikacji można korzystać w wielu miejscach, zarówno z laptopa, jak i z telefonu.
TweetDeck to wielofunkcyjne narzędzie, pozwalające zaoszczędzić Twitterowi wysiłek w wyszukiwaniu słów kluczowych. Aplikacja nie jest ograniczona tylko do Twittera – z TweetDeck można również aktualizować profile na Facebooku i konta w LinkedIn. Wartość aplikacji takich jak TweetDeck, HootSuite czy CoTweet polega na tym, że dają one możliwość zobaczenia rozmów, komentarzy i opinii dotyczących marki w czasie rzeczywistym.
Technorati
W monitorowaniu blogosfery pomoże aplikacja Technorati. To internetowe narzędzie, wyszukujące w katalogach prawie 1,3 mln różnych blogów w odpowiedzi na wszystkie wzmianki o marce wprowadzone w polu wyszukiwania.
Korzystanie z monitorowania marki za pośrednictwem blogów pozwala dodawać na nich komentarze i opinie. Tak więc Technorati jest narzędziem umożliwiającym przyłączenie się do rozmowy na temat marki. Blog może być potężnym narzędziem w budowaniu sieci ambasadorów marki. Jeśli pojawią się informacje dotyczące firmy, warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z nimi. Dobrze jest również odpowiedzieć na ewentualne pytania dotyczące marki czy produktu. Skorzystanie z możliwości zaangażowania się w budowę sieci ambasadorów marki może okazać się bardzo korzystne – ci ludzie mogą stać się największymi zwolennikami firmy.
Te cztery darmowe narzędzia opisane przez Social Media Examiner są jedynie małą próbką dostępnych aplikacji służących do śledzenia opinii o markach w sieci (zarówno darmowych jak i płatnych, np. JitterJam, Vocus, Radian6 i HubSpot). Aplikacje te posiadają rozbudowane narzędzia służące do monitoringu. Zanim jednak zdecydujemy się, które narzędzie jest najbardziej odpowiednie dla jego potrzeb, dobrze jest wziąć pod uwagę kluczowe kwestie – m.in. co zamierzamy monitorować, jak i dlaczego. Pomoże to lepiej zaplanować działania i da szansę na to, że będą one owocne.