
reklama
W naszym kraju kampanie wykorzystujące elementy geolokalizacyjne realizowały m.in. Heyah i restauracja Skech. Wiosną, kiedy realizowane było badanie, w Polsce na Facebooku pojawiło się 5 tys. checkinów. W ciągu 9 miesięcy liczba ta wzrosła do 170 tys. Z Foursquare w maju tego roku skorzystano blisko 50 tys. razy, a w tym samym czasie na „fejsie” – 5 razy mniej. Jeśli dynamika wzrostu się utrzymała, pod koniec mogliśmy się spodziewać nawet do 800 tys. aktywności w tych usługach.
Dla kogo geolokalizacja?
Usługi geolokalizacyjne w Polsce w najbliższym czasie powinny być coraz częściej wykorzystywane w działaniach ambientowych w połączeniu z kampaniami socialowymi. Dobrych przykładów jest sporo, m.in.: kampania KLM i wybór burmistrza Chicago. Należy pamiętać, że w Polsce korzystają z tego przede wszystkim osoby, które są nonstop w sieci. Można założyć, że osoba która włącza komórkę, „czekinuje się” w Lidlu, posiada również konto na Facebooku i/lub Twitterze. To właśnie sieci handlowe i biznes lokalny (m.in. księgarnie, restauracje) stanowią najmocniejszą kategorię miejsc odwiedzanych przez Polaków. W tej kategorii znalazły się między innymi galerie i centra handlowe, sieci fast food i kina. Co interesujące, w 2011 roku – pełnym napięć i kryzysów – 170 tys. razy czekinowaliśmy się na lotniskach i 25 tys. razy na dworach. Słowem – internauci wyszli z domu i zaczęli podróżować!
Geolokalizacja nie jest jedynym rosnącym zjawiskiem. Te same osoby, które korzystają z 4SQ czy FB.Places, łączą się również z Android Marketem czy iTunnes. Internet zmierza w kierunku aplikacji oferujących określone funkcjonalności. Świadczy o tym popularność w/w sklepów i ich oferty np. 240 mln. aplikacji pobranych zostało w Android Market w Boże Narodzenie. Liczba robiąca wrażenie. W Polsce pomimo wysokiego poziomu penetracji telefonów komórkowych na jednego mieszkańca (w Q3 2011 każdy Polak miał średnie 1,3 telefonu komórkowego), aplikacje na smartfon nie są aktywnie promowane i produkowane. Spośród 724 aplikacji mobilnych dedykowanych na rynek polski, co 5 była markowa.
Pages: 1 2