reklama
Największy sukces
W raporcie “Social Media 2012” znalazły się analizy najbardziej efektywnych projektów marketingowych w branży motoryzacyjnej na przykładzie KIA Motos Polska, BMW Polska i VERVA Street Racing. Największym sukcesem w 2011 roku może się pochwalić KIA Motors Polska, którego profil w ciągu kilkunastu miesięcy (od sierpnia 2010 r.) stał się liderem wśród fan page’y motoryzacyjnych w Polsce. Zainspirowany nieemitowaną w naszym kraju reklamą modelu KIA SOUL z roku 2010 z udziałem sympatycznych chomików, KIA Motors Polska przeprowadziło nietypową akcję promocyjną, montując w warszawskim ZOO dwie kamery, które przez 24 godziny na dobę nadawały obraz z klatki z chomikami prosto na fan page KIA Motors Polska.
Przebojem roku w branży telekomunikacyjnej były kampanie Telekomunikacji Polskiej z udziałem Serca i Rozumu. O sukcesie kampanii i fan page’a dwóch maskotek TP najlepiej świadczą liczby, profil zgromadził bowiem aż 635 tys. fanów, i zanotował 445 tys. odsłon reklamy „Pieprz i Sól”.
Największe porażki
Jedną z bardziej doniosłych ubiegłorocznych wpadek w branży social media było było zadanie przez Orange na swoim fan page’u pytania: Czym zaskoczył Cię ostatnio Orange?. Na odpowiedź internautów nie trzeba było długo czekać. Niezadowoleni klienci zasypali operatora komentarzami o nieuczciwie naliczonych rachunkach, niskiej jakości usług czy problemach w komunikacji z operatorem. Eksperci w dziedzinie marketingu społecznościowego podsumowali wpadkę Orange jako brak wyczucia marki w mediach społecznościowych.
W bardzo podobnej sytuacji znalazł się 2011 roku Nikon, na którego fan page’u administrator umieścił post o następującej treści: Fotograf jest tylko tak dobry, jak jego sprzęt, a dobry obiektyw jest niezbędny do robienia dobrych zdjęć. Następnie zapytał, gdzie i jakich obiektywów używają fani profilu. Internauci w odpowiedzi umieścili na profilu firmy wiele negatywnych komentarzy.
Raport “Social Media 2012” pokazał także, że, czy firma chce, czy nie chce, prędzej czy później znajdzie się w mediach społecznościowych. Dlatego niezbędne jest monitorowanie serwisów, które pozwala uniknąć tego, co spotkało znanego producenta sprzętu elektronicznego – Apple. Wizerunek firmy padł bowiem ofiarą własnych fanów, którzy sami stworzyli fan page na Facebooku, a następnie usunęli go, gdy pojawiła się na nim seria negatywnych komentarzy na temat produktów. Choć Apple oczyścił się z zarzutów, to jego wizerunek z całą pewnością na tym incydencie nie zyskał (czytaj więcej:
Fan page Apple (Polska): Samsung Galaxy to zacofana technologicznie chińska zabawka).
Nieudolnym zarządzaniem kryzysowym “pochwalić się” mogła w ubiegłym roku firma Nestle. Po zbojkotowaniu przez Greenpeace w mediach społecznościowych produktów Nestle, do których produkcji wykorzystuje się olej palmowy, moderator firmowego fan page’a na Facebooku krytykował negatywne wypowiedzi fanów, usuwał komentarze i obrażał klientów.
Aby uniknąć tego typu wpadek, autorzy raportu przedstawiają “8 przykazań działań na Facebooku”. Wśród nich pojawiły się takie podstawowe zalecenia jak: Nie usuwaj komentarzy fanów, przemyśl każde pytanie, które zamierzasz zadać na fan page’u, monitoruj media społecznościowe, nie obrażaj swoich klientów, a najlepiej, po prostu, zatrudnij specjalistów.
Pages: 1 2