reklama
Firma Green Target po raz drugi podjęła się sporządzenia raportu dotyczącego korzystania z social mediów przez prawników in-house, czyli tych zatrudnionych nie w kancelariach prawniczych, a działach prawnych firm. Na potrzeby badania przepytano 334 prawników korporacyjnych, ponad dwukrotnie więcej niż przed rokiem.
Okazuje się, że coraz większa liczba prawników dołącza do grona użytkowników social mediów. Co ciekawe, owo zjawisko jest efektem nie tyle coraz większej liczby młodych ludzi wykonujących zawód prawnika, co rosnącej popularności mediów społecznościowych wśród prawników z kilkunasto- i kilkudziesięcioletnim stażem.
Social media coraz bardziej przydatne dla prawników korporacyjnych
Dotychczas prawnicy pozostawali raczej oporni wobec tej formy komunikacji. Dlaczego? Najprościej rzecz ujmując, wielu z nich postrzegało korzystanie z nich jako stratę czasu. Jednak, jak rzecz stare porzekadło, tylko krowa nie zmienia poglądów i najwidoczniej również prawnicy potrafili znaleźć w social mediach istotne dla nich informacje, zarówno te przydatne w samej pracy, jak i przy jej poszukiwaniu. Korzystanie z nowych mediów deklaruje już 86% prawników.
Zauważalne jest, że prawnicy generalnie rzadko udostępniają jakikolwiek content, ich korzystanie z tego typu platform opiera się na poszukiwaniu i umiejętnym selekcjonowaniu informacji. Tym bardziej, że ich zdaniem publikowanie treści może stać w sprzeczności z polityką firmy, w której są zatrudnieni. W efekcie można powiedzieć, że są w większości „niewidzialnymi użytkownikami” – nie blogują, ale czytają blogi, nie tweetują, ale przeglądają Twittera itd. Do tej grupy należy 68% prawników korzystających z social mediów.
LinkedIn i blogi specjalistyczne to poletko prawników
Jeśli chodzi o blogi, zauważalny jest co prawda spadek liczby czytających je każdego dnia (z 27 do 17%), jednakże coraz więcej prawników czyta je co najmniej raz w tygodniu (wzrost z 20 do 26%) czy chociażby raz w miesiącu (z 13 do 17%). Biorąc to pod uwagę, prowadzący blogi kierowane do prawników otrzymują jasny sygnał – nie liczy się ilość contentu, a jego jakość, bo zainteresowani i tak dotrą do danego wpisu, chociażby po kilku dniach od publikacji. Największą popularnością cieszą się blogi firmowe i te prowadzone przez kolegów po fachu, znacznie mniejszą te należące do dziennikarzy.
Pośród portali społecznościowych największą popularnością cieszy się ten, który powszechnie uważa się za skierowany do profesjonalistów, czyli LinkedIn. Na jego przykładzie można szczególnie wyraźnie dostrzec zjawisko, o którym wspominaliśmy wyżej, czyli coraz większą popularność social mediów wśród prawników o dłuższym stażu zawodowym. Co ważne, aż 88% prawników uważa, że informacje pozyskiwane za pomocą tego serwisu za przydatne.
Podsumowanie raportu można znaleźć na stronie Green Target. Badanie powstało we współpracy z InsideCounsel, specjalistycznym magazynem skierowanym do prawników korporacyjnych oraz firmą Zeughauser Group, oferującą usługi doradcze dla kancelarii prawnych.