X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

E-mail marketing a social media: Budowanie baz odbiorców w oparciu o działania społecznościowe

E-mail marketing a social media: Budowanie baz odbiorców w oparciu o działania społecznościowe

Od jakiegoś czasu coraz częściej słyszę, że e-mail marketing umiera, a być może już umarł, a tak naprawdę przyszłością e-marketingu są social media. Czy tak jest faktycznie? Jestem przekonany, że nie. Oczywiście poza moimi przekonaniami lepiej będą mówić pewne fakty: “58% ludzi zaczyna swój dzień przed komputerem od czytania e-maili” (źródło: ExactTarget’s Email X-Factor Study, 2010).

Co więcej, patrząc na ikonografię przygotowaną przez Visiblegains łatwo możemy zauważyć, iż ilość aktywnych kont e-mail oraz częstotliwość ich używania jest wielokrotnie wyższa niż aktywności w mediach społecznościowych. Można oczywiście przytoczyć jeszcze więcej podobnych danych jednak nie w tym rzecz. Zamiast stawiać znaczek “vs” pomiędzy e-mail marketingiem a social mediami, lepiej zastanowić się, jak wykorzystać oba kanały w celu osiągnięcia efektu synergii.

Najważniejszy jest człowiek

Niezależnie jakiego medium używamy i tak najważniejszy zawsze jest odbiorca, czyli człowiek, który może stać się konsumentem naszej marki. W e-mail marketingu jednym z najważniejszych zadań dla marketera jest ciągła praca nad budowaniem własnej listy adresowej. Praca ta nie polega oczywiście na “kopiowaniu” czyichś adresów, ale na namówieniu potencjalnych odbiorców do pozostawienia danych marketerowi. Warto w tym miejscu pamiętać o kilku wymogach związanych z „best practice” w tym obszarze. Są to m.in. zbieranie danych w modelu double opt-in czy zbieranie odpowiednich zgód na przetwarzanie danych osobowych i przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej.

Jeśli naszym celem jest budowanie bądź poszerzanie list odbiorców skutecznym narzędziem okazują się social media, a w szczególności Facebook. Kiedy prowadzisz swój fan page, Twoim celem jest pozyskanie jak największej ilości fanów, jeszcze lepiej jeżeli są to aktywni użytkownicy, którzy włączą się w życie marki. Niestety zazwyczaj większość fanów to tylko osoby, które nas “zalaikowały” i nie chcą aktywnie włączyć się w życie naszej społeczności. Niezależnie od tego, ilu fanów masz, warto postarać się, aby stali się oni jednocześnie czytelnikami Twojego newslettera. Oczywiście nie powinien to być cel sam w sobie, ale warto o tym pamiętać projektując wszelkie działania w social mediach.

Budowanie bazy newslettera

Pierwszym miejscem, gdzie możesz postarać się o pozyskanie swoich fanów do newslettera jest fan page, a właściwie zakładka, w której możesz prosto i bez specjalnych kosztów stworzyć formularz umożliwiający użytkownikom zapisywanie się do newslettera. Nie jest to może wyrafinowana forma pozyskiwania adresów, jednak ze względu na brak kosztów z pewnością warto ją wykorzystać.

Jak to zrobić w praktyce? Część systemów do e-mail marketingu ma własne aplikacje służące do zbierania danych, inne pozwalają na robienie tego w odmienny sposób, umożliwiający większą personalizację formularza.

Przykład formularza do zapisywania się do newslettera z poziomu fan page. Fot. FreshMail

Dzięki temu nasz formularz może wyglądać niestandardowo i odpowiednio komponować się z fan pagem. Aby stworzyć taki formularz, należy użyć aplikacji iFrame, a następnie wkleić do niej kod HTML formularz naszego zapisu do newslettera. Ot cała robota. Dodatkowo możemy na nowych fan page’ach (Timeline / Oś Czasu) odpowiednio wypromować nasz formularz, tak jak jest to zrobione na przykład na naszej firmowej stronie.

Odpowiednia promocja zakładki służącej zbieraniu bazy newsletterowej przyspieszy napływ nowych adresów. Fot. FreshMail

Pages: 1 2

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail