
reklama
Badanie IAB AdEx przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers wskazuje, że wydatki na reklamę online w 2011 roku wzrosły o 22% w stosunki do roku poprzedniego. Jak podkreśla Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska, to wynik lepszy niż prognozy z początku roku, a Internet napędza całą branżę reklamową.
W dalszym ciągu najpopularniejsza jest reklama graficzna, pochłaniając 41% wydatków. Na kolejnych miejscach reklama w wyszukiwarkach, ogłoszenia oraz e-mail marketing. Jednak gdy popatrzeć na dynamikę wzrostu, to reklama display wyraźnie ustępuje trzem pozostałym. Najszybciej rośnie bowiem SEM (35%), wyprzedzając e-mail marketing (26%) i ogłoszenia (24%). Tempo wzrostu wydatków na reklamę graficzną to z kolei jedynie 7%.
Jeśli chodzi o poszczególne branże, największe środki na reklamę online przeznaczają firmy z sektora finansów, telekomunikacyjne oraz przedsiębiorstwa handlowe. Udział tych 3-ech sektorów w ca
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
łkowitych wydatkach na reklamę w Sieci wynosi 38%.
Najszybszy wzrost wydatków na marketing internetowy zaobserwowano natomiast w takich branżach jak handel, odzież i kosmetyki oraz farmaceutyka. Największe spadki notuje natomiast sektor edukacji oraz komputery i audio-video.
Pełny raport można ściągnąć ze stron IAB Polska.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
Ankiety zebrano w dniach 10 stycznia – 27 lutego 2011. Wśród uczestników badania znalazły się m.in. Onet, INTERIA, WP.PL, Allegro, Agora czy TVP.
Reklama