reklama
Przypomnijmy, że pierwsza uchwała Rady Etyki (Nr ZO 12/12) zapadła w wyniku skargi złożonej przez widza, który poczuł się, jak sam pisał, „zniesmaczony reklamą Old Spice”. W uchwale przytoczono kilka zdań ze skargi, m.in.:
Reklama skierowana tylko i wyłącznie do kobiet poniżająca ich mężów, mężczyzn (…) wpędza w kompleksy i buduje tylko i wyłącznie frustrację.
I dalej:
Reasumując reklama ta poniża obraża i wpędza w kompleksy normalnych mężczyzn ciężko pracujących na rodzinę i niemających czasu na siłownię. Jest skierowana tylko do kobiet w sposób erotyczny. Proszę przemyśleć ile złego może ona zdziałać. Jeżeli w USA lubią poniżać swoich mężczyzn to proszę bardzo, ale dlaczego w Polsce?
Dodajmy, że chodzi konkretnie o spot “Męskość”.
http://www.youtube.com/watch?v=r0jMnSLq4B4
Skargę poparł również arbiter-referent. Wniósł o uznanie jej za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz za niezgodną z Art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, który głosi co następuje:
Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.
Zespół Orzekający Rady Etyki przychylił się do argumentacji skarżącego. Podniesiono między innymi, że:
(…) reklama nie mieści w ramach przyjętych norm etycznych, ponieważ dyskryminuje mężczyzn, w sposób ocenny porównując ich wygląd z wyglądem modela. Biorąc pod uwagę masową dystrybucję przekazu reklamowego, zdaniem Zespołu Orzekającego reklama może u części konsumentów wywoływać negatywny odbiór, dlatego zmiany wymaga warstwa słowna początkowego fragmentu reklamy (zawierający to ocenne porównanie).
Zdanie odrębne zgłosił Przewodniczący Zespołu Orzekającego, którego zdaniem konwencja przekazu była na tyle abstrakcyjna, a główny bohater na tyle przejaskrawiony, że reklama nie naruszała norm etycznych i „mieściła się w konwencji humorystycznej dopuszczalnej w tego typu produkcjach”.
Skarżony, czyli Procter & Gamble złożył jednak odwołanie. Zespół Odwoławczy Komisji Etyki Reklamy w uchwale Nr ZO 27/12 przychylił się do podniesionej w odwołaniu argumentacji. Co ważne, złożenie tego środka musiało być poparte nowymi faktami i dowodami, nieznanymi zainteresowanej stronie. Tymi okazały się być opinie konsumentów uzyskane na podstawie ankiety. Większość z nich uznało, że nie poczuli się w żaden sposób urażeni treścią i formą reklamy. W związku z powyższym, Zespół Odwoławczy uznał, że:
W świetle przedstawionych przez Skarżonego nowych faktów i dowodów dotyczących odbioru społecznego reklamy, Zespół Odwoławczy uznał, że reklama nie narusza norm Kodeksu Etyki Reklamy.
A skoro jesteśmy przy reklamach Old Spice to polecamy trzy najnowsze spoty, oczywiście z Mustafą w roli głównej:
http://www.youtube.com/watch?v=yVG8hV5IbG8
http://www.youtube.com/watch?v=YO7MMZEMcaw