X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Reklama Old Spice’a jednak nie obraża mężczyzn

Reklama Old Spice’a jednak nie obraża mężczyzn

Przypomnijmy, że pierwsza uchwała Rady Etyki (Nr ZO 12/12) zapadła w wyniku skargi złożonej przez widza, który poczuł się, jak sam pisał, „zniesmaczony reklamą Old Spice”. W uchwale przytoczono kilka zdań ze skargi, m.in.:

Reklama skierowana tylko i wyłącznie do kobiet poniżająca ich mężów, mężczyzn (…) wpędza w kompleksy i buduje tylko i wyłącznie frustrację.

I dalej:

Reasumując reklama ta poniża obraża i wpędza w kompleksy normalnych mężczyzn ciężko pracujących na rodzinę i niemających czasu na siłownię. Jest skierowana tylko do kobiet w sposób erotyczny. Proszę przemyśleć ile złego może ona zdziałać. Jeżeli w USA lubią poniżać swoich mężczyzn to proszę bardzo, ale dlaczego w Polsce?

Dodajmy, że chodzi konkretnie o spot „Męskość”.
http://www.youtube.com/watch?v=r0jMnSLq4B4

Skargę poparł również arbiter-referent. Wniósł o uznanie jej za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz za niezgodną z Art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, który głosi co następuje:

Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

Zespół Orzekający Rady Etyki przychylił się do argumentacji skarżącego. Podniesiono między innymi, że:

(…) reklama nie mieści w ramach przyjętych norm etycznych, ponieważ dyskryminuje mężczyzn, w sposób ocenny porównując ich wygląd z wyglądem modela. Biorąc pod uwagę masową dystrybucję przekazu reklamowego, zdaniem Zespołu Orzekającego reklama może u części konsumentów wywoływać negatywny odbiór, dlatego zmiany wymaga warstwa słowna początkowego fragmentu reklamy (zawierający to ocenne porównanie).

Zdanie odrębne zgłosił Przewodniczący Zespołu Orzekającego, którego zdaniem konwencja przekazu była na tyle abstrakcyjna, a główny bohater na tyle przejaskrawiony, że reklama nie naruszała norm etycznych i „mieściła się w konwencji humorystycznej dopuszczalnej w tego typu produkcjach”.

Skarżony, czyli Procter & Gamble złożył jednak odwołanie. Zespół Odwoławczy Komisji Etyki Reklamy w uchwale Nr ZO 27/12 przychylił się do podniesionej w odwołaniu argumentacji. Co ważne, złożenie tego środka musiało być poparte nowymi faktami i dowodami, nieznanymi zainteresowanej stronie. Tymi okazały się być opinie konsumentów uzyskane na podstawie ankiety. Większość z nich uznało, że nie poczuli się w żaden sposób urażeni treścią i formą reklamy. W związku z powyższym, Zespół Odwoławczy uznał, że:

W świetle przedstawionych przez Skarżonego nowych faktów i dowodów dotyczących odbioru społecznego reklamy, Zespół Odwoławczy uznał, że reklama nie narusza norm Kodeksu Etyki Reklamy.

A skoro jesteśmy przy reklamach Old Spice to polecamy trzy najnowsze spoty, oczywiście z Mustafą w roli głównej:

http://www.youtube.com/watch?v=yVG8hV5IbG8

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter. Nasze treści dostępne są dla Ciebie za darmo, więc prosimy o zaznaczenie poniższych zgód. Nie spamujemy, więc nie musi się niczego obawiać. Nikomu też nie przekażemy Twoich danych! Od czasu do czasu wyślemy do Ciebie reklamę, z której finansowany jest ten serwis. Reklamodawców selekcjonujemy - staramy się ich dobierać w ten sposób, aby promowane produkty odpowiadały potrzebom naszych Czytelników!

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami z dziedziny social media i nowych technologii. Otrzymuj od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje o ciekawych nowych usługach, promocjach, newsy z branży, case study i raporty. Chcę otrzymywać od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje handlowe dotyczące innych podmiotów, zlecających Media Impression Grzegorz Miłkowski kampanie marketingowe, z których utrzymywany jest serwis socialpress.pl oraz finansowane są prace redakcji tego serwisu.

free newsletter templates powered by FreshMail