X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

„Knowledge Graph” – pierwszy krok ku inteligentnej wyszukiwarce Google

„Knowledge Graph” – pierwszy krok ku inteligentnej wyszukiwarce Google

reklama


Wpisując w wyszukiwarkę Google słowo „jaguar” najprawdopodobniej w wynikach pokaże się sporo stron dotyczących samochodów tej marki, jak również takich opisujących dużego południowoamerykańskiego kota. A nie można wykluczyć jeszcze innych wyników, np. nazw restauracji. Podobnych przykładów można namnożyć bardzo wiele. Problem w tym, że do tej pory w takim przypadku każdy z nas musiał mozolnie wertować wyszukiwarkę, aby oddzielić interesujące nas strony od tych drugich. Google udostępnił wreszcie rozwiązanie – nazywa się Knowledge Graph.

Ujednoznacznienie zapytania

Teraz w przypadku tego typu wieloznacznych zapytań po prawej stronie wyników pojawi się okno, dzięki któremu będziemy mogli uściślić nasze zapytanie. Tak więc po wpisaniu słowa „IRA” wyszukiwarka najpewniej zaproponuje zawężenie wyników do stron dotyczących polskiej grupy muzycznej, bądź też irlandzkiej organizacji terrorystycznej. Dzięki temu otrzymamy znacznie dokładniejsze wyniki.

fot. Google

Najbardziej relewantne informacje

Wyszukiwarka ma jednocześnie tak przefiltrować informacje, by w pierwszej kolejności dostarczyć te najbardziej relewantne. Po wpisaniu „Maria Skłodowska-Curie”, Google pokaże krótki opis życiorysu i osiągnięć polskiej uczonej. Skąd wyszukiwarka będzie „wiedzieć”, które informacje są najbardziej przydatne? Bazę stanowią rzecz jasna wszystkie dotychczasowe zapytania pochodzące od internautów. To jednak nie wszystko, bowiem wyszukiwarka poda nam również informacje powiązane z podstawowym zapytaniem, np. te dotyczące męża czy córek Skłodowskiej-Curie.

fot. Google

Antycypująca wyszukiwarka

Zdaniem Google największą frajdę powinna jednak przynieść trzecia z funkcji jakie oferuje Knowledge Graph. Otóż wyszukiwarka ma niejako wyprzedzać nasze zapytania i dostarczać informacji, o które najprawdopodobniej zapytamy. Działanie tej funkcji znowuż będzie oparte o dotychczasowe zapytania. Co więcej, użytkownik pozna w ten sposób również sporo nowych faktów i ciekawostek.

fot. Google

W jaki sposób Google usprawnił wyszukiwarkę? Dzięki uzyskaniu dostępu do takich baz danych jak Wikipedia, Google Maps czy nawet CIA i stworzeniu na ich podstawie bazy danych Knowledge Graph. Ta w chwili obecnej zawiera ponad 500 milionów obiektów i ponad 3,5 miliarda faktów i powiązań, które ich dotyczą.

To pierwszy poważny krok w kierunku stworzenia „inteligentnej” wyszukiwarki, czyli takiej która nie będzie działać w oparciu o słowa kluczowe. Inaczej ujmując, kiedy wpiszemy w pole wyszukiwania określone słowo, w wynikach nie będziemy otrzymywać stron, które ja zawierają i które jednocześnie mają najlepsze pozycjonowanie. Wyszukiwarka nowej generacji ma „rozumieć” internautę, przypisać jego zapytaniu konkretne znaczenie. Jeśli wpisze on w pole wyszukiwania „10 najdłuższych rzek świata” w wynikach mają ukazać się informacje dotyczące właśnie tych rzek, a nie strony, na których występuje ta kombinacja słów.

Póki co Knowledge Graph dostępny będzie dla użytkowników w USA i Wielkiej Brytanii. Pojawi się również na tabletach i smartfonach.

  • Piotr Chrzanowski

    Knowledge Graph zwiększy szybkość przeszukiwania informacji. Google założyło siedmiomilowe buty w wyścigu z FB.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail