X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

IAB Polska podsumowuje kondycję polskiego rynku reklamy online

IAB Polska podsumowuje kondycję polskiego rynku reklamy online

„Raport strategiczny IAB Polska Internet 2011 Polska – Europa – Świat” to kolejna już edycja kompleksowego podsumowania kondycji reklamy online w Polsce sporządzanego przez ekspertów IAB Polska. Tegoroczny raport jest już dziewiątym przygotowanym w tej serii, a od poprzedników odróżnia go to, iż każdy poszczególny rozdział został napisany przez jednego autora w konsultacji w grupami roboczymi działającymi w ramach IAB Polska.

Polski rynek reklamy online jest wart już 2 miliardy złotych

Na jakie najważniejsze zmiany zwracają uwagę twórcy raportu? Do takich należy zaliczyć błyskawiczne tempo wzrostu reklamy mobilnej (300%!) czy znaczące zmiany na rynku reklamy display. Co ważne, cały rynek reklamy online rozwija się niezwykle dynamicznie, a Polska pod tym względem wyprzedziła już Francję. Wydatki na reklamę w Sieci zdążyły już przekroczyć 2 miliardy złotych.

– Rok 2011 to kolejny dobry rok dla branży internetowej, zarówno z perspektywy pieniędzy, jak i ogólnego rozwoju rynku – podsumowuje Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu w IAB Polska. – Ostrożne prognozy z początku roku mówiły o kilkunastoprocentowym wzroście wydatków na reklamę w internecie, zakończyło się na wzroście 22-procentowym. Tak dobry wynik branży online pozwolił całej branży mediowej w Polsce wyjść na plus, mimo że pozostałe media w większości zanotowały spadki.

Z raportu wynika, że już ponad 12 milionów Polaków traktuje Internet jako podstawowe źródło informacji. Aż 8,3 mln poszukuje informacji o produktach i usługach. O tym jakie ma to znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorców nie trzeba chyba mówić. Co ważne, aż 69% ankietowanych internautów deklaruje, że surfuje po Sieci codziennie lub prawie codziennie.

Penetracja smartfonów zbliża się do magicznej bariery 50%

Stale rośnie znaczenie sektora mobile. Wpływ na tę tendencję ma oczywiście stale rosnąca sprzedaż smartfonów. W 2011 roku udział smartfonów w ogólnej liczbie sprzedanych telefonów wynosił już 35% (rok wcześniej było to 22%) i wynosił ok. 3,5 mln sztuk, a prognozy na obecny rok mówią już o 44%. Penetracja smartfonów wśród nowosprzedanych telefonów powinna przekroczyć 50% już za 2 lata.

Oczywiście najpopularniejszym systemem operacyjnym w smartfonach Polaków pozostaje Android (40%), wyprzedzając iOS (18%) i Windowsa (2,5%).

Coraz lepiej radzą sobie również telewizje internetowe. Z badań wynika, że w 2011 r. telewizję w Sieci oglądało już 53% internautów, co stanowi wzrost o 22 punkty procentowe w stosunku do 2010 r. Dzieje się tak między z innymi z powodu wspomnianego wyżej rozwoju rynku mobilnego. Stale rosnąca liczba mobilnych internautów korzysta jednocześnie ze smartfonów i tabletów typu SmartTV, co automatycznie przekłada się na wzrost popularności telewizji internetowych.

8 miliardów dolarów na reklamę w social media

Nie sposób przy opisywaniu raportu pominąć wątków związanych z mediami społecznościowymi. Miniony rok upłynął w Polsce pod znakiem rywalizacji Facebooka z NK.pl . W świetle danych Megapanelu prowadzi już amerykański gigant, ale wyniki tego badania są o tyle nieadekwatne, że obejmują również tych odwiedzających, którzy konta na Facebooku nie posiadają. Gdyby posiłkować się danymi Socialbakers na 1. miejscu prawdopodobnie nadal byłaby dawna Nasza-Klasa, której liczba użytkowników w dalszym ciągu oscyluje wokół 11-12 mln.

Na światowym rynku mamy do czynienia z dominacją, czy wręcz hegemonią jednego gracza. Facebook daleko w tyle pozostawia takie platformy jak Twitter, LinkedIn czy Google+ . Nie zmienia to jednak faktu, że większość dużych portali stale się rozwija, co przekłada się na coraz wyższe wydatki na reklamę w social media. Na przestrzeni 2010 i 2011 r. wzrost ten wyniósł ponad 55%. W 2012 roku wydatki na reklamę w mediach społecznościowych mają sięgnąć 8 miliardów USD.

Rosnąca popularność social mediów znajduje również odbicie na polu reklamy w grach. Wprawdzie wśród graczy wciąż niezwykle popularne są tradycyjne gry pudełkowe i konsolowe, ale oferowany przez nie tzw. „ingame advertising” coraz mniej interesuje marketerów. W siłę rosną niewątpliwie gry przeglądarkowe, a także te zintegrowane w portalami społecznościowymi, takie jak chociażby gry Zyngi. Marketerzy wykorzystują w nich m.in. pre-rolle wideo, a także klasyczny product placement.

Pełen raport można pobrać ze strony IAB Polska po wypełnieniu formularza rejestracyjnego.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail