X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Dominik Czarnota, NK.pl: Prowadziliśmy kampanie skierowane do myśliwych, dietetyków, a nawet znajomych osób podróżujących do Chin

Dominik Czarnota, NK.pl: Prowadziliśmy kampanie skierowane do myśliwych, dietetyków, a nawet znajomych osób podróżujących do ChinDominik Czarnota, prezes Nasza Klasa Sp. z o. o. / fot. Marek Wituszyński

W marcu Wasz portal zintegrował się z Onetem. Użytkownicy zapytaj.onet.pl mogą logować się za pomocą swoich kont oraz publikować pytania na profilu NK. Czy może Pan zdradzić pierwsze efekty tej współpracy? Opłaciło się?

Po pierwszej fazie projektu jeszcze nie oceniamy tego, czy współpraca się opłaciła, czy też nie. Przede wszystkim dlatego, że dotychczas nie traktowaliśmy jej w kategoriach zysku. Początkowa, pilotażowa wersja integracji pomogła nam dopracować niezbędne szczegóły, pozwoliła na „przetarcie szlaków”. Największym atutem tej współpracy jest to, że aktualnie dysponujemy mechanizmem, który możemy wdrażać z dowolnymi podmiotami. Takie też mieliśmy założenie. Dopiero za jakiś czas będziemy mogli ocenić efekty podjętych działań.

Czy mają Państwo dane na temat tego, ile serwisów internetowych wprowadziło możliwość logowania się za pomocą API NK.pl?

Dotychczas nie wdrożyliśmy żadnej szerokiej kampanii informacyjnej, dotyczącej możliwości logowania się za pomocą API NK. Dlatego na razie nie pochwalę się spektakularnymi danymi. Obserwujemy jednak zainteresowanie projektem. Każdego miesiąca z funkcjonalności zaczyna korzystać co najmniej kilka nowych podmiotów. Ostatnio narzędzie wykorzystywała np. tvp.pl podczas EURO 2012, a później także Igrzysk Olimpijskich.

Dlaczego NK.pl nie zdecyduje się na całkowite otwarcie serwisu na działania marketingowe? Aby wdrożyć aplikację, musi ona być zaakceptowana przez Waszych specjalistów, dodatkowo reklamodawca musi zapłacić za Wasze testy. Czemu nie zdecydujecie się na całkowite „otwarcie bram”, oddając ocenę jakości marketingowych produkcji w ręce internautów?

Brak otwartego API jest naszą decyzją strategiczną. Wynika między innymi z faktu, że bardzo dużą wagę przykładamy do treści, które są publikowane w naszym serwisie. Tak, aby użytkownicy mogli czuć się bezpiecznie i komfortowo. Dbamy także o to, żeby aplikacje, które znajdują się w NK, zawsze poprawnie funkcjonowały i miały odpowiednią jakość. Dlatego każda przechodzi testy, w celu sprawdzenia np. poprawności działania czy wydajności. Poza tym, w pierwszym etapie podpowiadamy developerom, w jaki sposób najskuteczniej wykorzystać możliwości, jaki daje API. Na przykład, które mechanizmy społecznościowe wdrożyć, aby aplikacja była skutecznie wspierana przez działania wirusowe.

Po sfinalizowaniu testów mamy pewność, że aplikacje będą cieszyły się popularnością i dużo łatwiej dotrzemy do użytkowników, by zgromadzili się wokół określonej idei. Jednocześnie eliminujemy szum, który mógłby być spowodowany dużą liczbą aplikacji słabej jakości.

W ostatnich miesiącach Facebook rozpoczął prawdziwą mobilną ofensywę. NK.pl może pochwalić się na tym polu również całkiem przyzwoitymi wynikami. Czy marketerzy chętnie wykorzystują możliwości komunikacji z użytkownikami NK.pl za pomocą urządzeń mobilnych?

Mimo faktu, że z internetu mobilnego w Polsce korzysta już prawie 40% ogółu internautów (wg danych naszego działu badań Research.NK), rynek mobile jest wciąż obszarem, którego potencjał nie został w pełni odkryty, a w konsekwencji nie jest eksplorowany. Jeśli przyjrzymy się statystykom, to liczba 1,3 mln aktywnych w miesiącu użytkowników, generujących 160 mln odsłon mobilnej NK, jest liczbą imponującą. Jednak wciąż trzonem działań komunikacyjnych podejmowanych przez marketerów są działania w desktopowej wersji NK. Mobile jest jedynie uzupełnieniem lub dodatkiem ich działań. Jesteśmy jednak przekonani, że czas internetu mobilnego wciąż jest przed nami. Według niektórych badań szacuje się, że w 2015 r. więcej internautów będzie korzystało z Sieci przez urządzenia mobilne, niż tradycyjne. Przygotowujemy się na to konsekwentnie rozwijając mobilne produkty. Już dziś praktycznie użytkownicy wszystkich telefonów mogą korzystać z mobilnych aplikacji NK. Ostatnią nowością, jaką wprowadziliśmy w tym zakresie, była wersja Super Touch, dedykowana telefonom dotykowym.

Jak wygląda demografia „mobilnych użytkowników” NK – kim są oni najczęściej?

Według badania przeprowadzonego przez Research.NK na osobach korzystających z Internetu w komórce, więcej mężczyzn niż kobiet korzysta z mobilnej NK. Wśród mężczyzn jest też więcej heavy userów mobilnej wersji portalu. Największe użytkowanie NK w komórce odnotowano w grupie wiekowej od 15 do 24 lat. Aż 60% takich użytkowników korzysta z NK także przez telefon. Wśród mieszkańców miast do 100 tys. zarejestrowano największą liczbę deklaracji korzystania z mobilnej NK (prawie 60% z nich jej używa).

Częstym zarzutem stawianym NK przez marketerów jest to, że nie mogą oni liczyć na merytoryczną komunikację na oficjalnych grupach tworzonych w portalu. W sieci pojawiło się kilka zestawień porównujących komunikację na facebookowych fan page oraz oficjalnych grupach NK, gdzie komentarze zamieszczane przez użytkowników grup na polu merytoryki pozostawiały wiele do życzenia. Z drugiej strony, demografie użytkowników FB i NK nie odbiegają znacznie od siebie. Proszę powiedzieć naszym czytelnikom, czy prowadząc komunikację społecznościową na NK, mogą liczyć na realne zaangażowanie użytkowników w interakcję z marką?

Zdecydowanie tak. Marketerzy mogą liczyć na realne zaangażowanie naszych użytkowników. Jednak, rozpoczynając komunikację, warto się do tego odpowiednio przygotować. Na pewno 100% skuteczności nie osiągniemy kopiując doświadczenia z facebookowych fan page’y na grupy NK. Mimo tego, że, jak Pan zauważył, grupy userów obu portali znacznie od siebie nie odbiegają, to jednak różnią się na poziomie detali. Nasi użytkownicy często korzystają z NK już prawie 6 lat, na przełomie których schemat ich komunikacji ewoluował. Facebook wciąż jest stosunkowo świeżym bytem.

Nie bez znaczenia dla różnic miedzy FB, a NK jest także zagadnienie moderacji. Nasz portal nie stosuje polityki kasowania postów. W przypadku Facebooka, jak wiemy, administrator ma taką możliwość, z której czasem korzysta. Możemy to obserwować na przykładzie mniejszych lub większych „kryzysów”, pojawiających się od czasu do czasu.

Zapowiadacie Państwo, że wkrótce pojawią się w serwisie funkcje związane z e-commerce. Na jakie narzędzia od NK mogą liczyć właściciele sklepów internetowych?

Zanim projekt wkroczy w finalną fazę, nie chciałbym zdradzać jego szczegółów.

NK chwali się, że oferuje bardzo dokładne możliwości targetowania działań marketingowych. Jak bardzo możecie zawężać grupy docelowe?

Oprócz demograficznych kryteriów targetowania, takich jak płeć, wiek, szkoła czy miejsce zamieszkania, oferujemy również targetowanie kampanii bazujące na zachowaniu i zainteresowaniach naszych użytkowników. Mowa o tzw. profilach targetowanych, które bazują na zaawansowanych informacjach z unikalnej hurtowni danych NK, takich jak: profil wykształcenia (np. medycyna, prawo, informatyka, fryzjerstwo itd.), zainteresowania wyrażane poprzez aktywność na forach i w grupach tematycznych, np. poprzez klikanie w reklamy z danej branży, a także zachowanie użytkownika na portalu (np. dodawanie zdjęć, płatności on-line, granie w gry, logowanie z różnych miejsc w Polsce i za granicą). Pod uwagę brany jest także status rodzinny. Jeśli chodzi o ciekawe, oryginalne projekty realizowane w tym obszarze, to były wykorzystywane w działaniach reklamowych skierowanych np. do lekarzy, znajomych osób podróżujących do Chin, nauczycieli przedszkolnych, singli, dietetyków, a nawet myśliwych.

Pages: 1 2

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail