X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Internauci, społeczności, gadżety – jak zmienił się rynek social media w 2012 roku?

Internauci, społeczności, gadżety – jak zmienił  się rynek social media w 2012 roku?

reklama


Dominik Kaznowski

Dominik Kaznowski / fot. archiwum prywatne

Social Media Director, Publicon

Najważniejsze zmiany na rynku social media w 2012 roku (Polska i świat):

W Polsce to niewątpliwie rosnące znaczenie Twittera, który coraz częściej staje się źródłem dla masowych mediów opiniotwórczych. Na świecie, i pośrednio u nas, warto zwrócić uwagę na postępująca komercjalizację Facebooka. Przekłada się to na rosnące zniechęcenie użytkowników. Zmiany wprowadzane przez serwis są dla przeciętnego internauty niezrozumiałe i coraz częściej skutkują spadkiem zaufania do Facebooka. Dotyczy to zwłaszcza kontroli nad informacją o swojej aktywności w portalu.

Najciekawsza zagraniczna kampania social media 2012 roku:

Bardzo inspirująca jest wciąż trwająca kampania “Curators of Sweden”, która opiera się na wykorzystaniu zwykłych ludzi do promocji własnego kraju na Twitterze. Każdy Szwed może zostać na tydzień właścicielem oficjalnego konta Szwecji i pisać w jej imieniu. Wyboru kolejnego autora dokonuje sama społeczność. Ten mechanizm ujawnia, że coraz częściej bardziej ufamy „ludziom takim jak ja” a nie oficjalnym instytucjom, które bardzo często okazują się nieskuteczne w realizacji swoich zadań. Z drugiej strony taka kampania ma niezbędny dzisiaj ładunek autentyzmu, który jest konieczny do skutecznego przebicia się z przekazem.

Najbardziej innowacyjna kampania social media w Polsce w 2012 roku:

Dla mnie najskuteczniejszą kampanią była akcja „zatopiony Stadion Narodowy”. Oddolna, spontaniczna, ironiczna, która zachęcała do własnego udziału. Pokazująca, że prawdziwa siła tkwi w mobilizacji ludzi. Wykazała też współzależność telewizji i mediów społecznościowych. To chyba największy flashmob w polskiej historii.

Urządzenia / narzędzia / aplikacje, które w tym roku najbardziej wpłynęły na sposób korzystania z social media:

Smartfon . Prawdopodobnie w ciągu najbliższych dwóch lat urządzenia mobilne staną się podstawowym konsumenckim sposobem korzystania z sieci, a zwłaszcza z mediów społecznościowych. Oznacza powolną śmierć „myszkowego internetu”.

Trend, który w 2012 roku był w defensywie lub nie spełnił pokładanych w nim nadziei:

Geolokalizacja/Location Based Services – od kilku lat dużo się o tym mówi, ale jak na razie nie widać praktycznych zastosowań. Dużo zależy też od tego czy użytkownicy zaakceptują to, że ich lokalizacja będzie cały czas dostępna dla innych. W niektórych globalnych korporacjach istnieją zakazy korzystania z tej funkcji w telefonach, ponieważ rodzi to ryzyko ujawnienia aktualnie prowadzonych interesów.

Hegemonia Facebooka czy dywersyfikacja kanałów społecznościowych – jak zmieni się rynek w 2013 roku:

Coraz większa część komunikacji będzie się przenosić do internetu, a zatem coraz bardziej wyspecjalizowane zadania będą musiały być realizowane w social media. Facebook jest dobrym narzędziem do masowej, doraźnej komunikacji. Będzie na pewno rosła rola wideo i YouTube oraz innych alternatywnych kanałów, np. blogów, które są przykładami prawdziwych “owned media”. Myślę, że wiele firm czeka refleksja na temat kontynuowania inwestycji w Facebooka versus inwestowania jednak (lub również) we własne media.

Pages: 1 2 3 4 5 6

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail