X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Święta 2012 na Facebooku: czym kusiły polskie marki w tym roku?

Święta 2012 na Facebooku: czym kusiły polskie marki w tym roku?

reklama


Jak prowadzić komunikację w okresie przedświątecznym? Czy należy wyraźnie wyeksponować kontekst Świąt Bożego Narodzenia czy też lepiej ograniczyć się do złożenia życzeń fanom? Na tego typu pytania z pewnością nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a tą najlepszą będzie chyba: „To zależy”. Nie można bowiem abstrahować od samej marki, oferowanych przez nią produktów i usług, od branży w której funkcjonuje. Niektóre branże są wręcz skazane na to, by w okresie przedświątecznym prowadzić komunikację jednoznacznie kojarzącą się ze Świętami, inne – niekoniecznie. Nie znaczy to, że nie można próbować w jakiś sposób nawiązać do zbliżających się Świąt.

Idą Święta, czas na nowe zdjęcie w tle

Oczywiście w zasadzie wszystkie marki obecne na Facebooku w ten czy inny sposób nawiązują do Świąt. Bardzo często pojawiającym się elementem okazuje się być zmiana cover photo i ustawienie tam obrazka jednoznacznie kojarzącego się z Bożym Narodzeniem. Czasem znajdziemy na nim choinkę, czasem życzenia. My odnotowaliśmy zdjęcie na fan page Citeam zawierające życzenia, a jednocześnie będące kolejnym przykładem wykorzystania możliwości połączenia zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle.

fot. Facebook.com/Citeampl

Marki pytają facebookowiczów o świąteczne przyzwyczajenia

Im bliżej Świąt, tym częściej na fanpejdżach publikowane są posty, w których marki pytają swoich fanów o takie kwestie jak zakup prezentów, strojenie choinki, ulubione potrawy czy świąteczne przygotowania. Taką komunikację prowadzono chociażby na fanpejdżach, których głównym targetem pozostają mamy małych pociech, jak Gerber Polska czy Bo zdrowe dzieci to szczęśliwe dzieci.

fot. Facebook.com/gerberPL

fot. Facebook.com/bebiko.nutricia

Do Świąt nawiązują również marki z takich branż, które niekoniecznie kojarzą się (kojarzyły?) ze świąteczną atmosferą, czego przykład możemy znaleźć na fan page marki Tyskie, gdzie wielką popularnością wśród facebookowiczów cieszył się poniższy post.

fot. Facebook.com/tyskie

Trzeba wszakże zauważyć, że marki alkoholowe generalnie nie prowadzą komunikacji nakierowanej na wywołanie skojarzeń ze Świętami, a zwłaszcza tyczy się to marek mocniejszych alkoholi, jak wódka czy whisky.

A prezenty trzeba kupić…

Święta to dla wielu nie tylko porządki, rodzinna atmosfera, potrawy spożywane podczas Wigilii, ale również (a może przede wszystkim?) prezenty. Nie ma co ukrywać – to właśnie na tę kwestię nakierowana jest komunikacja wielu marek. Na wielu fanpejdżach możemy znaleźć posty ze zdjęciami produktów, mające stanowić inspirację dla facebookowiczów przy dokonywaniu wyboru prezentów. Na fan page Allegro publikowano całą serię tego typu postów i to już od listopada. Zdjęciu produktu towarzyszył link do listy aukcji produktów tej samej marki lub tej samej kategorii.

fot. Facebook.com/allegro

Święta to również dobry czas dla marek z branży odzieżowej, które przeżywają prawdziwe oblężenie klientów. Nic zatem dziwnego, że niektóre z nich również próbują zachęcić facebookowiczów do wyboru ich produktów jako prezentów dla bliskich. Tak było chociażby w przypadku Reserved. W konkursie organizowanym na fan page TK Maxx facebookowicze mogli natomiast wygrać kartę upominkową o wartości 100 zł.

fot. Facebook.com/Reserved

Branża sportowa teoretycznie w okresie Świąt nie jest szczególnie aktywna, co zwłaszcza dotyczy tych największych fanpejdży, prowadzonych przez kluby piłkarskie. Lech Poznań wykorzystał jednak okres Świąt do wprowadzenia zniżek w klubowym sklepie, o czym skwapliwie poinformował facebookowiczów. Powstała w tym celu specjalna zakładka “Gwiazdkowe promocje”.

fot. Facebook.com/lechpoznan.oficjalna

Okres przedświąteczny wykorzystał również inny przedstawiciel branży sportowej. Robert Burneika, szerzej znany jako Hardkorowy Koksu, ogłosił na Facebooku i YouTube już drugą odsłonę akcji “Hardkorowa paczka”. Przyświeca jej idea pomocy potrzebującym dzieciom. Hardkorowy Koksu wystawił na Allegro szereg gadżetów takich jak koszulki ze swoim wizerunkiem, zdjęcia z autografem, rękawice. Pojawiła się nawet koszulka Wojtka Wolskiego, kanadyjskiego hokeisty polskiego pochodzenia, który niedawno zaliczył kilkutygodniowy epizod w Polskiej Lidze Hokejowej. Uzyskane w ten sposób środki zostały przeznaczone na zakup słodyczy i prezentów dla dzieci, które wysyłano w formie paczek świątecznych.

fot. Facebook.com/robertburneika

Banki nie śpią w Święta…

Bez wątpienia żywe zainteresowanie okresem przedświątecznym wykazuje branża finansowa, wszak zaciąganie niewielkich pożyczek na Święta nie jest niczym nowym. To jednak nie wszystko, bowiem z myślą o Świętach banki wprowadzają szereg specjalnych usług. Na swoim fanpejdżu mBank informuje facebookowiczów o możliwości uzyskania zniżek w wybranych sklepach, w przypadku gdy klient płaci jedną z wydanych przez bank kart. Jeszcze innym pomysłem jest aplikacja mKartka, dzięki której facebookowicze mogli wygrać jedną z 10 kart przedpłaconych o wartości 100 zł. W tym celu należało zaprojektować animowaną kartkę świąteczną z życzeniami dla znajomych.

fot. Facebook.com/mBank.Polska

Inną aplikację wymyślili marketingowcy Banku Zachodniego WBK. Fani banku mogli wziąć udział w konkursie “Szybkie prezenty” i dzięki temu zasilić swój budżet dodatkową kwotą (250, 100 lub 50 zł).

fot. Facebook.com/bzwbk

W tyle nie chciał zostać Alior Bank. Na fan page banku ogłoszono konkurs na napisanie słów do świątecznej piosenki. Nagrodą była możliwość usłyszenia piosenki z ułożonymi przez siebie słowami.

…sieci handlowe również

O tym, że Święta to czasu zakupów nie trzeba nikogo przekonywać. Wspomnieliśmy już o tym jak marki zachęcają facebookowiczów do kupna produktów. Nie można przy tej okazji zapominać o sieciach supermarketów i galeriach handlowych, dla których okres przedświąteczny to czas prawdziwego zatrzęsienia. O swoich świątecznych promocjach regularnie przypominał facebookowiczom Lidl. Na fan page Złotych Tarasów użytkownicy mogli dowiedzieć się które sklepy prowadzą świąteczne promocje, a także zaczerpnąć inspiracji przy wyborze prezentów. Dodatkowo ogłoszono konkurs, w którym proszono uczestników o przesyłanie zdjęć, które ich zdaniem najlepiej oddają magię Świąt. Nagrodami były 1000 zł na zakupy oraz zestawy kosmetyków.

fot. Facebook.com/ZloteTarasy

Podobny pomysł na przedświąteczną komunikację mieli marketerzy szczecińskiego Galaxy Centrum. Poszli zresztą krok dalej, bowiem stworzyli specjalną listę rabatów dostępnych w poszczególnych sklepach.

fot. Facebook.com/GalaxyCentrum

Pages: 1 2

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail