reklama
Polak dobrze wykształcony, przed 30. rokiem życia, mieszkaniec dużego miasta, pracujący i pozostający w związku – taki profil internetowego konsumenta w naszym kraju przedstawiają wyniki badania przeprowadzonego przez TNS na zlecenie operatora płatności internetowych PayU SA.
Dane zgromadzone przez TNS wskazują, że zakupów w Internecie dokonuje już 13,5 mln Polaków w wieku 15 lat i więcej, czyli 40% wszystkich przedstawicieli tej społeczności. Największą ich część stanowią ci, którzy są stałymi użytkownikami Sieci, będącymi online codziennie lub prawie codziennie. Zaledwie 6% internetowych konsumentów stanowią ci, którzy deklarują korzystanie z Internetu rzadziej niż raz w tygodniu.
– Klienci sklepów internetowych to w wiÄ™kszoÅ›ci osoby, które korzystajÄ… z internetu na co dzieÅ„, a nie od przypadku. Warto zauważyć, że wÅ›ród e.konsumentów dominujÄ… osoby w wieku do 29 lat – stanowiÄ… one aż 45 proc. tej grupy – analizuje Wojciech Czajkowski, Dyrektor ZarzÄ…dzajÄ…cy PayU SA.
Na południu Polski mieszka trzy raz więcej internetowych konsumentów niż na północy
Jakie obszary kraju zamieszkują kupujący w Internecie? Największą grupę stanowią mieszkańcy 4-ech województw południowej Polski (opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie), których jest 4,5 mln. Sporą grupę stanowią także mieszkańcy centrum kraju (3,1 mln). Najmniej liczną grupą (1,5 mln) są internauci zamieszkujący województwa północne (zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie). Z badania wynika również, że internetowi konsumenci to przede wszystkim mieszkańcy miast, z czego 30% stanowią ci z miast, których liczba ludności przekracza 100 tys.
Jakkolwiek utarło się, że zakupy to przede wszystkim domena pań, ta teza nie znajduje zastosowania w przypadku e-zakupów. Okazuje się, że wśród internetowych konsumentów jest tyle samo mężczyzn, co kobiet. Większość z nich to osoby pozostające w związku małżeńskim lub partnerskim (55%). Single stanowią z kolei 40%, co i tak jest wyższym odsetkiem niż w przypadku ogółu społeczeństwa (27%). Pozostała grupa konsumentów to osoby po rozwodzie lub pozostające w separacji.
Polski e-konsument jest dobrze wykształcony, ale niekoniecznie zadowolony ze swoich zarobków
Internetowych konsumentów badano również pod kątem wykształcenia, statusu zawodowego i sytuacji materialnej. Z otrzymanych danych wynika, że większość stanowią ci, którzy legitymują się co najmniej średnim lub policealnym wykształceniem (72%). Co trzeci fan zakupów w Sieci posiada dyplom ukończenia szkoły wyższej.
Przeważająca część kupujących online pracuje, ale jednocześnie większość ocenia swoją sytuację materialną jako średnią. Warto wszakże zauważyć, że całkiem spora grupa (29%) jest zadowolona ze stanu swoich finansów.
Jeśli weźmiemy pod lupę poszczególne grupy zawodowe, okaże się, że największy odsetek konsumentów w Internecie stanowią pracownicy fizyczni (22%), pracownicy administracji i usług (20%) oraz uczniowie i studenci (17%).
Poniżej infografika przygotowana przez PayU.