X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Sotrender podsumowuje 2012 rok na polskim Facebooku: popularność marek rośnie w bardzo szybkim tempie

Sotrender podsumowuje 2012 rok na polskim Facebooku: popularność marek rośnie w bardzo szybkim tempie

Sotrender opublikował obszerne podsumowanie minionego roku na polskim Facebooku. Całość podzielono na trzy części. Pierwsza z nich dotyczy użytkowników – ich liczby, a także aktywności i zaangażowania na stronach firmowych. Znalazły się w niej również zestawienia najpopularniejszych branż. Druga część skupiona jest wokół największych i najszybciej reagujących fanpejdży, a trzecia dotyczy najbardziej angażujących treści.

Z Facebooka korzysta już połowa polskich internautów

Polskich facebookowiczów jest już ponad 10 milionów, co oznacza, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy przybyło ich ok. 2,5 mln. To oczywiście stosunkowo niewiele w porównaniu do tych krajów, w których liczba użytkowników wzrosła najbardziej w 2012 r., ale warto zaznaczyć, że dynamika wzrostu wyniosła 33%. Penetracja Facebooka wśród polskich internautów również prezentuje się co najmniej przyzwoicie, gdyż korzysta z niego już blisko 50% wszystkich użytkowników Internetu w naszym kraju. Warto zaznaczyć, że liczba użytkowników Facebooka w świetle wyników badania Megapanel była jeszcze wyższa – ponad 13 mln, ale wynika to z tego, że to tzw. real users zaliczani się również ci, którzy odwiedzają serwis nie mając zarejestrowanego konta.

Jeśli chodzi o aktywność użytkowników, najwyższa przypadała na środy i wtorki. To w te dni polscy facebookowicze publikowali najwięcej postów. Najmniej, jak łatwo się domyślić, przypadało na dni weekendowe.

3/4 wszystkich aktywności to kliknięcia w „lubię to”

Łączna liczba wszystkich aktywności na profilach firmowych w minionym roku wyniosła ponad 230 milionów, z czego największa część (ponad 77%) przypada rzecz jasna na „lajki”. Całkiem sporo było również komentarzy (27 mln), natomiast najmniejszą część wszystkich interakcji stanowiły posty opublikowane na stronach. Nie może to dziwić, skoro część marek ma tę funkcję wyłączoną.

Najpopularniejszą branżą na Facebooku nieustannie pozostaje muzyka. Fanpejdże zaliczane do tej kategorii zgromadziły już przeszło 10 milionów fanów. Sporą popularnością cieszą się również strony odzieżowe oraz te z branży „e-commerce”. Ta ostatnia branża jest natomiast zdecydowanym liderem pod względem liczby zaangażowanych użytkowników (blisko 3 mln), wyprzedzając branże sportową i muzyczną.

Zespół Sotrendera przygotował w ramach części pierwszej zestawienia również inną ciekawą analizę. Eksperci sprawdzili jaki odsetek fanów angażujących się na stronach branż „e-commerce” i „sport” angażował się również na stronach zaliczanych do innych kategorii. Wyniki pokazują między innymi, że występuje zauważalny związek między branżą „e-commerce” a odzieżową. Nie powinno to dziwić, wszak tego typu artykuły są coraz chętniej kupowane w Sieci. Z kolei w przypadku fanów angażujących się na stronach sportowych zainteresowanie innymi branżami rozkładało się w miarę równomiernie.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Rozrywkowe fan page angażują najbardziej

Druga część zestawienia to przegląd najpopularniejszych i najbardziej angażujących fanpejdży. Najpopularniejszą piątkę zna doskonale większość facebookowiczów, przy czym przypomnieć należy, że palmę pierwszeństwa jeśli idzie o ilość fanów dzierżą już nie Demotywatory, a Serce i Rozum.

Bardzo znacząco wzrosła w minionym roku łączna liczba fanów 10 najpopularniejszych stron na polskim Facebooku. Na koniec 2011 r. wynosiła ona niespełna 6,5 mln użytkowników, a w chwili obecnej to już ok. 12 milionów, co oznacza wzrost aż o 84%. To jednak nic przy dynamice wzrostu średniej liczby zaangażowanych fanów przypadającej na 10 najpopularniejszych stron, która wyniosła a 367%!

Najbardziej angażujące są natomiast fanpejdże stron rozrywkowych. W pierwszej „5” stron, które angażowały największą ilość fanów, poza Kwejkiem i Demotywatorami, znalazły się takie fanpejdże jak: ja jebie, Komixxy i Pewex.

Branża telekomunikacyjna najbardziej responsywna

Prowadzenie na Facebooku kont firmowych wiąże się również z udzielaniem odpowiedzi na pytania zadawane przez facebookowiczów. Eksperci Sotrendera obliczyli, że czas oczekiwania na odpowiedź na posta był najkrótszy w przypadku fan page Ciasteczkowy Potwór i wynosił jedynie 11 minut. Szybko reagowali również administratorzy kont należących do marek telekomunikacyjnych.

Udzielanie odpowiedzi na wszystkie posty jest oczywiście prawie niemożliwe, chociażby dlatego, że nie zawsze jest to konieczne, a czasem może być wręcz niewskazane. Ze statystyk wynika, że największy odsetek odpowiedzi notują fanpejdże marek telekomunikacyjnych. Na szczycie znalazły się Plus, T-Mobile i Orange.

Na sam koniec drugiej części eksperci Sotrendera przygotowali profil statystycznego użytkownika polskiego Facebooka. Ania, bo takie imię nadano temu swoistemu modelowi, w ciągu roku na stronach firmowych „lajkowała” treści średnio 25 razy i opublikowała niespełna 4 komentarze. Znacznie rzadziej publikowała posty na fan page’ach.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Facebookowiczów najbardziej angażują ankiety i zdjęcia

Trzecia część raportu przygotowanego przez Sotrendera to zestawienie najbardziej angażujących treści minionego roku na polskim Facebooku. Autorzy wyróżnili posty, które zaangażowały największą liczbę użytkowników w każdym z dwunastu analizowanych miesięcy. Na końcu zaprezentowano analizę statystyczną – średnią liczbę interakcji przypadającą na określony typ postów (statusy, linki, zdjęcia, film wideo, ankieta).

Najbardziej angażującymi postami w poszczególnych miesiącach były wyłącznie ankiety i zdjęcia (po sześć razy). Jeśli chodzi o ankiety, po dwie zostały udostępnione przez McDonald’s i Orange. W przypadku zdjęć, najczęściej były to te udostępniane na stronach rozrywkowych, jak Kwejk czy Komixxy.

Absolutnie rekordowym postem okazało się być zdjęcie opublikowane na fan page Nie ogarniam. Przedstawia ono małżeństwo starszych osób, obchodzących 86. rocznicę swojego ślubu.

Powyższe wyniki znajdują też niejako potwierdzenie w statystykach zaangażowania generowanego przez różne rodzaje postów. Zdecydowanie najwyższa średnia liczba zaangażowanych przypada na ankiety, w których oddawanych jest statystycznie ponad 700 głosów. Średnio ponad setka zaangażowanych użytkowników przypada na każde opublikowane na fanpejdżach zdjęcie.

Najczęstszy przejaw zaangażowania stanowią oczywiście „lajki” (poza ankietami, przy których zaangażowanie polega wyłącznie na oddawaniu głosów). Z kolei najrzadziej facebookowicze udostępniają content marek na swoich profilach lub tablicach znajomych.

Poniżej infografika podsumowująca trzecią część raportu Sotrender. Tutaj można natomiast pobrać infografikę zawierającą wszystkie trzy części raportu.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail