reklama
Dane dotyczące ilości reklamodawców na Facebooku z całą pewnością cieszą władze spółki i jednocześnie być może nieco uspokoją wiecznie podenerwowanych inwestorów giełdowych. Milion podmiotów wykupujących reklamy w ciągu minionych 28 dni – to najświeższy rekord portalu i jednocześnie kolejny okrągły jubileusz. Największy odsetek korzystających z płatnych rozwiązań marketingowych Facebooka stanowią mali przedsiębiorcy. Nie znaczy to, że władze serwisu mogą być w pełni zadowolone. Tego typu przedsiębiorstwa posiadają już ok. 16 milionów swoich fanpejdży, co pokazuje, że w dalszym ciągu jest o kogo zabiegać. Jak pokazują dane firmy BIA Kelsey, swój fan page posiada co drugi mały przedsiębiorca, ale tylko 16% wykupuje przy tym reklamy.
– Większość małych przedsiębiorców zaczyna jako zwykli użytkownicy Facebooka, później zakładają fanpejdże, a na końcu tej drogi stają się reklamodawcami – charakteryzuje tę grupę dyrektor Facebooka ds. kontaktów z małymi przedsiębiorcami Dan Levy. Zaznaczył jednocześnie, że nie ma żadnych planów wprowadzenia opłat za prowadzenie fan page w serwisie.
Przy wprowadzaniu nowych produktów reklamowych Facebook niejednokrotnie zwraca się do małych przedsiębiorców, umożliwiając im wcześniejsze przetestowanie efektywności nowych rozwiązań.
Przypomnijmy, że reklamy zapewniają Facebookowi 85% wszystkich przychodów. W I kwartale 2013 r. było to 1,43 mld dolarów, czyli o 43% więcej niż w poprzedzającym kwartale. Był to najwyższy współczynnik wzrostu w stosunku kwartał do kwartału od końca 2011 roku.
Pierwsze spoty wideo dopiero w październiku
Jednym z pomysłów Facebooka na utrzymanie tego tempa jest wprowadzenie reklam wideo. Jak informowaliśmy jakiś czas temu, pierwotne plany zakładały, że pierwsze spoty zostaną wyświetlone użytkownikom już w lipcu. Okazuje się, że ich premiera nadejdzie ze sporym opóźnieniem, bowiem prawdopodobnie będzie miała miejsce dopiero w połowie października (źródło: AdAge). Skąd zmiana planów? Prawdopodobnie chodzi o rozwiązanie kilku kwestii, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania reklam wideo w serwisie (m.in. pomiar zasięgu przy użyciu technologii firmy Nielsen), a także równolegle toczone prace nad innymi funkcjami, które miałyby zostać wprowadzone razem ze spotami wideo.
Przypomnijmy, że 15-sekundowe spoty wideo mają być wyświetlane użytkownikom przeglądającym News Feed. Odtwarzacz wideo ma działać w formie autoplayera – reklama zostanie automatycznie wyświetlona każdemu użytkownikowi z grupy docelowej określonej przez reklamodawcę. Co ciekawe, odtwarzany spot będzie miał wyłączony dźwięk. Dodajmy, że algorytm Facebooka ma zapewnić, że żaden użytkownik nie zobaczy w ciągu jednego dnia więcej niż trzech spotów.