reklama
Firma Salesforce opublikowała właśnie raport „The Facebook Ad Benchmark Report”, w którym, jak sama nazwa wskazuje, porusza temat facebookowych reklam. Nie trzeba nikogo przekonywać, że rynek reklamy społecznościowej rozwija się w dynamicznym tempie. Mają to potwierdzać prognozy Salesforce – w 2012 r. całkowita wartość tego rynku wyniosła 4,7 mld dolarów, a w 2017 r. ma sięgnąć aż 11 miliardów!
Skupiając się na Facebooku, twórcy raportu badali efektywność wszystkich produktów reklamowych serwisu. Wśród nich znalazły się reklamy z linkami do stron internetowych, reklamy fanpejdży, aplikacji, zachęcające do instalacji aplikacji czy każdy z formatów wzbogacony o funkcję zdarzenia sponsorowanego.
Społecznościowy kontekst niezwykle ważny w reklamach na Facebooku
Okazuje się, że najwyższe współczynniki klikalności (CTR) generują zdarzenia sponsorowane zachęcające użytkowników do meldowania się w danym miejscu. Co więcej, tego typu reklamy generują najniższy koszt w przeliczeniu na kliknięcia (CPC), ale jednocześnie najwyższy jeśli wziąć pod uwagę koszt tysiąca wyświetleń (CPM). Na przeciwległym biegunie są zdarzenia sponsorowane reklamujące aplikacje, a także zachęcające do polubienia fan page’a, które generują najwyższy koszt dla marketerów. Wysoki CPM generują również mobilne reklamy instalacji aplikacji.
Wyniki badania potwierdzają również to, o czym doskonale wie zapewne wielu marketerów – wykupywanie zdarzeń sponsorowanych do reklam znacząco zwiększa ich efektywność, bowiem wzbogaca je o kontekst społecznościowy. Oczywiście podnosi to koszty, ale jednocześnie korzyści są jeszcze większe. Widać to na przykładzie reklam instalacji aplikacji oraz reklam typu „page like”. Biorąc pod uwagę powyższe, z całą pewnością każdy specjalista od marketingu na Facebooku ucieszy się na wieść, że już wkrótce zdarzenia sponsorowane będą automatycznie dodawane do każdej reklamy.
Najefektywniejsze branże i kraje
Ponadto raport zawiera dane pokazujące efektywność reklam w zależności od branży. Najwyższe współczynniki klikalności generują reklamy marek telekomunikacyjnych oraz mediów. Z kolei najwyższe koszty pojedynczego kliknięcia muszą ponieść reklamodawcy z branż zakupów grupowych oraz branży randkowej. Koszt tysiąca wyświetleń jest natomiast najwyższy w przypadku branż medialnej, telekomunikacyjnej oraz handlu detalicznego.
Twórcy raportu sprawdzili jak poszczególne produkty reklamowe wypadają w wybranych krajach. Wśród analizowanych państw znalazła się również Polska. Okazuje się, że pod względem klikalności reklamy wyświetlane polskim facebookowiczom lokują się poniżej średniej (zdecydowanym liderem jest Tajwan), ale jednocześnie generują stosunkowo niskie koszty i to zarówno w przeliczeniu na kliknięcia, jak i liczbę wyświetleń. Do „najdroższych” państw należą Dania, Szwecja, Australia i Holandia.
Przypomnijmy, że kilka dni temu Facebook ogłosił plany uproszczenia swojej oferty dedykowanej dla marek. Jak już wyżej wspomnieliśmy, jedną ze zmian jest automatyczne dodawanie zdarzeń sponsorowanych do każdej reklamy (czytaj więcej: Facebook upraszcza ofertę reklamową. Zobacz co się zmieni)
Raport dostępny tutaj.
Dane zaprezentowane w raporcie zebrano w okresie 1 stycznia – 31 marca 2013 r. Analizie poddano ponad milion reklam i 114 mld wygenerowanych przez nie wrażeń. Wzięte pod uwagę wskaźniki efektywnościowe to Click-Through Rate (CTR), Cost per Click (CPC), Cost per Impression (CPM), Cost per App Install, Cost per Page Like, App Install Rate i Page Like Rate.