X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Wydatki na reklamę online: kiedy mobile wyprzedzi desktop?

Wydatki na reklamę online: kiedy mobile wyprzedzi desktop?

Wyniki badania przeprowadzonego przez eMarketera wśród amerykańskich specjalistów od reklamy internetowej pokazują, że wydatki na mobile marketing rosną w bardzo szybkim tempie. W całym 2013 r. mają wynieść około 7,7 mld dolarów, co oznacza wzrost o ok. 75% w porównaniu z zeszłym rokiem. Łączne nakłady na działania promocyjne w internecie na amerykańskim rynku będą oscylować wokół 42 miliardów dolarów.

fot. eMarketer

fot. eMarketer


Wydatki na desktop marketing wkrótce zaczną maleć

W przypadku działań „desktopowych”, wydatki powinny wynieść w tym roku ok. 34,29 mld dolarów, a w roku kolejnym jeszcze wzrosną. Co znamienne, 2014 ma być jednocześnie ostatnim rokiem, gdy wydatki na desktop marketing będą rosnąć. W kolejnych latach mają systematycznie maleć, choć nie będą to dramatyczne spadki. W tym samym okresie mobile ma utrzymać wysoką dynamikę wzrostu, a już w 2017 r. różnica w wydatkach na desktop i mobile ma wynieść „jedynie” 4,5 miliarda dolarów. Wówczas wydatki na marketing mobilny mają stanowić ponad 36% wszystkich nakładów na reklamę internetową.

Reklama wideo, banery, wyszukiwarki – kluczowe formaty

Jeśli chodzi o desktop marketing, najbardziej zauważalny ma być spadek wydatków na reklamę banerową i wyszukiwarkową. Jednocześnie, identyczne formaty w reklamie mobilnej będą należały do najdynamiczniej rozwijających się. W przypadku mobilnych banerów prognozowany wzrost na 2013 r. to 78%, a na 2014 – 55%. Dla reklamy wyszukiwarkowej prognozy mówią o wzroście rzędu, odpowiednio, 76% i 52%. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z reklamą SMS, której popularność będzie cały czas spadać.

fot. eMarketer

fot. eMarketer

Bezkonkurencyjna pozostaje jednak reklama wideo. Wydatki na nią cały czas rosną i to zarówno w przypadku mobile (wzrost o 112% w 2013 r.), jak i desktop marketingu (35%).

Social media coraz bardziej mobilne

Rozwój marketingu mobilnego można zaobserwować na przykładzie serwisów społecznościowych, wszak tak Facebook, jak i Twitter już jakiś czas temu wprowadziły produkty reklamowe dedykowane mobilnym wersjom tych serwisów.

fot. eMarketer

fot. eMarketer

Jeśli chodzi o Facebooka, przychody z mobilnej reklamy wyniosą w tym roku ponad 1,1 mld dolarów (wzrost o prawie 200%)! Za 2 lata ta liczba ulegnie niemal podwojeniu i znacząco zbliży się do poziomu przychodów z reklamy w desktopowej wersji Facebooka.

Jeszcze korzystniej wygląda mobile marketing na Twitterze, bowiem mikroblog już teraz zarabia na reklamie mobilnej więcej niż na desktopowej. W tym roku mobile marketing przyniesie spółce ponad 52% przychodów reklamowych, a w 2015 r. będzie to już ponad 60%.

fot. eMarketer

fot. eMarketer

Google: desktop marketing wciąż głównym źródłem przychodów

Nieco inaczej przedstawiają się te proporcje w przypadku Google, choć przyznać trzeba, że jeśli chodzi o liczby bezwzględne, firma z Mountain View pozostawia swoich konkurentów daleko w tyle również jeśli chodzi o przychody z mobile. Nic w tym dziwnego, wszak nie od dziś wiadomo, że reklama to główne źródło dochodu internetowego giganta. W 2013 r. przychody z mobile wyniosą, odpowiednio, 3,3 mld dolarów w przypadku reklamy wyszukiwarkowej (23% wszystkich przychodów z tego formatu) oraz 0,66 mld dolarów w przypadku reklamy display (21%). W kolejnych latach, podobnie jak w przypadku Facebooka i Twittera, te proporcje będą się zmieniać na korzyść mobile i sięgną poziomu 40% (wyszukiwarka) i 37% (display).

fot. eMarketer

fot. eMarketer

Podstawą badania były dane dostarczone przez takie firmy jak IAB i PricewaterhouseCoopers, a także własne badania eMarketera.

  • Tylko co uznajemy tutaj za reklamę mobilną? Czy reklamę w dedykowanych aplikacjach dla urządzeń mobilnych (jak aplikacje FB, Twittera czy Gmaila)? Jakie cechy charakterystyczne ma reklama mobilna?

    Problem w tym, że wymagane będzie raczej dostosowanie reklamy do różnych typów urządzeń (dotyk, wskaźnik), wielkości ekranów etc.

    Jako, że tablety i smartfony stają się coraz tańsze, logiczne jest, że coraz więcej osób w ten sposób będzie łączyło się z internetem, jednak niekoniecznie rezygnując z deskopa. To z kolei zmusi na gigantach zarabiających na reklamie, by przystosować swoje oferty tak, by wystarczyło stworzyć jedną reklamę, która będzie dobrze prezentowała się na wszystkich urządzeniach. To z resztą już się dzieje, mamy coraz wyższe rozdzielczości, strony responsywne etc i właściwie często niema potrzeby rozdzielania reklamy na mobilną i deskopową. :)

    Moim zdaniem ciężko będzie mówić za kilka lat o reklamie mobilnej jako takiej, ewentualnie o odbiorze reklamy z podziałem na urządzenia, na jakich została wyświetlona (a tych będzie coraz więcej).

  • Bartek Juszczyk

    a mobilne RTB?

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail