X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Lanie wody w sieci: co internauci piszą o wodach mineralnych

Lanie wody w sieci: co internauci piszą o wodach mineralnych

Z danych reklamowych admonit wynika, że w badanym okresie na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał Żywiec Zdrój – ponad 15 mln złotych, osiągnął również najwyższe zainteresowanie w Internecie. Ciekawa jest sytuacja Primavery – to „cicha woda” naszego rankingu, która ponosząc niewielkie wydatki reklamowe („jedyne” 646 tys. złotych), osiągnęła proporcjonalnie znaczne wyższe zainteresowanie internautów. Gorzej prezentuje się sytuacja Dobrowianki, która „popłynęła” z wydatkami na reklamę (prawie 7,5 mln złotych), jednak w Internecie pojawiło się na jej temat jedynie 170 wzmianek.

fot. Instytut Monitorowania Mediów

fot. Instytut Monitorowania Mediów

Ciekawie wygląda również sytuacja w segmencie marek Premium, który w naszym kraju rozwija się w ostatnim czasie najszybciej. W Polsce w tym segmencie znane są 2 marki: Cisowianka Perlage i Classic oraz Voda Naturalna. Cisowianka, która w ostatnim roku na reklamę wydała ponad 12 mln złotych, osiągnęła duże zainteresowanie w internecie. W badanym okresie pojawiło się ponad tysiąc wzmianek (nieznacznie więcej miał tylko Żywiec Zdrój – 1080). Zupełnie inaczej jest w przypadku Vody Naturalnej. Ta młoda marka nie wydała znaczących środków na reklamę (137 tys. złotych), osiągnęła mniejsze zainteresowanie niż konkurencja, ale i tak „wypłynęła” w internecie. Co ciekawe obie marki mimo, iż pozycjonowane są jako ekskluzywne, a co za tym idzie droższe niż popularne marki wody mineralnej, spotkały się z ciepłym przyjęciem internautów – szczególnie tych „ćwierkających”:

fot. Instytut Monitorowania Mediów

fot. Instytut Monitorowania Mediów

W badanym okresie najwięcej wzmianek dotyczących wód mineralnych pojawiło się od kwietnia do czerwca 2013 r. (kwiecień 591 wzmianek, maj 505, czerwiec 485). IMM porównał te wyniki z Top 5 czyli markami, które w tym okresie wydały najwięcej na reklamę. Okazuje się, że w tym okresie wydatki przekładały się na skalę zainteresowania internautów. Najwięcej od kwietnia do czerwca wydała Cisowianka, która rozpoczęła wtedy kampanię promocyjną Cisowianki Perlage z udziałem Moniki Bellucci. Wydatki jak widać się opłaciły – bo to Cisowianka wzbudzała największe zainteresowanie.

Admonit_wody_MS_Internet

Co ciekawe najwięcej informacji o wodach mineralnych w badanym okresie pojawiało się na Facebooku i na forach. Internauci rozmawiali m.in. o tym, która woda jest najlepsza na trening, a która dla „malucha”. Pojawiały się również popularne obecnie wątki ekologiczne. Na forach dyskutowano nad sposobem wydobycia (który jest eko, a który nie) oraz składem mineralnym poszczególnych wód.

fot. Instytut Monitorowania Mediów

fot. Instytut Monitorowania Mediów

Najaktywniej internauci wypowiadali się na temat wód mineralnych na Facebooku. Jednak co ciekawe prawie tak samo popularne okazało się forum.wizaz.pl – wyprzedzając Twittera.

Okazuje się także, że różne marki pojawiają się w internecie w różnych kontekstach. Dla większości wód głównym źródłem publikacji jest kanał o tematyce ogólnoinformacyjnej (około 40%). Jednak w przypadku wody Primavera te proporcje są znacznie zaburzone – tu aż 47% stanowi tematyka związana z modą i urodą. W ciekawy sposób wyróżnia się także Voda Naturalna. W tym przypadku pojawia się tematyka związana z kulturą oraz finansami i prawem. Rozważając przyczyny takiej sytuacji można założyć, że wszystkie te rozbieżności związane są z pozycjonowaniem konkretnych marek oraz ich grupa docelową.

O raporcie:
Analizie poddano 5097 wzmianek w internecie w tym w mediach społecznościowych, w których pojawiały się nazwy marek wody (Cisowianka, Nałęczowianka, Voda Naturalna, Dobrowianka, Kinga Pienińska, Kropla Beskidu, Muszynianka, Veroni Mineral, Primavera, Żywiec Zdrój) w okresie od 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 roku. Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 r.


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail