X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Mobile i social zdominują reklamę internetową w Polsce

Mobile i social zdominują reklamę internetową w Polsce

Stowarzyszenie IAB Polska, we współpracy z firmą doradczą PwC, opublikowało kolejną odsłonę badania IAB AdEx, obrazującego sytuację na polskim rynku reklamy online. Podsumowanie obejmuje pierwsze półrocze bieżącego roku.

W ciągu badanego okresu wydatki na marketing internetowy przekroczyły 1,2 mld zł, a tym samym były wyższe o ponad 12% niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Tylko w przypadku II kwartału zaobserwowano wzrost o 16% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Marketerzy wciąż stawiają na display

Największy udział (43%) w torcie reklamowym ma reklama graficzna, której udział w całym rynku wzrósł o 2 pkt proc. Głównym czynnikiem wzrostu był dynamiczny (24%) wzrost reklamy wideo. Wydatki na marketing w wyszukiwarkach, podobnie jak w I półroczu 2012 r., stanowiły 36% całości, a ogłoszenia – 15%. Nieznacznie spadł udział e-mail marketingu. Warto wszakże podkreślić, że w każdym z wyodrębnionych sektorów odnotowano wzrost wydatków.

Mobile i social wciąż rosną

Poza tradycyjnym podziałem rynku reklamy online, IAB od dłuższego czasu sporządza klasyfikację dodatkową, która obejmuje takie sektory reklamy sieciowej, jak social media marketing, mobile marketing czy reklama wideo. Jak pokazują wyniki badania, zdecydowanie najdynamiczniej rosną nakłady na reklamę społecznościową i mobilną. Jeśli spojrzeć na udział tych sektorów w całym rynku, okaże się wszakże, że wciąż stanowią one pewną niszę.

Zupełnie inną tendencję da się zaobserwować w przypadku reklamy behawioralnej. Na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku wydano na nią o 45% mniej pieniędzy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Te branże stawiają na marketing w sieci

Najwięcej pieniędzy na reklamę w internecie wydają firmy z branż motoryzacyjnej, finansowej oraz z branży handlu detalicznego, co raczej nie powinno być zaskoczeniem, jeśli spojrzeć na poprzednie raporty IAB.

Z kolei najdynamiczniej rosły takie branże, jak żywność (48%), odzież (42%) i komputery (34%).

Wydatki na reklamę cyfrową rosną w stałym, umiarkowanym tempie. Największym motorem wzrostu jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o około jedną szóstą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online i social media. Obydwa formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy. Duży wpływ na tempo rozwojowe ma także SEM, który nadal rośnie szybciej niż cały rynek – komentuje wyniki Paweł Kolenda, Manager ds. badań IAB Polska.

Poniżej infografika przygotowana przez IAB Polska.

fot. IAB Polska

fot. IAB Polska

O badaniu:

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail