X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Cyfrowy marketing w 2014 r.: klient, content i mobile w centrum uwagi

Cyfrowy marketing w 2014 r.: klient, content i mobile w centrum uwagi

Firma Econsultancy we współpracy z Adobe przygotowała raport „Digital Trends 2014”, stanowiący próbę przewidzenia trendów, które będą rządziły internetowym marketingiem w bieżącym roku. Przy formułowaniu swoich prognoz autorzy raportu posiłkują się rzecz jasna badaniami opinii, przeprowadzanymi wśród marketerów. W ubiegłorocznym raporcie zwracano uwagę na duże możliwości, jakie niesie ze sobą content marketing, a także rozwiązania mobilne. Nie będzie chyba przesady w stwierdzeniu, że prognozy okazały się trafne. A jak będzie w tym roku? Zobaczmy…

”Chcemy wiedzieć, co myśli klient”

Z przeprowadzonych badań wynika, iż tymi obszarami, które marketerzy najczęściej wskazywali jako priorytetowe (dla ich firm lub, w przypadku przedstawicieli agencji, dla klientów), są: customer experience (zbieranie szeroko pojętych doświadczeń konsumentów), mobile i content marketing. Jeśli chodzi o działania z zakresu customer experience, najczęściej wskazywali je przedstawiciele działów marketingu w firmach. Eksperci pracujący w agencjach częściej na szczycie listy priorytetów umieszczali działania w sektorze mobile.

fot. Econsultancy/Adobe

fot. Econsultancy/Adobe

Społeczności wciąż przyciągają uwagę

Warto zwrócić uwagę na stosunkowo niski wynik (9-10%) działań w społecznościach. Myliłby się jednak ten, kto myśli, że te dane zwiastują powolne odchodzenie od szeroko pojętego „socialu”. Autorzy raportu poprosili również marketerów o wskazanie nie jednego, a trzech obszarów, którym nadają status priorytetowych w 2014 roku.

fot. Econsultancy/Adobe

fot. Econsultancy/Adobe

Pod tym względem marketing społecznościowy wypada znacznie lepiej, bo ustępuje tylko działaniom content marketingowym. Duże znaczenie w bieżącym roku powinna odgrywać również szeroko pojęta personalizacja, zwłaszcza przy targetowaniu kampanii. Co ciekawe, 5 najczęściej wskazywanych obszarów również w ubiegłorocznym raporcie było uszeregowanych w takiej kolejności.

Marketerzy B2B: content is king!

Autorzy raportu sprawdzili również, jak bardzo różne są priorytety marketerów działających w sektorach B2C i B2B. Ci pierwsi zapytani o jeden priorytetowy obszar najczęściej wskazywali na mobile (22%) i customer experience (21%), a drudzy – na content marketing (24%). Jeśli spojrzeć na wyniki uzyskane na podstawie typowania trzech priorytetowych obszarów, okaże się, że dominacja content marketingu wśród marketerów zajmujących się relacjami B2B jest jeszcze większa. Sam content marketing ma być w 2014 r. priorytetem dla 44% specjalistów, a ponadto 26% respondentów wskazało, że dużą wagę będą przykładali do jego optymalizacji.

fot. Econsultancy/Adobe

fot. Econsultancy/Adobe

Wśród specjalistów od relacji z konsumentami najczęściej przewijającymi się odpowiedziami było targetowanie i personalizacja, optymalizacja konwersji, zaangażowanie w social media i optymalizacja w sektorze mobilnym. Każdy z tych obszarów wskazała mniej więcej jedna trzecia marketerów.

Chęć eksperymentów

Co ciekawe, aż 64% przedstawicieli marek stwierdziło, że 2014 rok upłynie im między innymi pod znakiem eksperymentów. Nieco mniej niż połowa (42%), dla odmiany, była zdania, że zmniejszenie budżetów reklamowych zmusi ich do liczenia każdego dolara, euro, etc., a tym samym wymusi stosowanie takich rozwiązań, które rzeczywiście będą opłacalne. Jedna trzecia ankietowanych uznała, że mówienie o cyfrowym marketingu staje się już pozbawione sensu, skoro wszystkie działania marketingowe można podpiąć do tej kategorii. Warto również wskazać, że 51% marketerów nie zgodziło się ze stwierdzeniem, iż 2014 r. upłynie im na prowadzeniu tych samych działań, co w ubiegłym roku.

W jakich obszarach marketerzy chcą eksperymentować? Przede wszystkim w mobile’u i społecznościach.

fot. Econsultancy/Adobe

fot. Econsultancy/Adobe

Reklama telewizyjna w odwrocie?

Inne ciekawe dane ujęte w raporcie? Przedstawiciele marek są mocno podzieleni w ocenie skuteczności email marketingu przy prowadzeniu działań nakierowanych na młode osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy. Jedna trzecia uważa taką formę za efektywną, jedna trzecia – wręcz przeciwnie, a identyczna grupa nie ma wyklarowanej opinii. Większą zgodność da się zaobserwować w opiniach na temat skuteczności reklam telewizyjnych. Ponad połowa marketerów z firmowych działów marketingu jest zdania, że w ciągu 5 najbliższych lat ten format przestanie być atrakcyjny. Tylko co piąty ankietowany był innego zdania.

Dla większości (80%) przedstawicieli działów marketingu w firmach nie ulega żadnej wątpliwości, że w nadchodzących latach rosła będzie rola contentu, wypierając sukcesywnie tradycyjne metody działań promocyjnych. Ponadto 60% z nich wyraziło przekonanie, że już w przyszłym roku ponad połowę odwiedzających witryny marek w internecie będą stanowili mobilni internauci. Raport powstał na podstawie badań przeprowadzonych wśród 2,5 tys. marketerów na całym świecie. Respondentami byli zarówno przedstawiciele samych marek, jak i pracownicy agencji reklamowych.

Pełen raport „Digital Trends 2014” dostępny w tym miejscu. Celem pobrania należy wypełnić formularz z danymi osobowymi.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail