reklama
Podstawą, na której powinniśmy budować komunikację, jest trafne określenie celów, jakie będą stały za naszymi działaniami. Na tym etapie trzeba odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie – co chcemy osiągnąć za pomocą tejże komunikacji, jakie problemy rozwiązać, na jakich polach wzmacniać swój wizerunek?
Treść wycelowana w odbiorcę
Niezwykle ważnym elementem tworzenia strategii jest określenie grup docelowych, do których będziemy kierowali nasze działania. Ich tworzenie rozpoczyna się tak naprawdę w momencie określania celów.
Pamiętaj, że różne grupy odbiorców to nie tylko różne oczekiwania, ale również odmienny język i zestaw symboli komunikacyjnych, które efektywnie spełnią postawione w strategii cele. Warto więc na ten punkt strategii poświęcić odpowiednio dużo czasu, rozpoznać potrzeby komunikacyjne konsumentów, by późniejsza komunikacja trafiła do odpowiedniego „ucha”.
Musisz też mieć świadomość, iż target – tj. odbiorcy, do których chcesz mówić – to nie zawsze konkretne grupy ludzi. Grupą docelową mogą stać się również media, liderzy opinii czy eksperci. Projektując strategię komunikacyjną, dobrze jest stworzyć dwie grupy adresatów komunikacji – bezpośrednich i pośrednich.
Bezpośredni adresaci to target, do którego chcemy dotrzeć – konsumenci. Pośrednie grupy docelowe to natomiast wspomniane media specjalistyczne, dziennikarze branżowi, eksperci, którzy mogą stać się ambasadorami marki, czy blogerzy piszący na tematy związane z obszarem, w którym działasz. Warto na tym etapie zastanowić się, jak możesz zaangażować w tę komunikację grupy pośrednie, które mogą mieć olbrzymi wpływ na decyzje zakupowe, postrzeganie Twojej marki bądź – w przypadku Twojego wortalu firmowego – promocję publikowanych przez Ciebie treści.
Zdefiniowany charakter działań
Mając już zdefiniowane grupy docelowe, można przystąpić do formowania strategii content marketingowej. W tym momencie musisz określić charakter działań, tj. czy będziesz edukować, informować, budować wizerunek, czy może zdecydujesz się na kreowanie emocjonalnych skojarzeń. W jakich sytuacjach najlepiej sprawdzają się poszczególne rozwiązania?
Jeśli problemem jest niska świadomość ważnych dla Ciebie procesów, konieczne jest rozpoczęcie działań edukacyjnych oraz informacyjnych. Mogą być one konieczne w przypadku potrzeby przekazania specjalistycznej wiedzy. Jeżeli chcesz zmienić sposób postrzegania Twojej marki, powinieneś nastawić się na działania uwypuklające najważniejsze jej cechy, które chcesz, by osadziły się w świadomości konsumentów. W przypadku gdy firma może pozwolić sobie na sięgnięcie po emocje odbiorców, strategia powinna zakładać działania miękkie, angażujące percepcję w obszary również pośrednio związane z trzonem działalności organizacji. Przykładem tego typu aktywności mogą być: mecenat wydarzenia kulturalnego, zaangażowanie się w działania CSR czy np. content marketing o bardziej lifestyle’owym charakterze.
Skuteczna taktyka dla interesującej treści
Sformułowane założenia strategiczne stanowić będą platformę służącą do realizacji głównych celów. Teraz trzeba zacząć działać taktycznie.
Taktyka w strategii marketingowej to wybrane narzędzia, które efektywnie zrealizują Twoje cele. Przykład? Jeśli Twoim celem jest zbudowanie świadomości produktu, jakim jest suszarka do ubrań, strategia w takim wypadku powinna opierać się na uświadomieniu konsumentom, do czego służy to urządzenie, w jaki sposób będzie dla nich pomocne, jak zmieni ich życie. Taktyka to np. działania content marketingowe opierające się na wortalu i e-magazynie na temat trendów w modzie i stylizacji. Jaki ma to związek z produktem? Suszarka do ubrań to urządzenie wydłużające żywotność tkanin – nie suszymy ich na kaloryferze czy ostrym słońcu, co niszczy nasze ubrania. Budowanie przekazu marketingowego wokół treści związanej z modą i stylizacją pozwala dotrzeć do osób, którym zależy na dobrym wyglądzie i które chcą dbać o swoje ciuchy. Te osoby stanowią też potencjalnych nabywców takiego sprzętu, za ich pośrednictwem (np. blogerzy modowi), wykreujemy też świadomość benefitów wynikających z posiadania suszarki w szerszej grupie docelowej. Treść związana z modą i stylizacją to naturalna przestrzeń do budowania efektywnego product placement dla produktów związanych z dbaniem o tkaniny. A stąd już tylko krok do kontekstowego i skutecznego przedstawienia suszarek do ubrań.
Kolejny krok to określenie najważniejszych obszarów komunikacyjnych, wokół których będzie budowana pozostała komunikacja z odbiorcami. Tzw. key messages, czyli kluczowe wiadomości, stanowią punkt wyjścia, do którego musi pasować cały obszar dialogu – realizowany za pomocą wszystkich wybranych przez nas kanałów komunikacyjnych.
Zadaniem key messages powinno być skłonienie Twoich odbiorców do dialogu z marką, określonych działań czy np. zmiany sposobu myślenia w ważnym dla Ciebie obszarze. W tym momencie dochodzi do głosu dobór języka oraz symboli komunikacyjnych, za pomocą których poprowadzisz rozmowę z grupą docelową. Jeśli odpowiednio rozpoznałeś odbiorcę, powinieneś też przeanalizować symbole komunikacyjne, które najefektywniej trafią do niego. Ich właściwy dobór może przesądzić o sukcesie bądź sromotnej porażce Twoich działań.
Wraz z symbolami komunikacyjnymi ważne jest też rozpoznanie wartości, jakimi kieruje się grupa docelowa, z których wynika np. nastawienie do wielu spraw. Z tych elementów właśnie zrodzi się także zestaw argumentów, które zrealizują Twój cel komunikacyjny, czyli spowodują zmianę nastawienia, przyjęcie określonej postawy, przyswojenie nowych informacji (edukacja) czy też przyczynią się do wywołania określonego stanu emocjonalnego.
Key messeges stają się w efekcie wskazówkami, służącymi do wyboru narzędzi realizujących Twoje cele. Niech za przykład posłużą przywołane wcześniej suszarki do ubrań. Celem jest przekonanie odbiorców, że tradycyjne suszenie tkanin (kaloryfer, balkon) jest czasochłonne, niszczy ubrania. Te argumenty mają rozbudzić chęć zakupu tego sprzętu. Komunikatem, który powinien stanowić podstawę wszelkich działań, powinno być więc podkreślanie czasu, który można zaoszczędzić dzięki zrezygnowaniu z tradycyjnego suszenia ubrań. Dodatkowo, mówiąc do określonego wyżej targetu, należy podkreślać fakt dbania o tkaniny i przedłużania – dzięki suszarce do ubrań – żywotności ulubionych kreacji.
Warto też wiedzieć, iż w przypadku kilku grup docelowych, główne komunikaty powinny być sformułowane w sposób zawierający argumentację trafiającą do każdej z nich. W przypadku suszarek możemy mieć np. dwie grupy: trendsetterzy i miłośnicy mody oraz ludzie podążający za trendami, ale prowadzący już w miarę ustabilizowany tryb życia (np. będący w związku, posiadający dzieci). Dla tej pierwszej grupy niezwykle ważny – oprócz zysku czasu, który mogą przeznaczyć na przyjemności, realizacje swoich pasji czy też karierę zawodową, ważny jest element związany z dbaniem o tkaniny i jakość ubrań. Druga grupa, w której znajdą się np. matki, to odbiorcy, dla których kluczowy przekaz powinien podkreślać oszczędność czasu, która może zostać spożytkowana na zabawę z dzieckiem, oraz uniknięcie np. nieprzyjemnie sztywnych tkanin w efekcie suszenia na kaloryferze (szczególnie ważny argument w przypadku niemowlaków).
W obu przypadkach klucz komunikacyjny jest wspólny – oszczędność czasu oraz dbanie o tkaniny. Sformułowanie przekazu różni się w zależności od grupy, argumentując każdej profity, które są istotne dla poszczególnych odbiorców.
Wgrywaj aktualizacje do swojej strategii
Jakkolwiek strasznie to może zabrzmieć, musisz mieć świadomość, iż niestety nie ma czegoś takiego, jak finalna i całkowicie zamknięta strategia komunikacyjna. Pamiętaj, że działasz na żywym organizmie. Ludzie są zmienni, poddani wszechogarniającej mieszance najprzeróżniejszych informacji oraz kulturowych symboli komunikacyjnych – to wszystko wpływa na ewolucję sposobu odbioru treści, nawet w obrębie określonej grupy docelowej. Konieczna jest więc ciągła analiza jej potrzeb, badanie zachowań oraz elementów, którymi obecnie „żyją” dani odbiorcy. Jest to szczególnie istotne w dobie internetu, kiedy wszechobecna globalna sieć niemal z dnia na dzień może wpływać lub nawet zmienić wizerunek marki czy produktu. Na pewno już na etapie planowania działań odkryjesz nowe elementy komunikacyjne, których istnienia wcześniej nie podejrzewałeś, a które mogą okazać się niezwykle efektywnymi z punktu widzenia strategii komunikacyjnej.
A już podczas realizacji przygotowanej przez siebie strategii, nie bój się zmian, modyfikacji, wprowadzania dodatkowych elementów – oczywiście spójnych z główną linią komunikacyjną. Trzymając rękę na komunikacyjnym pulsie unikniesz spadku zainteresowania prowadzonymi przez Twoją markę działaniami, cały czas angażując uwagę odbiorców i kreując pozytywną atmosferę wokół dialogu z marką.
Kliknij Pay with a Tweet i pobierz całą publikację “Content Marketing: jak budować własne media?”
Publikacja została przygotowana wspólnie z redakcją magazynu MARKETER+.
- Guest
- anna