X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Obowiązki informacyjne spółek giełdowych – jak je realizować za pomocą social media?

Obowiązki informacyjne spółek giełdowych – jak je realizować za pomocą social media?

reklama


Dla kogo relacje inwestorskie?

Obecnie obowiązkowi informacyjnemu podlegają wszystkie podmioty, które starają się o dopuszczenie do obrotu papierów wartościowych na rynku publicznym oraz te znajdujące się już na rynku. Grono obiorców informacji nie jest małe, dlatego odpowiednio opracowana strategia komunikacji może wpłynąć na zdobycie przewagi konkurencyjnej spółki, jak również w dłuższej perspektywie czasu na wartość rynkową organizacji.

Na rynku polskim można zauważyć wielość kanałów komunikacji spółek z obecnymi, czy też potencjalnymi inwestorami. Działy odpowiedzialne za IR stosują różne narzędzia i techniki komunikacji. Istotną kwestią jest płynność i aktualność przekazywanych komunikatów. Strategia działania powinna obejmować szeroki wachlarz danych na temat zdarzeń zarówno z bieżącej, jak i planowanej działalności spółki. Przekazywane treści zwiększają aktywność przedsiębiorstwa, która pozwala na prowadzenie dialogu pomiędzy interesariuszami, co przekłada się na wzrost zaufania uczestników rynku.

Podstawowymi działaniami podejmowanymi przez działy IR, czy też firmy świadczące usługi komunikacyjne dla spółek są m.in. konferencje, roadshows, spotkania 1 to 1, czaty, video-konferencje, fora eksperckie, walne zgromadzenia akcjonariuszy, raporty z działalności oraz raporty analityczne. Jednak wraz z dynamicznym rozwojem komunikacji w wirtualnym świecie, która zmienia się niemal w czasie rzeczywistym kluczowym elementem jest dostosowanie strategicznych działań informacyjnych do potrzeb odbiorców.

Social media w służbie relacji inwestorskich

Rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do zwiększenia możliwości realizacji strategii komunikacyjnej podmiotów rynkowych. Należy przy tym pamiętać, że komunikacja ta przebiega dwutorowo – jest to dialog, któremu należy poświęcać dużo uwagi, bo komunikacja w sieci „pracuje” na wizerunek firmy 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Zwróćmy, zatem uwagę na użyteczne kanały komunikacji z punktu widzenia działów IR.

Twitter

Twitter jest obecnie najpopularniejszym mikroblogiem w Polsce – stanowi źródło najświeższych informacji. Korzystając z tego kanału komunikacji spółka w łatwy sposób może nawiązać relacje nie tylko z różnymi podmiotami rynku, ale i z dziennikarzami. Minusem zamieszczania istotnych informacji na twitterze jest ryzyko błędnej interpretacji treści przez inwestorów, co może przyczynić się do pochopnego wyciągania wniosków na temat działalności organizacji. Dlatego ważną kwestią w tym przypadku jest odpowiednie dopasowanie komunikatu do jego zakresu.

Facebook

Wydawać by się mogło, że Facebook, jako portal mający mało wspólnego z rynkiem kapitałowym nie będzie spełniać celów komunikacyjnych przedsiębiorstwa, jednak to tylko złudzenie. Wystarczy określić odpowiednią strategię komunikacji, aby budować pozytywny wizerunek firmy wśród potencjalnych inwestorów. Facebook nie musi stanowić kanału informacyjnego o kondycji finansowej spółki. Profil może stanowić źródło komunikacji eksperckiej czy też poradnikowej dla odbiorców informacji. Dowodem na to mogą być statystyki przedstawione poniżej odnośnie ilości postów danej spółki z indeksu WIG20, gdzie posty umieszczane na Facebook stanowią większość (okres badania: 03.03-02.04.2014 r.)

TAURON Polska Energia

fot. punktkrytyczny.pl

fot. punktkrytyczny.pl

PGE Polska Grupa Energetyczna S.A

fot. punktkrytyczny.pl

fot. punktkrytyczny.pl

PZU S.A

fot. punktkrytyczny.pl

fot. punktkrytyczny.pl

Blog

Blogi stanowią doskonałe uzupełnienie dla strony www organizacji. Wypowiedzi na blogu nie są ograniczone zarówno ilością znaków jak i sugestywną, bo skróconą formą komunikacji. Niemniej jednak komunikacja za pośrednictwem bloga wymaga określonej strategii. Poprzez bloga możemy budować wartość firmy umieszczając na nim konkretne informacje. Warto zastanowić się nad samą formą komunikacji czy będzie ona nosiła charakter biznesowy, czy też może mnie formalny? Ważnym elementem jest sama treść przekazu. Należy zastanowić się czy będą to informacje typowo inwestorskie, czy z bieżącej działalności organizacji? Pamiętajmy, że ta forma dialogu również kształtuje relacje.

Fora internetowe

Ważną formą komunikacji są fora internetowe, na których zaleca się stworzenie kont firmowych do prowadzenia bieżącego dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami rynku. Jest wiele kwestii do rozstrzygnięcia, które wymagają jedynie zaangażowania w otwartą komunikację, niejednokrotnie w czasie rzeczywistym. Tego typu działania pozwolą spółce uniknąć „kryzysów” wizerunkowych, które po czasie mogą przerodzić się w prawdziwą batalię. Ważne jest bieżące monitorowanie komunikatów i nie dopuszczenie do sytuacji, w której wątpliwe kwestie pozostają bez odpowiedzi.

Komunikacja on-line

Realizacja wypowiedzi w czasie rzeczywistym na temat bieżącej sytuacji spółki, która może być jedynie dodatkiem do prezentowanego raportu stanowi urozmaicenie dla komunikowania „suchych” danych. Tego typu działanie pozwala również na zwiększenie interaktywności komunikatu oraz na bezpośrednią ocenę osoby realizującej wypowiedź. Ważne jest, aby przemyśleć samą formę komunikatu, jak i czas trwania wypowiedzi. Najlepiej, gdy przekazywane treści są zwięzłe i przejrzyste.

Czemu to wszystko służy?

W chwili obecnej analiza danych odbywa się na podstawie dostępnych źródeł zawierających istotne dla odbiorcy komunikaty. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że nie mamy już do czynienia z komunikacją jednostronną, dlatego tak ważne jest realizowanie dialogu wieloma kanałami. Przy czym istotną kwestią jest forma i jakość przekazywanych treści. Żaden odbiorca nie może mieć poczucia bałaganu informacyjnego. Realizowana strategia powinna być spójna, jako całość. Poszczególne kanały komunikacji stanowią tylko pojedyncze ogniwa tą całość spajające. Kontakt z podmiotami rynku powinien wynikać z inicjatywny firmy, z jej dbałości o dobro klienta i akcjonariusza.

Skoro istnieją możliwości kształtowania komunikacji róbmy to – zacznijmy rozmawiać.

Autorka artykułu:

Karolina Chrostek

Karolina Chrostek

Karolina Chrostek
Założycielka Centrum Informacji Biznesowej Punkt Krytyczny specjalizującego się w pozyskiwaniu, analizowaniu oraz przetwarzaniu informacji, które niosą wsparcie na drodze do rozwoju biznesu.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail