X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

7 dobrych praktyk przed wyborami do Europarlamentu, czyli politycy na Facebooku

7 dobrych praktyk przed wyborami do Europarlamentu, czyli politycy na Facebookufot. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

reklama


Statystki w Socialbakers pokazują, że popularność zagranicznych polityków w social media mierzy się w tysiącach, a nawet dziesiątkach tysięcy fanów. Tymczasem w Polsce nasi politycy nie uzyskują jeszcze tak wysokich notowań. Jeden z popularniejszych profili należy obecnie do prezydenta Polski Bronisława Komorowskiego Bronisław Komorowski, które liczy ponad 75 tys. fanów. Jak ważne są relacje polityków z wyborcami za pomocą mediów społecznościowych i internetu pisaliśmy, wykazując, że 1000 fanów na Facebooku może przełożyć się nawet na procentowo wyższy wynik wyborczy. Przyjrzyjmy się, więc tym dobrym praktykom.

1. Niektórzy z polityków, którzy są obecni na Facebooku, postawili na autentyczność w kontaktach z wyborcami., zaznaczając, dzięki specjalnie przyjętym skrótom, które posty napisali samodzielnie, a które zostały przygotowane przez pracowników ich biura. Budują oni osobistą relację z wyborcami. Taką strategię stosuje m.in. Wojciech Olejniczak, który za pośrednictwem skrótu „[WO]” informuje o samodzielnie napisanych postach.

2. Polityk może też wykazać się na swoim profilu specjalistyczną wiedzą w danej dziedzinie, a profil staje się wówczas poświadczeniem zaangażowania i efektywności polityka. Taką strategię stosuje m.in. Jerzy Buzek, który na swym profilu zamieszcza informacje i polityce energetycznej kraju i Unii Europejskiej. Z kolei Paweł Kowal odnosił się na swoim profilu do wydarzeń na Ukrainie.

3. Facebook jest medium specyficznym, dlatego nie można zapominać o najlepszych sposobach na komunikację. Fanów trzeba angażować, a do tego można zachęcić, przez bycie otwartym na pytania i udzielanie na nie odpowiedzi, organizowanie publicznych czatów itp. Taką praktykę stosuje m.in. Martin Schulz, niemiecki polityk, przewodniczący Parlamentu Europejskiego.

4. Profil jest wizytówką osobistą. Dobrą taktyką jest więc uchwycenie indywidualności i charakteru polityka, poprzez personalizację profilu. Dostosowanie fan page’a do charakteru osoby urealnia profil i bardziej zachęca do kontaktu.

5. Facebook tworzy statystyki, których wykorzystanie pozwala lepiej trafić do właściwej grupy odbiorców. Można na przykład precyzyjniej wykorzystywać godziny publikacji, sprawdzać, które posty najbardziej się podobały i dlaczego. Analiza tych danych poprawia sprawność komunikacji i jej efekty.

6. Komunikacja dwustronna to następny niezwykle ważny element kreacji politycznej. W social media, może nie wydawać się to takie oczywiste, ale właśnie internet dostarcza narzędzia do obustronnej wymiany opinii, idei i myśli. Warto to wykorzystać i być użytecznym politykiem.

7. Im wcześniej, tym lepiej. Brzmi to jako coś oczywistego, ale w mediach społecznościowych wcześniejsze utworzenie profilu daje szansę na bliższą komunikację z wyborcami i lepsze ich poznanie.

Dla Socialpress.pl komentuje Elizabeth Linder, pełniąca w Facebooku funkcję Politics & Government Specialist:

fot. biuro prasowe Facebook

Elizabeth Linder / fot. biuro prasowe Facebook

 – Więcej niż jeden na trzech wyborców w Unii Europejskiej korzysta z Facebooka. Taka sytuacja daje kandydatom bezprecedensową możliwość dotarcia do wyborców zarówno w skali europejskiej, jak i w sposób zindywidualizowany na poziomie małych społeczności. Dotyczy to polityków ubiegających się o stanowisko Przewodniczącego Komisji Europejskiej, jak również tych, którzy prowadzą kampanię w swoim lokalnym okręgu wyborczym. W ubiegłym roku wybory były drugim najczęściej dyskutowanym tematem na Facebooku na całym świecie. To jasno wskazuje, że ludzie chcą rozmawiać o polityce na Facebooku. Kandydaci rozumiejący zwiększone oczekiwania wyborców względem dialogu publicznego są w stanie dotrzeć do ludzi i nawiązać dwustronną rozmowę. W ten sposób nie tylko wzmacniają zasady demokratyczne, na których opiera się Parlament Europejski, lecz także humanizują swoją pracę. Dzięki temu wyborcy będą mogli łatwiej komunikować się z liderami politycznymi, a to z kolei przełoży się na ich życie i pracę w Europie.

Z tego względu reprezentując określony okręg wyborczy, kandydaci powinni być sobą. Używać technologii tak, by odzwierciedlała to, kim są. Powinni pytać ludzi, jakie informacje, najbardziej ich interesują. Zastanowić się nad tym, co uważają za rzeczywiście użyteczne ze strony posła do Parlamentu Europejskiego. Jeśli użytkownicy opublikują coś w przestrzeni online kandydata, ich znajomi dowiedzą się o tym i jednocześnie mogą przeczytać to, co wcześniej zostało opublikowane przez danego polityka. Na Facebooku można zadawać pytania wyborcom, odpowiadać im, generować hashtagi, zachęcać do tego, by ludzie opisywali, w jaki sposób dana sprawa dotyczy ich życia, np., za pomocą zdjęć.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail