X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Google będzie musiało usuwać „drażliwe” wyniki wyszukiwania dotyczące osób prywatnych

Google będzie musiało usuwać „drażliwe” wyniki wyszukiwania dotyczące osób prywatnych

reklama


Jeszcze niedawno pisaliśmy na łamach Socialpress o zapowiadających się trudnych czasach dla gigantów internetowych, tymczasem doczekaliśmy się już pierwszego rozpatrzenia jednej z istotnych kwestii dotyczących ochrony dobrego imienia. Orzeczenie sądu zapadło w sprawie skargi, którą w 2010 roku złożył pewien Hiszpan przeciwko Google w agencji ochrony danych AEPD. Głównym powodem były wyniki wyszukiwania w przeglądarce Google na temat tej osoby, które odsyłały do artykułów prasowych sprzed 16 lat, dotyczących licytacji jego nieruchomości za długi. Hiszpan, skarżył się, że jego nazwisko było wciąż łączone z tamtą, nieaktualną już, sprawą.

Ostatecznie sprawa trafiła do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który stwierdził, że właściciel przeglądarki jest też tak naprawdę właścicielem wszystkich danych, które wyświetla jego przeglądarka. Jeżeli wyniki nie podobają się osobie, o której nazwisko pytamy, to ta osoba może zażądać usunięcia tych danych. Jeżeli Google tego nie zrobi, można iść do sądu i wtedy na drodze sądowej uzyskamy nakaz.

Prawo do bycia zapomnianym

Orzeczenie Trybunału w Luksemburgu dotyczy tylko i wyłącznie „drażliwych” danych, które należy rozumieć jako informacje nieaktualne, niepełne i nieistotne. Jego wprowadzenie w życie jest wyrazem poparcia dla prawa do bycia zapomnianym (right to be forgotten), czyli zasady pozwalającej na usuwanie prywatnych informacji z obiegu publicznego. Egzekwowanie tego prawa może przynieść sporo zmian w algorytmach Google’a i innych wyszukiwarek. Co najważniejsze, internetowy gigant będzie się teraz musiał bardziej liczyć z opiniami prywatnych użytkowników.

Wyrok, który zapadł w tej sprawie nie byłby możliwy bez zmian w unijnych przepisach, które w 2012 roku przeprowadziła Komisja Europejska. Zgodnie z nowymi regulacjami użytkownik ma mieć większą kontrolę nad danymi w internecie o sobie samym, a także posiadać prawo do bycia zapomnianym.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail