X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Słyszeć zamiast słuchać

Słyszeć zamiast słuchać

Marka, która nie potrafi się komunikować w ten sposób jest skazana na zagładę. No właśnie – co w tym nowym, wciąż odkrywanym świecie powinna zrozumieć marka? Otóż to, że musi usłyszeć swoich użytkowników – inaczej nie przetrwa w wymagającym umyśle przedstawiciela generacji Digital Natives.

Pytanie nie brzmi zatem – czy marka chce uczestniczyć w mediach społecznościowych, ale jak powinna to robić świadomie i z korzyścią dla siebie.

Koniec przynudzania, bo o nie o tym ma być ten tekst. Jeśli już zajrzałeś do niego, drogi Czytelniku, to zapewne wiesz o mediach społecznościowych nie mniej niż ja. Na co zatem chciałabym zwrócić Twoją uwagę? Na potencjał social media, którego marketerzy nie do końca są świadomi. A konkretnie – pozwól mi opowiedzieć krótko o zjawisku Social Marketing Intelligence.

Pamiętasz Mariusza, tego chłopaka z podstawówki, na którego zwrócone były oczy prawie całej szkoły? Wszyscy chcieli mieć taką bluzę jak Mariusz, wszyscy używali jego odzywek, jeśli Mariusz stwierdził, że coś jest fajne to na pewno było fajne, jeśli zawyrokował, że nie nadaje się do niczego – znikało z Waszej świadomości w sekundę.

Chwilę, chwilę, miało być o Social Marketing Intelligence! Zjawisko monitorowania sieci w czasie rzeczywistym nie jest Ci obce. Znasz kilka a nawet kilkanaście narzędzi pozwalających prześledzić, co na temat danego zjawiska czy danej marki mówią użytkownicy sieci, jaki jest ton tych wypowiedzi, gdzie są ich największe skupiska. To proste i nieraz widziałeś takie analizy – czy w formie artykułów, czy infografik. To przecież nic innego jak social listening. Nie wiem, czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak wiele insightów możesz znaleźć każdego dnia w tych wciąż toczących się rozmowach.

Co to jest zatem Social Marketing Intelligence? Nic innego jak pogłębione, strategiczne analizowanie informacji, które na temat marki pojawiają się w sieci, bieżące analizowanie ich i wdrażanie w strategię komunikacji. W praktyce oznacza to nic innego jak: opieranie strategii działań w social media na pogłębionych analizach (żeby wiedzieć, gdzie i jak być), bieżące reagowanie na treści, które pojawiają się w sieci; poszukiwanie insightów na temat naszej marki/produktu. Tak, o Twoim produkcie najwięcej powiedzą Ci jego użytkownicy. Tak, strateg umiejący: definiować kluczowe obszary Twojego zainteresowania; analizować dane, które dostarcza social listening, wdrażać je w proces tworzenia strategii komunikacji Twojej marki – taki strateg może okazać się na wagę złota.

Wróćmy do Mariusza, bo nie bez powodu przywołaliśmy go w tym tekście. Mariusz wywierał znaczący wpływ na środowisko, w którym żył – nie przesadzę, jeśli powiem, że to on narzucał trendy obowiązujące w Waszej szkole. Tak, dobrze myślisz – dziś nazwalibyśmy go Influencerem.

W niektórych omówieniach nazywa się go użytkownikiem alfa – to on ma najwięcej followersów na Twitterze/Instagramie/Facebooku (niepotrzebne skreślić), to jego treści komentuje się i udostępnia najchętniej, to on przoduje na forach a wyrażane przez niego opinie są niepodważalne. Jeśli jest zaciętym rowerzystą udzielającym się w społecznościach związanych z tym tematem – to on dyktuje, które akcesoria obowiązują, jego pyta się o rady odnośnie sprzętu i najciekawsze trasy, których nie można pominąć.

Jeśli spojrzysz na sieć kompleksowo zobaczysz, że składa się ona z takich właśnie użytkowników alfa i osób skupionych wokół nich. Jeśli umiesz tę wiedzę odpowiednio wykorzystać – połączyć informacje zebrane w sieci z zaangażowaniem w działania wspomnianych influencerów – to wdrażasz ideę Social Marketing Intelligence.

Być może znacie historię Petera Shankmana, konsultanta ds. social media i wielkiego miłośnika steków, który pewnego dnia będąc na lotnisku poczuł, że czegoś bardzo mu brakuje. A dokładnie ulubionego steka z karty Morton’s, restauracji, którą regularnie odwiedza. Żartobliwie wrzucił na Twittera poniższy wpis:

PS1

Czy wyobrażacie sobie jego zdziwienie, gdy wylądował a na lotnisku czekał na niego kelner z zamówionym przez Petera stekiem? Brzmiało ono tak:

PS2

To tylko jeden drobny przykład umiejętnego i świadomego wykorzystania mediów społecznościowych w komunikacji marki. O długofalowych strategiach Social Marketing Intelligence na wybranych przykładach opowiem Wam już za tydzień!

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail