X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook: nasze centrum danych napędza gospodarkę

Facebook: nasze centrum danych napędza gospodarkę

reklama


27 października 2011 r. Facebook zapowiedział, że wybuduje w położonym na północy Szwecji, niespełna 50-tysięcznym mieście Luleå swoje pierwsze centrum gromadzenia i przetwarzania danych poza Stanami Zjednoczonymi.

Kadra, klimat i ekologia

W uzasadnieniu wyboru lokalizacji wskazano m.in. na dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry (w mieście znajduje się politechnika), lokalny klimat, umożliwiający wykorzystanie efektywnego, a także kwestie ekologiczne (energia pochodząca ze źródeł odnawialnych). Cały kompleks ma się składać z trzech budynków, a koszt budowy oszacowano na 121 mln USD. Budowa pierwszego budynku trwała niespełna 2 lata i w efekcie 12 czerwca 2013 r. oficjalne otwarto szwedzkie centrum danych Facebooka.

Po ponad roku funkcjonowania centrum, Facebook postanowił podzielić się danymi dotyczącymi jego wpływu na lokalną i regionalną gospodarkę. Wyniki analizy przeprowadzonej przez Boston Consulting Group zostały przedstawione w opublikowanym kilka dni temu raporcie (wyciąg z raportu dostępny tutaj).

Ponad 2 tysiące nowych miejsc pracy

Przede wszystkim dzięki centrum powstało 900 nowych miejsc pracy. Łączna wartość nakładów inwestycyjnych poczynionych przez Facebooka wyniosła jak dotąd 1,5 mld SEK (koron szwedzkich), a wartość dodaną inwestycji oszacowano na ok. 3,5 mld SEK.

W dłuższej perspektywie, po zakończeniu budowy całego kompleksu, wartość dodana dla szwedzkiej gospodarki ma wynieść 9 mld SEK do 2020 r., z czego połowa przypadnie w udziale regionowi, w którym znajduje się Luleå. Samo centrum wygeneruje do 2020 r. 2200 nowych miejsc pracy.

fot. Facebook / Boston Consulting Group

fot. Facebook / Boston Consulting Group

fot. Facebook / Boston Consulting Group

fot. Facebook / Boston Consulting Group

Szwecja zyskuje w oczach

Ponadto dzięki inwestycji Szwecja zyska ogromną przewagę konkurencyjną w staraniach o utworzenie kolejnych tego typu placówek przez inne firmy.

To wspaniały przykład wpływu, jaki operujące globalnie firmy, takie jak Facebook, mogą mieć na lokalną i regionalną gospodarkę – przekonuje Yvonne Stalnacke, burmistrz Luleå – Pokazuje także, jak istotne są bliskie relacje między samorządami, a otoczeniem biznesowym dla rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy.

Centrum danych w Luleå jest jedną z najbardziej zaawansowanych placówek tego typu, jest też kluczową częścią infrastruktury Facebooka obsługującej ponad 1,2 miliarda ludzi – dodaje Thomas Myrup Kristensen, dyrektor Facebooka ds. polityki publicznej w regionie Skandynawii, Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji. – Jesteśmy zadowoleni z rozpoczęcia budowy drugiego budynku centrum, mogąc być częścią tak znaczącego sukcesu.

Dodajmy, że przebieg prac przy budowie drugiego budynku centrum można śledzić na oficjalnym fan page’u centrum w Luleå.

fot. Facebook.com/LuleaDataCenter

Drugi budynek centrum Facebooka w budowie / fot. Facebook.com/LuleaDataCenter

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail