X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Nowe fronty wojny – działania Izraela w social mediach

Nowe fronty wojny – działania Izraela w social mediachfot. facebook.com

W 2012 roku podczas wojny palestyńsko-izraelskiej po raz pierwszy działania wojenne i propaganda przeniosły się na tak dużą skalę do mediów społeczenościowych. Główny „front” w mediach społecznościowych stanowił Twitter. Oficjalny profil Sił Obronnych Izraela (@IDFSpokesperson) zgromadził ponad 207 tysięcy obserwujących i wysłał podczas konfliktu 7800 tweetów, natomiast konto zbrojnego ramienia Hamasu obserwowało 42 tysiące internautów.

fot. twitter.com

fot. twitter.com

Tweety obok bomb

Stosowana dziś środki w kampanii informacyjnej przez IDF są udoskonaleniem tych sprzed dwóch lat. W trakcie operacji „Protective Edge” prowadzą wielowątkową kampanię w mediach społecznościowych. Izrael przeprowadzając kampanię informacyjną dziennikarzy odsunął na drugi plan, docierając do tysięcy ludzi przez nowe media. Wykorzystuje je jako sposób do przekazania swojej wersji wydarzeń. Oprócz Twittera IDF korzysta z bloga, Facebooka, Tumblra oraz YouTube’a. Sam profil na Twitterze obserwuje już 343 tysięcy użytkowników, a IDF podczas konfliktu wysłał 12,5 tysiąca tweetów. Natomiast fan page polubiło już  10 801 70 osób.

Filmy, obrazki, infografiki

Treść przekazu stanowią najczęściej filmy, zdjęcia i specjalne grafiki. IDF przygotowuje krótkie filmy, które umieszcza na swoich profilach, objaśniające taktykę Hamasu.

Israel Defense Forces tłumaczy cele całej operacji, a także podsumowuje kluczowe momenty przede wszystkim przy pomocy infografik.

fot. idfblog.com

fot. idfblog.com

fot. twitter.com

fot. twitter.com

Publikowane są filmy i zdjęcia z działań wojennych.

Stosowane są także prośby o retweet materiałów informacyjnych.

fot. twitter.com

fot. twitter.com

By jeszcze bardziej zwiększyć zasięg kampanii, komunikaty IDF tłumaczone są na różne języki, w tym na polski.

fot. twitter.com

fot. twitter.com

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Izraela przygotowało także spot pokazujący jak wygląda codzienność mieszkańców kraju. Główny komunikat przekazu to „Stop Hamas”.

To, że w przypadku działań zbrojnych równie ważne jak starcia na polach bitew jest prowadzenie wojny ideologicznej i propagandowej, celem uzyskania legitymacji dla podejmowanych działań, nie jest niczym nowym. Przyznać trzeba, że kampania prowadzona przez IDF w mediach społecznościowych jest profesjonalna i kompleksowa. W przejrzysty sposób przekazuje te informacje na których zależy Izraelowi, pokazuje taktykę Hamasu oraz cele i osiągnięcia IDF.

  • Wiktor

    A napiszecie, że mimo wszystko #GazaUnderAttak ma 4,5 mln a #IsraelUnderAttack tylko 190 tys udostepnienien? Czyli można wnioskować, ze ludzie nie nabierają się na Izraelską propagnadę. Rządy się też nie nabierają tylko mają w tym swój interes. Czy zabrakło wam już czasu po podjarce Izraelską propagandą> Dlaczego zaiemieniacie się w tubę Izraelskiej armii, nie weryfikujecie niczego tylko wklejacie bez namysłu filmiki z tarczami ludzkimi Hamasu, gdy raporty ONZ wskazują, ze Izrael w poprzednich atakach użył ludzkich tarcz 17 razy a Hamas…uwaga 0, (słownie zero…!) Niby post dotyczy działań social media ale między wierszami przekazujecie to co chce własnie pokazać Izraelska propaganda. Trochę namysłu…weryfikacji faktów. Mówicie ,że coś
    „W przejrzysty sposób przekazuje te informacje na których zależy Izraelowi, pokazuje taktykę Hamasu oraz cele i osiągnięcia IDF.” Kiedy de facto nie pokazuje taktyki Hamasu ale pokazuje jakby chciał Izrael aby świat widział taktykę Hamasu, a fakty są inne i nawet ONZ to w raportach wskazywało. Odsyłam np. do raportu Goldstone czy innych podobnych raportów. Po co bierzecie się za temat, na którym się totalnie nie znacie? To nie jest masło czy inny produkt komercyjny tylko ludzkie życia…

  • guido

    Zgadzam się z przedmówcą. Może jeszcze pokażcie jak Hamas( w ramach swej taktyki) zainstalował rakiety w szkołach ONZ-u, bo przecież Izrael ” broniąc się”, ostrzeliwuje owe szkoły bez zająknięcia.

  • Ania Bieniek

    Pseudo-dziennikarstwo, niby jakaś analiza a tak naprawdę przekaz z pokazanych obrazków jasny i jednoznaczny: Izrael się broni, Hamas to samo zło. Tam giną ludzie, Izrael zamienił Gazę w piekło na ziemi a Wy taką propagandę urządzacie, wstyd!!!

  • Dorota Wojciechowska

    A czy autor tego artykułu, tak doskonale zaznajomiony ze szczegolami izraelskiej propagandy wie, ze opiera sie ona na klamstwach? I czy ten autor zdaje sobie sprawe, ze powtarzajac te bzdury przestaje byc dziennikarzem, a staje sie zwyklym propagandysta w sluzbie dykonujacym ludobojstwa i krew tych ofiar ma na swoich rekach?

    • Patrycja

      Nie uważam, żeby ten artykuł zawierał jakąkolwiek propagandę. Jak mówi sam tytuł, traktuje o działaniach Izraela w social mediach i o sposobach manipulacji jakie on sam wykorzystuje, podając przy tym konkretne przykłady.

  • Przemek

    Widać, że Izrael sporo inwestuje w propagandę i wojnę informacyjną. Szkoda tylko, że ziemie, które sobie „przytulili” nie należą do nich: http://hateandanger.files.wordpress.com/2013/05/palestine-loss-of-land.jpg

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail