X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

E-commerce prężnie rozwija się w Polsce [raport IAB Polska]

E-commerce prężnie rozwija się w Polsce [raport IAB Polska]fot. © Rawpixel - bank zdjęć Fotolia.com

reklama






Wyniki badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” zrealizowanego przez IAB Polska we współpracy m.in. z Ministerstwem Gospodarki, Panoramą Firm, ukazują zachodzące zmiany i tendencje na rynku przedsiębiorców sprzedaży internetowej. E-commerce to przyszłość handlu, w sieci kupujemy już niemal wszystko i coraz częściej. Według szacunków eMarketera (B2C Ecommerce Sales Worldwide 2012–2017) globalna wartość zakupów internetowych przekroczy w tym roku 1,5 bln dolarów, by już w 2017 r. osiągnąć poziom niemal 2,4 bln. W Polsce w przeciągu minionego roku większość firm odnotowała wzrost sprzedaży lub utrzymanie jej na podobnym poziomie.

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

Z badania wynika przede wszystkim, że rynek „małego i średniego” e-commerce ma ogromny potencjał i będzie dalej dynamicznie się rozwijał, co z kolei będzie stymulowało dalszy wzrost konkurencyjności. Z drugiej strony wyniki badania ujawniły ogromną potrzebę edukacji tego rynku, zarówno w zrozumieniu mechanizmów prawnych (których większość powstaje na szczeblu UE), jak również od strony marketingowej (w szczególności w stosowaniu narzędzi analitycznych, dzięki którym możliwe jest lepsze zrozumienie potrzeb klientów, efektywne kształtowanie portfolio oraz optymalizowanie działań

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy


Okładka ebooka 'Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny'

Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny

Ten przewodnik to kompendium wiedzy o tym, jak rozwijać kompetencje, które już dziś zmieniają oblicze armii. Dzięki lekturze ebooka zyskasz wskazówki do świadomego rozwoju umiejętności, które mogą zaprocentować zarówno w mundurze, jak i poza nim.

Kup ebook

zmierzających do zwiększania sprzedaży).

Wśród największych barier prowadzenia tego typu działalności, badani przedsiębiorcy wymieniają: koszty, dużą konkurencyjność i sezonowość sprzedaży.

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

Wśród trendów marketingowych w obrębie sprzedaży internetowej, przedsiębiorcy wymienili: pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, prowadzenie oficjalnych kont w serwisach społecznościowych, newslettera oraz inne formy reklamy takie jak: marketing szeptany, platformy e-commerce czy odpłatne formy reklamy w portalach społecznościowych.

fot. Raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” / IAB Polska

– Aby zapewnić dalszy dynamiczny rozwój e-sklepów zarówno polscy politycy, jak i organizacje przedsiębiorców powinny wspierać ten rynek, edukować, upraszczać prawo. Wtedy nie tylko e-handel będzie rozkwitał, ale rozwój ten będzie nadal wpływał na dynamiczny wzrost gospodarczy Polski. – komentuje Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt, który zaprezentował wyniki badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” podczas Krajowego Forum Jednolitego Rynku SIMFO 2014 w Warszawie.

Praktyczne informacje o działalności e-sklepów

W raporcie odnajdziemy mnóstwo statystyk dotyczących asortymentu sklepów internetowych oraz na temat obsługi klienta. Czytamy między innymi, że wciąż najpopularniejszą metodą komunikacji klienta z e-sklepem jest e-mail bądź telefon. Na trzecim miejscy uplasowały się formularze dostępne na stronie internetowej sklepu. Według danych zebranych w raporcie, klienci najczęściej wybierają metodę płatności z pomocą integratora płatności (jak np. PayPal) lub przelewu własnego na konto. Najmniej popularna jest natomiast sprzedaż ratalna i płatność kartą kredytową. Spośród opcji dostawy prym wiedzie przesyłka kurierska, a na drugim miejscu przesyłka pocztowa.

U znacznej większość badanych firm (62%) reklamacje i skargi od klientów stanowią poniżej 5% działalności firmy, w tym jedna piąta chwali się, że reklamacji nie dostaje.

Konsumenci są w stanie zaspokajać nawet 50% swoich potrzeb z pomocą zakupów internetowych. Do duży sektor gospodarczy, w który przy uwzględnieniu perspektywy sprzedażowej warto inwestować. – Jedno z ostatnich badań IAB Polska pokazuje, że 35% polskich internautów deklaruje, że robi zakupy w sieci co najmniej kilka razy w miesiącu. Jeśli weźmiemy pod uwagę użytkowników sieci, którzy zakupy robią co najmniej kilka razy w roku odsetek ten rośnie do 70%. Oznacza to, że aktualnie ponad 13,6 mln internautów w wieku powyżej 15 lat dokonuje dość regularnych zakupów w sieci – czytamy w raporcie.

Cały raport można pobrać tutaj.





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]