X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Wpływ social media na decyzje konsumentów jest coraz mniejszy. Rośnie rola smartfonów

Wpływ social media na decyzje konsumentów jest coraz mniejszy. Rośnie rola smartfonówfot. © apops - bank zdjęć Fotolia.com

Firma konsultingowa Capgemini przygotowała raport “Digital Shopper Relevancy Report 2014”, w którym podejmuje próbę zidentyfikowania i opisania najważniejszych obecnie trendów na rynku e-commerce. Autorzy raportu podkreślają, że w dobie ciągle zmieniających się przyzwyczajeń i preferencji konsumentów, kluczem dla właścicieli sklepów jest zrozumienie, antycypacja i odpowiedź na konkretne potrzeby klientów. Owe potrzeby można natomiast podzielić na 5 kluczowych kategorii: dostęp, doznanie, cena, produkt i obsługa.

fot. Capgemini

fot. Capgemini

Media społecznościowe w odwrocie?

Od czasu poprzedniego raportu (2012) najistotniejsze zmiany zaobserwowane przez analityków Capgemini to rozpowszechnienie użytkowania smartfonów oraz postępujący wzrost popularności mediów społecznościowych.
Z drugiej strony, tegoroczna odsłona zestawienia jasno wskazuje, że wpływ social media na decyzje zakupowe konsumentów maleje. Większe znaczenie w tym względzie odgrywają strony internetowe, poczta elektroniczna oraz aplikacje na smartfony. Co więcej, coraz mniej konsumentów zakłada, że media społecznościowe zmienią ich przyzwyczajenia zakupowe w przyszłości.

Dzięki social media poznajemy produkty

Na potrzeby raportu przyjęto 5-stopniową skalę oceny wpływu social media na decyzje zakupowe konsumentów w odniesieniu do poszczególnych branż. Najwyższy współczynnik (3,14) odnotowano w branży modowej, a konkretniej na najwcześniejszym etapie, tj. budowania świadomości o danych produktach. W większości przypadków odnotowano spadki znaczenia social media, zarówno na etapie budowania świadomości ofert produktowej, wyboru produktu, jak i przeprowadzania transakcji czy dostawy. Znaczenie mediów społecznościowych pozostaje najwyższe na najwcześniejszych etapach procesu podejmowania decyzji zakupowej.

Sklepy stacjonarne i strony www podstawą przy dokonywaniu zakupów

Odwrotną tendencję zaobserwowano w przypadku smartfonów, które służą konsumentom zarówno do przeglądania stron mobilnych, jak i korzystania z aplikacji mobilnych.

fot. Capgemini

fot. Capgemini

Wciąż istotne z punktu widzenia decyzji zakupowych są również doświadczenia nabywane podczas wizyt w sklepach stacjonarnych. Aż 72% konsumentów uważa sklepy stacjonarne za ważne lub bardzo ważne miejsce do przeprowadzania jakichkolwiek transakcji. Odsetek dla stron www wyniósł z kolei 67%.

Poziom rozwoju danego kraju wpływa na profil „cyfrowego konsumenta”

Jak zauważają autorzy raportu, większe przywiązanie do social media wykazują konsumenci w krajach rozwijających się, jak Brazylia, Chiny Indie czy Meksyk. Inaczej jest w przypadku mieszkańców Finlandii, Szwecji czy Wielkiej Brytanii.

Różne są również profile „cyfrowych konsumentów” w tych państwach. Przykładowo w Meksyku czy Indiach wielu konsumentów jest zainteresowanych otrzymywaniem spersonalizowanych ofert i rekomendacji. Dla 46% indyjskich konsumentów spersonalizowana komunikacja odgrywa bowiem bardzo ważną rolę. Na przeciwległym biegunie znajdują się takie kraje jak Holandia czy Wielka Brytania. Zarysowane różnice wynikają chociażby z odmiennego podejścia do kwestii prywatności.

Pełna treść raportu dostępna tutaj.

Badanie przeprowadzone na potrzeby raportu objęło ok. 18 tysięcy internautów kupujących online, pochodzących z 18 krajów świata.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail