X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

300 kliknięć wystarczy Facebookowi, żeby poznać Cię lepiej niż Twoja rodzina

300 kliknięć wystarczy Facebookowi, żeby poznać Cię lepiej niż Twoja rodzinafot. © Ljupco Smokovski - bank zdjęć Fotolia.com

reklama


Niejako normalnością stało się dla wszystkich, że różnego rodzaju firmy i instytucje gromadzą o nas dane, dzięki którym personalizuje się ofertę lub wnioskuje o naszej osobowości i preferencjach. Badanie przeprowadzone przez angielskich i amerykańskich naukowców wykazały jednak, że niejednokrotnie maszyna potrafi lepiej odgadnąć naszą osobowość niż nasi bliscy i potrzebuje do tego około 150 polubień, a przy 300 zazwyczaj to maszyna typowała lepiej od partnera/partnerki tej osoby.

Badanie przeprowadzono na dużej grupie użytkowników Facebooka, analizując na podstawie kwestionariusza w aplikacji myPersonality (zawierającego 100 pytań) takie czynniki jak: neurotyczność, ekstrawersję, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. Przy czym wcześniej powiązano pewne polubienia z cechami charakteru, np. strony związane z bieganiem przypisano osobom sumiennym. Inny kwestionariusz posłużył do zweryfikowania opinii znajomych i rodziny na temat badanych osób. Rezultat był zaskakujący! Program identyfikujący osobowość na podstawie „lajków” na Facebooku radził sobie lepiej. Przy 10 polubieniach określał osobowość badanego lepiej niż koledzy z pracy!

Cyfrowy świat polubień i nie tylko

Problem z ocenianiem innych zdaje się wynikać z ich etykietowania na podstawie wybranych sytuacji, tymczasem komputer ma wgląd do wszystkich danych o nas dostępnych w internecie i potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie kilkuset różnorakich sytuacji, które można powiązać w logiczną całość.

Co to oznacza dla przeciętnego użytkownika? Póki co zapewne nic się nie zmieni, ale przyzwyczailiśmy się już do sytuacji, kiedy pracodawcy śledzą zachowania swoich przyszłych pracowników w mediach społecznościowych przed zaproszeniem ich na rozmowę kwalifikacyjną. Podobnie rzecz ma się z firmami marketingowymi, które starają się trafić z reklamą do ściśle zainteresowanych osób. Możliwe jednak, że w przyszłości właśnie dzięki temu to sami pracodawcy będą się z nami kontaktować w ten sposób, oferując pracę, gdyż zdaniem ich algorytmu będziemy się nadawać do niej idealnie. Podobnie będzie z reklamami, ale zdarzą się i tacy, którzy będą chcieli wykorzystywać te dane przeciwko nam, jak np. firmy ubezpieczeniowe.

Na szczęście nie wszyscy zgadzają się z przedstawionymi wnioskami. Przede wszystkim trudno opisać osobowość na podstawie tylko pięciu cech. Część naukowców traktuje badanie raczej jako ciekawostkę niż faktyczny stan.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail