X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Facebook Ads – poznaj zakres możliwości wewnętrznych narzędzi serwisu

Facebook Ads – poznaj zakres możliwości wewnętrznych narzędzi serwisufot. CC0 Public Domain

Wszystko zależy od celów, jakie postawisz przed sobą jeszcze zanim rozpoczniesz działania promocyjne we wspomnianym kanale społecznościowym.

Tworzenie reklam

Przygotowując płatną kreację reklamową na potrzeby Facebooka, możesz skorzystać z narzędzi wewnętrznych tego kanału (Menedżer reklam, Power Editor) lub z zewnętrznej platformy (m.in. Fasttony.es). Musisz jednak wiedzieć, że zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje mocne oraz słabe strony. W pierwszym przypadku zaletą jest możliwość bardzo dokładnego ukierunkowania reklamy na konkretną grupę odbiorców (co w tak wysokim stopniu nie jest możliwe z poziomu narzędzi zewnętrznych). W drugim przypadku zalet jest kilka, m.in.: możliwość wykorzystania dodatkowych form reklamowych, np. katalogu produktów, czy skorzystania ze specjalnego systemu rozliczeń (np. płatność tylko za polubienia fan page’a). Trzeba się jednak liczyć z dodatkowymi kosztami.

W tym tekście skupię się na omówieniu reklam, które można uruchomić za pośrednictwem następujących narzędzi wewnętrznych:

  • Fan page (dostęp najprostszy),
  • Menedżer reklam,
  • Power Editor (dostęp dający najszersze możliwości).

Uruchomienie kampanii

Zanim uruchomisz kampanie reklamowe dla swojej firmy, musisz dokładnie zaplanować ich cel. Facebook ma do wyboru 9 celów reklamowych widocznych z poziomu Menedżera reklam:

Źródło grafiki: Facebook.com

Źródło grafiki: Facebook.com

oraz 12 celów reklamowych widocznych z poziomu Power Editora:

Źródło grafiki: Facebook.com

Źródło grafiki: Facebook.com

Każdy z celów ma inną charakterystykę, każdy wpływa też na miejsce wyświetlania reklamy i sposób końcowych rozliczeń. Źle wybrany cel może stać się przyczyną braku skuteczności danej kampanii, dlatego już na tym etapie musisz dobrze zastanowić się, co chcesz osiągnąć.

Po wybraniu celu, przechodzisz do targetowania. W tej części musisz ustalić, do kogo Twoja reklama będzie kierowana, komu będzie się pokazywać – wybór odbiorców może zadecydować o skuteczności kampanii. Jest to kolejna kluczowa kwestia, a Facebook daje tu bardzo szerokie możliwości. Dodam tylko, że kampanie możesz kierować nie tylko do określonej grupy demograficznej, która zamieszkuje wyznaczoną lokalizację, ale też do ludzi zajmujących konkretne stanowiska, mających skonkretyzowane zainteresowania, czy zachowujących się w określony sposób na Facebooku. Masz też możliwość stworzenia grupy niestandardowych odbiorców: Custom Audiences oraz Lookalike Audiences.

Pomijam temat ustalania stawek i płatności, przechodząc bezpośrednio do formy i lokalizacji reklamy.

Na Facebooku istnieją specjalnie wyznaczone miejsca, w których może pojawić się reklama płatna. Początkowo był to tylko pasek boczny. Posty sponsorowane umiejscowione wśród aktualności pojawiły się dopiero w 2012 roku. Obecnie wygląda to tak:

1. W przypadku reklam kierowanych na urządzenia mobilne są to:

  • aktualności,
  • sieć grup odbiorców (aplikacje mobilne innych twórców).

2. W przypadku reklam kierowanych na komputery są to:

  • aktualności,
  • prawa kolumna,
  • aplikacje.

To bardzo ważne i trzeba zwrócić na to uwagę podczas planowania kampanii.

Możliwości wewnętrznych narzędzi Facebooka

W zależności od tego, z jakiego poziomu tworzysz reklamę (Fan page, Menedżer reklam czy Power Editor), masz różne możliwości.

Z poziomu Fan page’a:

  • płytkie targetowanie (tylko na terenie Polski),
  • brak wpływu na wygląd i treść reklamy,
  • brak możliwości dostosowania stawki maksymalnej za kliknięcie,
  • brak możliwości ustawienia kampanii z kilkoma kreacjami jednocześnie.
Źródło grafiki: Facebook.com

Źródło grafiki: Facebook.com

Z poziomu Menedżera reklam masz dużo większe możliwości:

  • możesz wybrać cel dla swojej reklamy (dostępnych jest 9 celów),
  • skierować ją do dokładnie sprecyzowanej grupy odbiorców (możesz ustawić grupę niestandardową – Custom Audiences oraz grupę podobną – Lookalike Aduences),
  • dostosowywać stawki – budżet dzienny lub całkowity (w tym możliwość ustalania stawki maksymalnej za kliknięcie),
  • ustawiać dowolny czas trwania reklamy,
  • możesz utworzyć kampanię z kilkoma kreacjami jednocześnie,
  • na bieżąco je optymalizować,
  • mierzyć konwersje (za pośrednictwem piksela konwersji),
  • tworzyć reklamy remarketingowe,
  • masz ograniczoną możliwość kierowania reklam (wybór miejsca docelowego),
  • masz ograniczoną możliwość tworzenia treści reklam (ograniczona liczba znaków, nie możesz dodawać linków zewnętrznych).
Źródło grafiki: Facebook.com

Źródło grafiki: Facebook.com

Menedżer reklam jest dość intuicyjny, dlatego nawet, jeśli ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z Facebook Ads, będzie w stanie samodzielnie przygotować prostą kampanię.

Używając Power Editora, masz wszystkie możliwości, jakie daje Menedżer reklam, a dodatkowo:

  • możesz dowolnie kierować reklamy (wybór miejsca docelowego, dowolne rozgraniczenia),
  • możesz utworzyć kampanię reklam dynamicznych (Product Catalog Sails),
  • możesz za cel swojej kampanii wybrać osobno: instalację aplikacji komputerowej i aktywność w aplikacji komputerowej,
  • możesz kierować reklamę np. tylko na urządzenia mobilne o określonych systemach albo łączących się z siecią wyłącznie za pośrednictwem wifi,
  • możesz tworzyć tzw. dark posts (posty niewidoczne na Twojej stronie facebookowej, ale wyświetlane jako reklamy dla wybranej grupy docelowej).
Źródło grafiki: Facebook.com

Źródło grafiki: Facebook.com

Power Editor to wewnętrzne narzędzie Facebooka, które daje najszersze możliwości reklamowe, ale jest skomplikowane w użyciu i aby sprawnie się po nim poruszać, trzeba nabyć doświadczenia.

Jakie formy reklamy są dostępne na Facebooku?

Standardowa reklama facebookowa składa się ze zdjęcia (obecnie alternatywą jest kilka zdjęć) i krótkiego opisu – trzeba jednak pamiętać, że na obrazie nie może znajdować się więcej niż 20% tekstu. Istnieje też możliwość promocji wydarzenia oraz filmiku (zamiast zdjęcia). Na niektórych kontach pojawiła się też możliwość skorzystania z nowego formatu reklamowego – Local Awarerness. Nie mogę też nie wspomnieć o możliwości włączenia reklamy remarketingowej. Za jej pośrednictwem można docierać na Faceboooku do osób, które odwiedziły zewnętrzną stronę www. Oczywiście formatów reklamy facebookowej jest znacznie więcej, jednak wspomniałam o tych najpopularniejszych.

Co osiągasz?

Jako że Facebook cały czas cieszy się największą popularnością wśród kanałów społecznościowych, ilość użytkowników z całego świata jest tu imponująca – również z Polski. Warto to wykorzystać i postarać się do nich dotrzeć. Można to zrobić za pośrednictwem precyzyjnie ukierunkowanych reklam płatnych (Facebook Ads) – ich zasięg jest zwykle większy niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych postów publikowanych na fan page’ach, które nie docierają do wszystkich fanów, ale jedynie do ich części (o czym decyduje facebookowy algorytm).

Facebook Ads mogą pełnić funkcję informacyjną. Mogą angażować użytkowników kanału i odsyłać ich do konkretnej strony (zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej). Za pośrednictwem facebookowych reklam możesz zbierać leady, promować produkty i aplikacje, a także budować świadomość odbiorców na temat swojej marki (szczególnie wśród tych, którzy nie mają pojęcia o jej istnieniu). To również sposób na powiększenie liczby lajków na swoim fan page’u oraz wsparcie dla działań sprzedażowych.

Płatne reklamy na Facebooku otwierają przed reklamodawcą duże możliwości, dlatego warto z nich korzystać podczas różnego rodzaju akcji promocyjnych. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że rezultaty – szczególnie te związane z budowaniem świadomości marki/produktu – nie będą widoczne od razu.

Autorka artykułu:

Joanna-Poczęsna

Joanna Poczęsna

Specjalista ds. marketingu treści w firmie Silence!, w której odpowiedzialna jest za tworzenie i marketing treści biznesowych.

  • Jak zawsze płacić trzeba za to jednak wiec bogaty bardziej bogatszy się robi dalej

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter. Nasze treści dostępne są dla Ciebie za darmo, więc prosimy o zaznaczenie poniższych zgód. Nie spamujemy, więc nie musi się niczego obawiać. Nikomu też nie przekażemy Twoich danych! Od czasu do czasu wyślemy do Ciebie reklamę, z której finansowany jest ten serwis. Reklamodawców selekcjonujemy - staramy się ich dobierać w ten sposób, aby promowane produkty odpowiadały potrzebom naszych Czytelników!

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami z dziedziny social media i nowych technologii. Otrzymuj od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje o ciekawych nowych usługach, promocjach, newsy z branży, case study i raporty. Chcę otrzymywać od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje handlowe dotyczące innych podmiotów, zlecających Media Impression Grzegorz Miłkowski kampanie marketingowe, z których utrzymywany jest serwis socialpress.pl oraz finansowane są prace redakcji tego serwisu.

free newsletter templates powered by FreshMail