X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Social media w 2015 roku – co zachwyciło, a co zawiodło?

Social media w 2015 roku – co zachwyciło, a co zawiodło?

reklama


Najlepsze kampanie w social media w 2015 roku

Udało się. W końcu zdanie powtarzane jak mantra, że „Social media to nie tylko Facebook” znalazło swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Marki zwróciły uwagę na rosnącą popularność Instagrama, Twittera, czy Snapchata. W końcu zarówno na świecie, jak i w Polsce, możemy obserwować kampanie w mediach społecznościowych, które angażują i wywołują emocje. Nadal kluczową rolę odgrywa content, jaki marka zamieszcza na swoich profilach. Zwraca się jednak również uwagę na wykorzystanie trendów i nadążanie za myśleniem coraz to młodszej grupy odbiorców w sieci.

Expedia: Throw Back Thursdays

Chwała tym, którzy komunikację marki potrafią wpleść idealnie w trendy social media. Chwała agencji 180 z Los Angeles i serwisu Expedia za fenomenalne wykorzystanie #tbt (Throw Back Thursday) – jednego z najpopularniejszych hashtagów na Instagramie.

#tbt to nic innego jak udostępnianie zdjęć z przeszłości. To najczęściej zdjęcia z młodzieńczych lat, wspomnień czar i cudowny sentyment wakacyjnych wojaży z dzieciństwa. To też doskonałe miejsce do popisu dla serwisu turystycznego. Expedia poprosiła użytkowników Instagrama o oznaczanie letniego zdjęcia z przeszłości hashtagiem #throwmeback i oznaczeniem konta @expedia. Nagrodą był wyjazd do wakacyjnego miejsca ze zdjęcia. Listy zwycięzców były ogłaszane na Instagramie oraz Twitterze. Prosty mechanizm oparty o wykorzystanie naturalnych zachowań użytkowników w sieci spowodował niesamowity efekt w postaci tysięcy wpisów. W ciągu 10 tygodni trwania kampanii liczba osób śledzących profil powiększyła się dwukrotnie. A sama Expedia udowodniła, że w podróżowaniu nie chodzi o przemieszczanie się po prostu z punktu A do punktu B, a o tworzenie pięknych wspomnień zapamiętanych na lata. Prosto, emocjonalnie, kreatywnie, efektywnie.

Expedia “Thrown Back Thursdays” from Matthew Woodhams-Roberts on Vimeo.

Teatr IMKA: Imkagram

Facebook Facebookiem, ale ten rok to zdecydowany rozkwit przemyślanych aktywacji na Instagram. Na Instagramie nie tylko możemy już być obserwatorami ciekawego contentu, brać udział w interaktywnych zabawach, ale również damy radę… kupić bilet do teatru. Udowodniła to agencja K2 tworząc kampanię Imkagram dla warszawskiego Teatru Imka. Nietypowe przedsięwzięcie zakładało stworzenie 278 unikalnych krótkich filmów z każdego miejsca na sali. Poprzez polubienie wybranego filmu na danym miejscu, można było zarezerwować kupno biletu. Wykorzystanie nowoczesnych mediów w świecie kultury to doskonały sposób na promocję miejsca.

H&M: Boiler Room

Bardzo cieszy fakt, że polskie agencje mogą pochwalić się wyróżniającymi się kampaniami w mediach społecznościowych. To konkretny dowód na to, że Polska nie odstaje od zagranicznych agencji i jest w stanie stworzyć aktywacje, które są zauważane poza naszym podwórkiem.

Poprzez zdjęcia i krótkie filmy na Snapchacie marka wskazywała użytkownikom, gdzie ukryła bilety na Boiler Room – kultową imprezę muzyki elektronicznej. Spośród 200 osób, które weszły do gry – 20 szczęśliwców dostało wejściówkę. Profil na Snapchacie zyskał blisko 1000 nowych obserwujących, a miliony osób dowiedziało się, że H&M stoi za organizacją Boiler Room w Polsce.

Największa wpadka w social media w 2015 roku

Jako użytkownicy mediów społecznościowych codziennie wybieramy spośród setek tysięcy komunikatów marek, które usilnie próbują do nas dotrzeć. Niestety, wiele z nich robi to po prostu źle. Jeszcze gorzej, gdy zdarzy się duża wpadka – internet nie zapomina.

Victorian Taxi Association: #YourTaxis

Zaczęło się pozornie niewinnie. Sieć australijskich taksówek zapytała swoich klientów na Twitterze o historie z taksówek. Użytkownicy w krótkich tweetach odpowiadali posługując się hashtagiem #YourTaxis. I niby nic w tym dziwnego. W końcu social media to idealne miejsce na bezpośredni dialog z konsumentem. Trzeba jednak uważać, o co się pyta i jakich odpowiedzi można się spodziewać. Zdaje się, że marka nie cieszyła się pozytywnymi opiniami, a Twitter stał się miejscem, gdzie ludzie mogli w końcu poskarżyć się na nieprzyjemne doświadczenia z przejazdów. W efekcie korporacja otrzymała tysiące negatywnych historii, a spora część z nich mogłaby być wstępem do mrożącego krew w żyłach horroru. Z agencją stojącą za niepowodzeniem szybko zakończono współpracę. Sama korporacja natomiast wydała oficjalne oświadczenie, w którym podkreśla, że wszystkie opinie są dla nich bardzo ważne. Wniosek? Zanim umieścimy coś w sieci – zastanówmy się 100 razy, czy na pewno warto.

Agata Palmowska_fotoAutor: Agata Palmowska, Senior Copywriter, Cheil Poland

W Cheil Poland zajmuje się kreacją 360°. Wcześniej przez 4 lata pracowała w agencji K2 jako Creative & Copywriter. Doświadczenie zdobywała również w Publicis i Artegence. Pracowała dla takich klientów jak Coca-Cola, IKEA, L’Oreal, PKO BP, PZU. Współtworzona przez nią kampania („Smutny Autobus”) zdobyła osiem nominacji w konkursie KTR. Nagrodzona w KTR 2014, finalistka polskich edycji Young Creatives Cannes Lions oraz Young Creatives Eurobest.

 

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail