X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Social media w 2015 roku – co zachwyciło, a co zawiodło?

Social media w 2015 roku – co zachwyciło, a co zawiodło?

Najlepsze kampanie w social media w 2015 roku

Udało się. W końcu zdanie powtarzane jak mantra, że „Social media to nie tylko Facebook” znalazło swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Marki zwróciły uwagę na rosnącą popularność Instagrama, Twittera, czy Snapchata. W końcu zarówno na świecie, jak i w Polsce, możemy obserwować kampanie w mediach społecznościowych, które angażują i wywołują emocje. Nadal kluczową rolę odgrywa content, jaki marka zamieszcza na swoich profilach. Zwraca się jednak również uwagę na wykorzystanie trendów i nadążanie za myśleniem coraz to młodszej grupy odbiorców w sieci.

Expedia: Throw Back Thursdays

Chwała tym, którzy komunikację marki potrafią wpleść idealnie w trendy social media. Chwała agencji 180 z Los Angeles i serwisu Expedia za fenomenalne wykorzystanie #tbt (Throw Back Thursday) – jednego z najpopularniejszych hashtagów na Instagramie.

#tbt to nic innego jak udostępnianie zdjęć z przeszłości. To najczęściej zdjęcia z młodzieńczych lat, wspomnień czar i cudowny sentyment wakacyjnych wojaży z dzieciństwa. To też doskonałe miejsce do popisu dla serwisu turystycznego. Expedia poprosiła użytkowników Instagrama o oznaczanie letniego zdjęcia z przeszłości hashtagiem #throwmeback i oznaczeniem konta @expedia. Nagrodą był wyjazd do wakacyjnego miejsca ze zdjęcia. Listy zwycięzców były ogłaszane na Instagramie oraz Twitterze. Prosty mechanizm oparty o wykorzystanie naturalnych zachowań użytkowników w sieci spowodował niesamowity efekt w postaci tysięcy wpisów. W ciągu 10 tygodni trwania kampanii liczba osób śledzących profil powiększyła się dwukrotnie. A sama Expedia udowodniła, że w podróżowaniu nie chodzi o przemieszczanie się po prostu z punktu A do punktu B, a o tworzenie pięknych wspomnień zapamiętanych na lata. Prosto, emocjonalnie, kreatywnie, efektywnie.

Expedia „Thrown Back Thursdays” from Matthew Woodhams-Roberts on Vimeo.

Teatr IMKA: Imkagram

Facebook Facebookiem, ale ten rok to zdecydowany rozkwit przemyślanych aktywacji na Instagram. Na Instagramie nie tylko możemy już być obserwatorami ciekawego contentu, brać udział w interaktywnych zabawach, ale również damy radę… kupić bilet do teatru. Udowodniła to agencja K2 tworząc kampanię Imkagram dla warszawskiego Teatru Imka. Nietypowe przedsięwzięcie zakładało stworzenie 278 unikalnych krótkich filmów z każdego miejsca na sali. Poprzez polubienie wybranego filmu na danym miejscu, można było zarezerwować kupno biletu. Wykorzystanie nowoczesnych mediów w świecie kultury to doskonały sposób na promocję miejsca.

H&M: Boiler Room

Bardzo cieszy fakt, że polskie agencje mogą pochwalić się wyróżniającymi się kampaniami w mediach społecznościowych. To konkretny dowód na to, że Polska nie odstaje od zagranicznych agencji i jest w stanie stworzyć aktywacje, które są zauważane poza naszym podwórkiem.

Poprzez zdjęcia i krótkie filmy na Snapchacie marka wskazywała użytkownikom, gdzie ukryła bilety na Boiler Room – kultową imprezę muzyki elektronicznej. Spośród 200 osób, które weszły do gry – 20 szczęśliwców dostało wejściówkę. Profil na Snapchacie zyskał blisko 1000 nowych obserwujących, a miliony osób dowiedziało się, że H&M stoi za organizacją Boiler Room w Polsce.

Największa wpadka w social media w 2015 roku

Jako użytkownicy mediów społecznościowych codziennie wybieramy spośród setek tysięcy komunikatów marek, które usilnie próbują do nas dotrzeć. Niestety, wiele z nich robi to po prostu źle. Jeszcze gorzej, gdy zdarzy się duża wpadka – internet nie zapomina.

Victorian Taxi Association: #YourTaxis

Zaczęło się pozornie niewinnie. Sieć australijskich taksówek zapytała swoich klientów na Twitterze o historie z taksówek. Użytkownicy w krótkich tweetach odpowiadali posługując się hashtagiem #YourTaxis. I niby nic w tym dziwnego. W końcu social media to idealne miejsce na bezpośredni dialog z konsumentem. Trzeba jednak uważać, o co się pyta i jakich odpowiedzi można się spodziewać. Zdaje się, że marka nie cieszyła się pozytywnymi opiniami, a Twitter stał się miejscem, gdzie ludzie mogli w końcu poskarżyć się na nieprzyjemne doświadczenia z przejazdów. W efekcie korporacja otrzymała tysiące negatywnych historii, a spora część z nich mogłaby być wstępem do mrożącego krew w żyłach horroru. Z agencją stojącą za niepowodzeniem szybko zakończono współpracę. Sama korporacja natomiast wydała oficjalne oświadczenie, w którym podkreśla, że wszystkie opinie są dla nich bardzo ważne. Wniosek? Zanim umieścimy coś w sieci – zastanówmy się 100 razy, czy na pewno warto.

Agata Palmowska_fotoAutor: Agata Palmowska, Senior Copywriter, Cheil Poland

W Cheil Poland zajmuje się kreacją 360°. Wcześniej przez 4 lata pracowała w agencji K2 jako Creative & Copywriter. Doświadczenie zdobywała również w Publicis i Artegence. Pracowała dla takich klientów jak Coca-Cola, IKEA, L’Oreal, PKO BP, PZU. Współtworzona przez nią kampania („Smutny Autobus”) zdobyła osiem nominacji w konkursie KTR. Nagrodzona w KTR 2014, finalistka polskich edycji Young Creatives Cannes Lions oraz Young Creatives Eurobest.

 

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail